הַיּוֹם תִּשְׁעָה וְעֶשְֹרִים יוֹם שֶׁהֵם אַרְבָּעָה שָׁבוּעוֹת וְיוֹם אֶחָד לָעוֹמֶר

חומש
בהר - רביעי
פרק כ״ה, פסוקים כ״ה - כ״ח
כהכִּי־יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָכַר מֵאֲחֻזָּתוֹ וּבָא גֹאֲלוֹ הַקָּרֹב אֵלָיו וְגָאַל אֵת מִמְכַּר אָחִיו:

כי ימוך אחיך ומכר. מלמד שאין אדם רשאי למכור שדהו אלא מחמת דוחק עוני (ת"כ פרק ה, א.):

מאחזתו. ולא כולה, למדה תורה דרך ארץ, שישייר שדה לעצמו:

וגאל את ממכר אחיו. ואין הלוקח יכול לעכב:

כווְאִישׁ כִּי לֹא יִהְיֶה־לּוֹ גֹּאֵל וְהִשִּׂיגָה יָדוֹ וּמָצָא כְּדֵי גְאֻלָּתוֹ:

ואיש כי לא יהיה לו גואל. וכי יש לך אדם בישראל שאין לו גואלים, אלא גואל שיוכל לגאול ממכרו קידושין שם ת"כ פרק ה, ב.):

כזוְחִשַּׁב אֶת־שְׁנֵי מִמְכָּרוֹ וְהֵשִׁיב אֶת־הָעֹדֵף לָאִישׁ אֲשֶׁר מָכַר־לוֹ וְשָׁב לַאֲחֻזָּתוֹ:

וחשב את שני ממכרו. כמה שנים היו עד היובל, כך וכך, ובכמה מכרתיה לך, בכך וכך, עתיד היית להחזירה ביובל, נמצאת קונה מספר התבואות כפי חשבון של כל שנה, אכלת אותה שלש שנים או ארבע, הוצא את דמיהן מן החשבון, וטול את השאר, וזהו:

והשיב את העודף. בדמי המקח על האכילה שאכל, ויתנם ללוקח:

לאיש אשר מכר לו. המוכר הזה, שבא לגאלה:

כחוְאִם לֹא־מָצְאָה יָדוֹ דֵּי הָשִׁיב לוֹ וְהָיָה מִמְכָּרוֹ בְּיַד הַקֹּנֶה אֹתוֹ עַד שְׁנַת הַיּוֹבֵל וְיָצָא בַּיֹּבֵל וְשָׁב לַאֲחֻזָּתוֹ:

די השיב לו. מכאן שאינו גואל לחצאין (ערכין ל.):

עד שנת היובל. (ת"כ) שלא יכנס לתוך אותה שנה כלום, שהיובל משמט בתחלתו (ת"כ שם ז.):

x
בהר רביעי (עם פרש״י) -- ויקרא: כ״ה, כ״ה - כ״חחומש:
כ, ע״ב - ע״ותהילים:
והמשל בזה - ״סח״ האדם ודעתותניא:
הל׳ שופר וסוכה ולולב פרק ג-הרמב״ם ג״פ:
הל׳ מעשר פרק ורמב״ם פ״א:
מ״ע קסחספר המצוות:
לעילוי נשמת הת׳ מנחם מענדל ע״ה בן יבלחט״א ר׳ דוד צירקינד