ז | וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל־ |
ח | קַח אֶת־ |
מכאן שחס הקב״ה על ממונם של ישראל (במ״ר יט, ט.): | |
ט | וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת־ |
י | וַיַּקְהִלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶת־ |
זה אחד מן המקומות שהחזיק מועט את המרובה (במ״ר שם): לפי שלא היו מכירין אותו, לפי שהלך הסלע וישב לו בין הסלעים כשנסתלק הבאר, והיו ישראל אומרים להם מה לכם מאיזה סלע תוציאו לנו מים, לכך אמר להם המורים, סרבנים, לשון יוני שוטים, מורים את מוריהם, המן הסלע הזה שלא נצטוינו עליו נוציא לכם מים: | |
יא | וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת־ |
לפי שבראשונה לא הוציא אלא טיפין, לפי שלא צוה המקום להכותו אלא ודברתם אל הסלע, והמה דברו אל סלע אחר ולא הוציא, אמרו שמא צריך להכותו כבראשונה, שנאמר והכית בצור (שמות יז, ו.), ונזדמן להם אותו סלע והכהו: | |
יב | וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל־ |
גלה הכתוב שאלולי חטא זה בלבד היו נכנסין לארץ, כדי שלא יאמרו עליהם, כעון שאר דור המדבר שנגזר עליהם שלא יכנסו לארץ, כך היה עון משה ואהרן. והלא הצאן ובקר ישחט (במדבר יא, כב.) קשה מזו, אלא לפי שבסתר חסך עליו הכתוב, וכאן שבמעמד כל ישראל לא חסך עליו הכתוב, מפני קדוש השם: שאילו דברתם אל הסלע והוציא, הייתי מקודש לעיני העדה, ואומרים מה סלע זה, שאינו מדבר ואינו שומע ואינו צריך לפרנסה, מקיים דבורו של מקום, קל וחומר אנו: בשבועה, כמו לכן נשבעתי לבית עלי (שמואל א ג, יד.), נשבע בקפיצה שלא ירבו בתפלה על כך: | |
יג | הֵמָּה מֵי מְרִיבָה אֲשֶׁר־ |
הם הנזכרים במקום אחר, את אלו ראו אצטגניני פרעה שמושיען של ישראל לוקה במים, לכך גזרו כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו (שמות א, כב.): שמתו משה ואהרן על ידם. שכשהקב״ה עושה דין במקודשיו, הוא יראוי ומתקדש על הבריות, וכן הוא אומר נורא אלהים ממקדשיך (תהלים סח, לו.), וכן הוא אומר בקרובי אקדש (ויקרא י, ג.): |