חומש
עקב - שביעי
פרק י״א, פסוקים כ״ב - כ״ה
כבכִּי אִם־שָׁמֹר תִּשְׁמְרוּן אֶת־כָּל־הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם לַעֲשׂתָהּ לְאַהֲבָה אֶת־יְהוָֹה אֱלֹהֵיכֶם לָלֶכֶת בְּכָל־דְּרָכָיו וּלְדָבְקָה־בוֹ:

שמר תשמרון. אזהרת שמירות הרבה, להזהר בתלמודו שלא ישתכח:

ללכת בכל דרכיו. הוא רחום ואתה תהא רחום, הוא גומל חסדים ואתה גומל חסדים:

ולדבקה בו. אפשר לומר כן, והלא אש אוכלה הוא, אלא הדבק בתלמידים ובחכמים, ומעלה אני עליך כאילו נדבקת בו:

כגוְהוֹרִישׁ יְהוָֹה אֶת־כָּל־הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִלִּפְנֵיכֶם וִירִשְׁתֶּם גּוֹיִם גְּדֹלִים וַעֲצֻמִים מִכֶּם:

והוריש ה׳. עשיתם מה שעליכם, אף אני אעשה מה שעלי:

ועצמים מכם. אתם גבורים והם גבורים מכם, שאם לא שישראל גבורים, מה השבח ההוא שמשבח את האמוריים לומר ועצומים מכם, אלא אתם גבורים משאר האומות, והם גבורים מכם:

כדכָּל־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרֹךְ כַּף־רַגְלְכֶם בּוֹ לָכֶם יִהְיֶה מִן־הַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן מִן־הַנָּהָר נְהַר־פְּרָת וְעַד הַיָּם הָאַחֲרוֹן יִהְיֶה גְּבֻלְכֶם:
כהלֹא־יִתְיַצֵּב אִישׁ בִּפְנֵיכֶם פַּחְדְּכֶם וּמוֹרַאֲכֶם יִתֵּן | יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם עַל־פְּנֵי כָל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּדְרְכוּ־בָהּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָכֶם:

לא יתיצב איש וגו׳. אין לי אלא איש, אומה ומשפחה ואשה בכשפיה מנין, תלמוד לומר לא יתיצב מכל מקום, א״כ מה תלמוד לומר איש, אפילו כעוג מלך הבשן (ספרי נב.):

פחדכם ומוראכם. והלא פחד הוא מורא, אלא פחדכם על הקרובים, ומוראכם על הרחוקים:

פחד. לשון בעיתת פתאום:

מורא. לשון דאגה מימים רבים:

כאשר דבר לכם. והיכן דבר, את אימתי אשלח לפניך וגו׳ (שמות כג, כז.):

x
עקב שביעי (עם פרש״י) -- דברים: י״א, כ״ב - כ״החומש:
כ, צ״ז - ק״גתהילים:
אך אחר - והמשכילים יבינותניא:
הל׳ כלי המקדש והעובדים בו פרק ג-הרמב״ם ג״פ:
הל׳ מעשה הקרבנות פרק טזרמב״ם פ״א:
מל״ת פה. פב. מ״ע לד. מל״ת פוספר המצוות:
לעילוי נשמת מרת חנה עטל (בכרך) ע״ה בת יבלחט״א ר׳ דוד (צירקינד)