ל | וַיַּעַשׂ לָהֶם מִשְׁתֶּה וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ: |
לא | וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וַיִּשָּׁבְעוּ אִישׁ לְאָחִיו וַיְשַׁלְּחֵם יִצְחָק וַיֵּלְכוּ מֵאִתּוֹ בְּשָׁלוֹם: |
לב | וַיְהִי | בַּיּוֹם הַהוּא וַיָּבֹאוּ עַבְדֵי יִצְחָק וַיַּגִּדוּ לוֹ עַל־ |
לג | וַיִּקְרָא אֹתָהּ שִׁבְעָה עַל־ |
על שם הברית: | |
לד | וַיְהִי עֵשָׂו בֶּן־ |
עשו היה נמשל לחזיר, שנאמר יכרסמנה חזיר מיער (תהלים פ, יד.), החזיר הזה, כשהוא שוכב פושט טלפיו לומר ראו שאני טהור, כך אלו גוזלים וחומסים, ומראים עצמם כשרים. כל מ׳ שנה היה עשו צד נשים מתחת יד בעליהן, ומענה אותם, כשהיה בן מ׳, אמר, אבא בן מ׳ שנה נשא אשה, אף אני כן: | |
לה | וַתִּהְיֶיןָ מֹרַת רוּחַ לְיִצְחָק וּלְרִבְקָה: |
לשון המראת רוח, כמו ממרים הייתם (דברים ט, כד.), כל מעשיהן היו להכעיס ולעצבון: שהיו עובדות עבודת אלילים (ב״ר סה, ד.): | |
פרק כז | |
א | וַיְהִי כִּי־ |
בעשנן של אלו, (שהיו מעשנות ומקטירות לעבודת אלילים). דבר אחר, כשנעקד על גבי המזבח, והיה אביו רוצה לשחטו, באותה שעה נפתחו השמים, וראו מלאכי השרת והיו בוכים, וירדו דמעותיהם ונפלו על עיניו, לפיכך כהו עיניו. דבר אחר, כדי שיטול יעקב את הברכות: | |
ב | וַיֹּאמֶר הִנֵּה־ |
אמר רבי יהושע בן קרחה, אם מגיע אדם לפרק אבותיו, ידאג חמש שנים לפניהן, וחמש לאחר כן, ויצחק היה בן קכ״ג, (כי יעקב בן ס״ג כשנתברך, דוק בסוף הסדר) אמר, שמא לפרק אמי אני מגיע, והיא בת קכ״ז מתה, והריני בן ה׳ שנים סמוך לפרקה, לפיכך לא ידעתי יום מותי, שמא לפרק אמי שמא לפרק אבא: | |
ג | וְעַתָּה שָׂא־ |
חרבך, שדרך לתלותה: לשון השחזה, כאותה ששנינו (ביצה כח.), אין משחיזין את הסכין אבל משיאה על גבי חברתה, חדד סכינך ושחוט יפה שלא תאכילני נבלה (ב״ר סה, יג.). וצודה לי. מן ההפקר, ולא מן הגזל: | |
ד | וַעֲשֵׂה־ |
ה | וְרִבְקָה שֹׁמַעַת בְּדַבֵּר יִצְחָק אֶל־ |
מהו להביא, אם לא ימצא ציד, יביא מן הגזל: | |
ו | וְרִבְקָה אָמְרָה אֶל־ |
ז | הָבִיאָה לִּי צַיִד וַעֲשֵׂה־ |
ברשותו, שיסכים על ידי: | |
ח | וְעַתָּה בְנִי שְׁמַע בְּקֹלִי לַאֲשֶׁר אֲנִי מְצַוָּה אֹתָךְ: |
ט | לֶךְ־ |
משלי הם ואינם גזל, שכך כתב לה יצחק בכתובתה ליטול שני גדיי עזים בכל יום: (ב״ר סה, יד.): וכי שני גדיי עזים היה מאכלו של יצחק, אלא פסח היה, האחד הקריב לפסחו, והאחד עשה מטעמים. בפרקי דרבי אליעזר: כי טעם הגדי כטעם הצבי: | |
י | וְהֵבֵאתָ לְאָבִיךָ וְאָכָל בַּעֲבֻר אֲשֶׁר יְבָרֶכְךָ לִפְנֵי מוֹתוֹ: |
יא | וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל־ |
בעל שער: | |
יב | אוּלַי יְמֻשֵּׁנִי אָבִי וְהָיִיתִי בְעֵינָיו כִּמְתַעְתֵּעַ וְהֵבֵאתִי עָלַי קְלָלָה וְלֹא בְרָכָה: |
כמו ממשש בצהרים (דברים כח, כט.): | |
יג | וַתֹּאמֶר לוֹ אִמּוֹ עָלַי קִלְלָתְךָ בְּנִי אַךְ שְׁמַע בְּקֹלִי וְלֵךְ קַח־ |
יד | וַיֵּלֶךְ וַיִּקַּח וַיָּבֵא לְאִמּוֹ וַתַּעַשׂ אִמּוֹ מַטְעַמִּים כַּאֲשֶׁר אָהֵב אָבִיו: |
טו | וַתִּקַּח רִבְקָה אֶת־ |
הנקיות כתרגומו דכייתא. דבר אחר שחמד אותן מן נמרוד: והלא כמה נשים היו לו, והוא מפקיד אצל אמו, אלא שהיה בקי במעשיהן וחושדן: | |
טז | וְאֵת עֹרֹת גְּדָיֵי הָעִזִּים הִלְבִּישָׁה עַל־ |
יז | וַתִּתֵּן אֶת־ |
יח | וַיָּבֹא אֶל־ |
יט | וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל־ |
אנכי המביא לך, ועשו הוא בכורך: כמה דברים, כאשר דברת אלי: לשון מיסב על השלחן, לכך מתורגם אסתחר: | |
כ | וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל־ |
כא | וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל־ |
אמר יצחק בלבו, אין דרך עשו להיות שם שמים שגור בפיו, וזה אמר כי הקרה ה׳ אלהיך: | |
כב | וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב אֶל־ |
שמדבר בלשון תחנונים, קום נא, אבל עשו בלשון קנטוריא דבר, יקום אבי: | |
כג | וְלֹא הִכִּירוֹ כִּי־ |
כד | וַיֹּאמֶר אַתָּה זֶה בְּנִי עֵשָׂו וַיֹּאמֶר אָנִי: |
לא אמר אני עשו, אלא אני: | |
כה | וַיֹּאמֶר הַגִּשָׁה לִּי וְאֹכְלָה מִצֵּיד בְּנִי לְמַעַן תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי וַיַּגֶּשׁ־ |
כו | וַיֹּאמֶר אֵלָיו יִצְחָק אָבִיו גְּשָׁה־ |
כז | וַיִּגַּשׁ וַיִּשַּׁק־ |
והלא אין ריח רע יותר משטף העזים, אלא מלמד שנכנסה עמו ריח גן עדן: שנתן בו ריח טוב, וזה שדה תפוחים, כן דרשו רז״ל: |