ה | וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת־ |
איני יודע מה מלמדנו: | |
ו | וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי־ |
ז | וַיִּשְׁמַע יַעֲקֹב אֶל־ |
מחובר לענין שלמעלה, וירא עשו כי ברך יצחק וגו׳ וכי שלח אותו פדנה ארם, וכי שמע יעקב אל אביו והלך פדנה ארם, וכי רעות בנות כנען, והלך גם הוא אל ישמעאל: | |
ח | וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי רָעוֹת בְּנוֹת כְּנָעַן בְּעֵינֵי יִצְחָק אָבִיו: |
ט | וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו אֶל־ |
ממשמע שנאמר בת ישמעאל איני יודע שהיא אחות נביות, אלא למדנו שמת ישמעאל משיעדה לעשו קודם נשואיה, והשיאה נביות אחיה, ולמדנו שהיה יעקב באותו הפרק בן ס״ג שנים, שהרי ישמעאל בן ע״ד שנים היה כשנולד יעקב, שי״ד שנה היה גדול ישמעאל מיצחק, ויצחק בן ס׳ שנה בלדת אותם, הרי ע״ד, ושנותיו היו קל״ז, שנאמר ואלה שני חיי ישמעאל וגו׳, נמצא יעקב כשמת ישמעאל בן ס״ג שנים היה, ולמדנו מכאן שנטמן בבית עבר י״ד שנה, ואחר כך הלך לחרן, שהרי לא שהה בבית לבן לפני לידתו של יוסף אלא י״ד שנה, שנאמר עבדתיך י״ד שנה בשתי בנותיך ושש שנים בצאנך, ושכר הצאן משנולד יוסף היה, שנאמר ויהי כאשר ילדה רחל את יוסף וגו׳, ויוסף בן ל׳ שנה היה כשמלך, ומשם עד שירד יעקב למצרים ט׳ שנים, ז׳ של שובע וב׳ של רעב, ויעקב אמר לפרעה ימי שני מגורי שלשים ומאת שנה, צא וחשוב י״ד שנה שלפני לידת יוסף, ושלשים של יוסף, ותשע משמלך עד שבא יעקב, הרי נ״ג, וכשפירש מאביו היה בן ס״ג, הרי קי״ו, והוא אומר שלשים ומאת שנה, הרי חסרים י״ד שנים, הא למדת, שאחר שקבל הברכות נטמן בבית עבר י״ד שנים. (אבל לא נענש עליהם בזכות התורה, שהרי לא פירש יוסף מאביו אלא כ״ב שנה, דהיינו מי״ז עד ל״ט, כנגד כ״ב שפירש יעקב מאביו ולא כבדו, והם כ׳ שנים בבית לבן, ושתי שנים ששהה בדרך, כדכתיב ויבן לו בית ולמקנהו עשה סכות, ופירשו רז״ל מזה הפסוק ששהה י״ח חדשים בדרך, דבית הוה בימות הגשמים וסכות הוה בימות החמה, ולחשבון הפסוקים שחשבנו לעיל, משפירש מאביו עד שירד למצרים שהיה בן ק״ל שנים, ששם אנו מוצאים עוד י״ד שנים, אלא ודאי נטמן בבית עבר בהליכתו לבית לבן ללמוד תורה ממנו, ובשביל זכות התורה לא נענש עליהם, ולא פירש יוסף ממנו אלא כ״ב שנה, מדה כנגד מדה, עד כאן מצאתי בישן): הוסיף רשעה על רשעתו (ר״ל מרשעת על מרשעיות שהיו לו כבר וק״ל) שלא גרש את הראשונות: |