יז | וַיַּרְא יוֹסֵף כִּי־ |
הרימה מעל ראש בנו ותמכה בידו: | |
יח | וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל־ |
יט | וַיְמָאֵן אָבִיו וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי גַּם־ |
שהוא הבכור: ויגדל, שעתיד גדעון לצאת ממנו, שהקב״ה עושה נס על ידו: שעתיד יהושע לצאת ממנו, שינחיל את הארץ וילמד תורה לישראל: כל העולם יתמלא בצאת שמעו ושמו, כשיעמיד חמה בגבעון וירח בעמק אילון: | |
כ | וַיְבָרֲכֵם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמוֹר בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה וַיָּשֶׂם אֶת־ |
הבא לברך את בניו, יברכם בברכתם, ויאמר איש לבנו ישימך אלהים כאפרים וכמנשה: בברכתו לפני מנשה, להקדימו בדגלים ובחנוכת הנשיאים: | |
כא | וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל־ |
כב | וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל־ |
לפי שאתה טורח להתעסק בקבורתי, וגם אני נתתי לך נחלה שתקבר בה, ואיזו, זו שכם, שנאמר ואת עצמות יוסף אשר העלו בני ישראל ממצרים קברו בשכם: שכם ממש, היא תהיה לך חלק אחד יתירה על אחיך: כשהרגו שמעון ולוי את אנשי שכם, נתכנסו כל סביבותיהם להזדווג להם, וחגר יעקב כלי מלחמה כנגדן. דבר אחר שכם אחד, הוא הבכורה, שיטלו בניו שני חלקים, ושכם לשון חלק הוא, כתרגומו, והרבה יש לו דומים במקרא, כי תשיתמו שכם (תהלים כא, יג.), תשית שונאי לפני לחלקים, אחלקה שכם (שם ס, ח.), דרך ירצחו שכמה (הושע ו, ט.) איש חלקו, לעבדו שכם אחד (צפניה ג, ט.): מיד עשו, שעושה מעשה אמורי. דבר אחר, שהיה צד אביו באמרי פיו: היא חכמתו ותפלתו. (ועיין ברא״ם שכתב דאי אפשר לפרש על חרבם של שמעון ולוי, דהא לא עשו מדעתו, שהרי כעס עליהם על זה. ולענד״נ בלאו הכי אי אפשר לפרש עליהם, דמה נתינת טעם יהיה על שנתנו ליוסף מפני שלקחוהו שמעון ולוי בחרבם ובקשתם, והלא אדרבה מזה הטעם ראוי שינתן לשמעון ולוי ולא ליוסף ודו״ק): |