ב | וַיַּרְא בָּלָק בֶּן־ |
ג | וַיָּגָר מוֹאָב מִפְּנֵי הָעָם מְאֹד כִּי רַב־ |
לשון מורא כמו גורו לכם (איוב יט, כט.): קצו בחייהם (כמו קצתי בחיי, והוא מקרא קצר): | |
ד | וַיֹּאמֶר מוֹאָב אֶל־ |
והלא מעולם היו שונאים זה את זה, שנאמר המכה את מדין בשדה מואב (בראשית לו, לה.), שבא מדין על מואב למלחמה, אלא מיראתן של ישראל עשו שלום ביניהם. ומה ראה מואב ליטול עצה ממדין, כיון שראו את ישראל נוצחים שלא כמנהג העולם, אמרו, מנהיגם של אלו במדין נתגדל, נשאל מהם מה מדתו, אמרו לו, אין כחו אלא בפיו, אמרו, אף אנו נבא עליהם באדם שכחו בפיו: כל מה שהשור מלחך אין בו סימן ברכה (במ״ר כ, ד.): לא היה ראוי למלכות מנסיכי מדין היה, וכיון שמת סיחון מנוהו עליהם לצורך שעה: | |
ה | וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל־ |
כשולחני הזה שהכל מריצין לו מעות, כך כל המלכים מריצין לו אגרותיהם (במ״ר כ, ז.), ולפי פשוטו של מקרא, כך שם המקום: של בלק, משם היה, וזה היה מתנבא ואומר לו, עתיד אתה למלוך (במ״ר שם), ואם תאמר, מפני מה השרה הקב״ה שכינתו על גוי רשע, כדי שלא יהא פתחון פה לאומות לומר, אילו היו לנו נביאים חזרנו למוטב, העמיד להם נביאים והם פרצו גדר העולם, שבתחלה היו גדורים בעריות, וזה נתן להם עצה להפקיר עצמן לזנות (במ״ר כ, א.): הקריאה שלו היתה ולהנאתו, שהיה פוסק לו ממון הרבה: ואם תאמר מה מזיקך: סיחון ועוג שהיו שומרים אותנו, עמדו עליהם והרגום: חסר כתיב, קרובים הם להכריתני, כמו כי אמילם (תהלים קיח, י.): | |
ו | וְעַתָּה לְכָה־ |
אני ועמי נכה בהם. דבר אחר, לשון משנה הוא, מנכה לו מן הדמים לחסר מהם מעט (במ״ר כ, א.): על ידי מלחמת סיחון שעזרתו להכות את מואב: | |
ז | וַיֵּלְכוּ זִקְנֵי מוֹאָב וְזִקְנֵי מִדְיָן וּקְסָמִים בְּיָדָם וַיָּבֹאוּ אֶל־ |
כל מיני קסמים, שלא יאמר אין כלי תשמישי עמי. דבר אחר, קסם זה נטלו בידם זקני מדין, אמרו, אם יבא עמנו בפעם הזאת יש בו ממש, ואם ידחנו אין בו תועלת, לפיכך כשאמר להם לינו פה הלילה, אמרו אין בו תקוה, הניחוהו והלכו להם, שנאמר וישבו שרי מואב עם בלעם, אבל זקני מדין הלכו להם (במ״ר שם ח.): | |
ח | וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם לִינוּ פֹה הַלַּיְלָה וַהֲשִׁבֹתִי אֶתְכֶם דָּבָר כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר יְהוָֹה אֵלָי וַיֵּשְׁבוּ שָׂרֵי־ |
אין רוח הקדש שורה עליו אלא בלילה, וכן לכל נביאי אומות העולם, וכן לבן בחלום הלילה, שנאמר ויבא אלהים אל לבן הארמי בחלום הלילה (בראשית לא, כד.), כאדם ההולך אצל פלגשו בהחבא: אם ימליכני ללכת עם בני אדם כמותכם אלך עמכם, שמא אין כבודו לתתי להלוך אלא עם שרים גדולים מכם: לשון עכבה: | |
ט | וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל־ |
להטעותו בא, (ר״ל ישרים דרכי ה׳ צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם, כוונת הש״י שאמר מי האנשים היתה לטובה, ליכנס עמו בדברים, כמ״ש בפרשת בראשית בתיבת איכה, אך בא לבלעם לטעות כי הוא טעה), אמר, פעמים שאין הכל גלוי לפניו, אין דעתו שוה עליו, אף אני אראה עת שאוכל לקלל ולא יבין: | |
י | וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל־ |
אף על פי שאיני חשוב בעיניך, חשוב אני בעיני המלכים: | |
יא | הִנֵּה הָעָם הַיֹּצֵא מִמִּצְרַיִם וַיְכַס אֶת־ |
זו קשה מארה לי, שהוא נוקב ומפרש (במ״ר כ, ט.): מן העולם, ובלק לא אמר אלא ואגרשנו מן הארץ, איני מבקש אלא להסיעם מעלי, ובלעם היה שונאם יותר מבלק (שם): | |
יב | וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל־ |
אמר לו אם כן אקללם במקומי, אמר לו לא תאור את העם, אמר לו אם כן אברכם, אמר לו אינם צריכים לברכתך כי ברוך הוא, משל אומרים לצרעה (ס״א לדבורה) לא מדובשיך ולא מעוקציך (במ״ר כ, י.): |