לט | וַיֵּלֶךְ בִּלְעָם עִם־ |
עיר מלאה שווקים אנשים ונשים וטף בחוצותיה, לומר, ראה ורחם שלא יעקרו אלו: | |
מ | וַיִּזְבַּח בָּלָק בָּקָר וָצֹאן וַיְשַׁלַּח לְבִלְעָם וְלַשָּׂרִים אֲשֶׁר אִתּוֹ: |
דבר מועט, בקר אחד וצאן אחד בלבד (במ״ר שם יז.): | |
מא | וַיְהִי בַבֹּקֶר וַיִּקַּח בָּלָק אֶת־ |
כתרגומו לרמת דחלתיה, שם עבודת אלילים: | |
פרק כג | |
א | וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל־ |
ב | וַיַּעַשׂ בָּלָק כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר בִּלְעָם וַיַּעַל בָּלָק וּבִלְעָם פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ: |
ג | וַיֹּאמֶר בִּלְעָם לְבָלָק הִתְיַצֵּב עַל־ |
אינו רגיל לדבר עמי ביום: כתרגומו יחידי, לשון שופי ושקט, שאין עמו אלא שתיקה: | |
ד | וַיִּקָּר אֱלֹהִים אֶל־ |
לשון עראי, לשון גנאי, לשון טומאת קרי, כלומר בקושי ובבזיון, ולא היה נגלה אליו ביום, אלא בשביל להראות חבתן של ישראל: שבעה מזבחות ערכתי אין כתיב כאן, אלא את שבעת המזבחות, אמר לפניו, אבותיהם של אלו בנו לפניך שבעה מזבחות, ואני ערכתי כנגד כלן, אברהם בנה ארבעה, ויבן שם מזבח לה׳ הנראה אליו (בראשית יב, ז.), ויעתק משם ההרה וגו׳ (שם ח.), ויאהל אברם וגו׳ (שם יג, יח.), ואחד בהר המוריה, ויצחק בנה אחד ויבן שם מזבח וגו׳, ויכרו שם עבדי יצחק באר (שם כו, כה.), ויעקב בנה שתים, אחד בשכם, ואחד בבית אל: ואברהם לא העלה אלא איל אחד: | |
ה | וַיָּשֶׂם יְהוָֹה דָּבָר בְּפִי בִלְעָם וַיֹּאמֶר שׁוּב אֶל־ |
ו | וַיָּשָׁב אֵלָיו וְהִנֵּה נִצָּב עַל־ |
ז | וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר מִן־ |
בשני שמותיהם אמר לו לקללם, שמא אחד מהם אינו מובהק: | |
ח | מָה אֶקֹּב לֹא קַבֹּה אֵל וּמָה אֶזְעֹם לֹא זָעַם יְהוָֹה: |
כשהיו ראוים להתקלל לא נתקללו, כשהזכיר אביהם את עונם כי באפם הרגו איש, לא קלל אלא אפם, שנאמר ארור אפם (בראשית מט, ז.), כשנכנס אביהם במרמה אצל אביו היה ראוי להתקלל, מה נאמר שם, גם ברוך יהיה (שם כז, לג.), במברכים נאמר אלה יעמדו לברך את העם (דברים כז, יב.), במקללים לא נאמר ואלה יעמדו לקלל את העם, אלא על הקללה, לא רצה להזכיר עליהם שם קללה (במ״ר כ, יט.): אני אין כחי, אלא שאני יודע לכוין השעה שהקב״ה כועס בה, והוא לא כעס כל הימים הללו שבאתי אליך, וזהו שנאמר עמי זכר נא מה יעץ וגו׳ ומה ענה אותו בלעם וגו׳, למען דעת צדקות ה׳ (מיכה ו, ה. ברכות ז.): | |
ט | כִּי־ |
אני מסתכל בראשיתם ובתחלת שרשיהם, ואני רואה אותם מיוסדים וחזקים כצורים וגבעות הללו, על ידי אבות ואמהות: הוא אשר זכו לו אבותיו לשכון בדד, כתרגומו: כתרגומו, לא יהיו נעשין כלה עם שאר האומות עובדי גילולים, שנאמר כי אעשה כלה בכל הגוים וגו׳ (ירמיה ל, יא.), אינן נמנין עם השאר. דבר אחר, כשהן שמחין אין אומה שמחה עמהם, שנאמר ה׳ בדד ינחנו (דברים לב, יב.), וכשהאומות עובדי גילולים בטובה, הם אוכלין עם כל אחד ואחד, ואין עולה להם מן החשבון, וזהו ובגוים לא יתחשב: | |
י | מִי מָנָה עֲפַר יַעֲקֹב וּמִסְפָּר אֶת־ |
כתרגומו דעדקיא דבית יעקב כו׳, דארבע משריתא ארבע דגלים. דבר אחר, עפר יעקב, אין חשבון במצות שהם מקיימין בעפר, לא תחרוש בשור ובחמור (דברים כב, י.), לא תזרע כלאים (ויקרא יט, יט.), אפר פרה, ועפר סוטה, וכיוצא בהם: רביעותיהן, זרע היוצא מן התשמיש שלהם: שבהם: | |
יא | וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל־ |
יב | וַיַּעַן וַיֹּאמַר הֲלֹא אֵת אֲשֶׁר יָשִׂים יְהוָֹה בְּפִי אֹתוֹ אֶשְׁמֹר לְדַבֵּר: |