הלכות מעשה הקרבנות פרק יא
א) כל האוכל כזית מבשר העולה, בין לפני זריקת דמה, בין לאחר זריקת דמה -- לוקה, שנאמר "לא תוכל לאכול בשעריך, מעשר דגנך... וכל נדריך אשר תידור" (דברים יב,יז): מפי השמועה למדו, שזו אזהרה לאוכל בשר העולה. [ב] והחלב של עולה, ובשרה, והסולת והיין והשמן של נסכיה -- חמשתן מצטרפין לכזית.
ב) [ג] וכן האוכל כזית מכל האימורין, בין לפני זריקה, בין לאחר זריקה, בין כוהן בין ישראל -- לוקה, שהאימורין כליל למזבח ככל העולה, והרי נאמר במנחת כוהנים "כליל תהיה, לא תאכל" (ויקרא ו,טז): כל שהוא כליל למזבח -- אכילתו בלא תעשה, ולוקין עליו בכזית.
ג) וכן כל האוכל כזית מבשר חטאות הנשרפות -- לוקה, שנאמר "וכל חטאת אשר יובא מדמה אל אוהל מועד... לא תיאכל: באש, תישרף" (ויקרא ו,כג).
ד) כל האוכל כזית מבשר הקודשים, אפילו קודשים קלים, קודם זריקת דמים -- לוקה, שנאמר "לא תוכל לאכול בשעריך, מעשר דגנך... ונדבותיך" (דברים יב,יז), כלומר לא תוכל לאכול נדבותיך בשעריך, קודם שזורקין דמן בשערי המקום: מפי השמועה למדו שזו אזהרה לאוכל תודה או שלמים, קודם זריקת דמים; והוא הדין לשאר קודשים, בין קלים בין חמורים. ושישה דברים שבתודה, שהן החלב והבשר והסולת והשמן והיין והלחם -- כולן מצטרפין לכזית.
ה) כל האוכל כזית מבשר קודשי קודשים חוץ לעזרה -- לוקה, שנאמר "לא תוכל לאכול בשעריך, מעשר דגנך תירושך ויצהרך, ובכורות בקרך, וצאנך" (דברים יב,יז): מפי השמועה למדו, שזו אזהרה לאוכל מבשר חטאות ואשמות חוץ לעזרה; והוא הדין לאוכל קודשים קלים חוץ לירושלים -- שחומת ירושלים לקודשים קלים, כחומת העזרה לקודשי קודשים. ואחד בשר חטאת ואשם, או שיירי מנחות.
ו) בשר קודשי קודשים שיצא חוץ לחומת העזרה, ובשר קודשים קלים שיצא חוץ לחומת ירושלים -- נפסל, ונאסר לעולם. ואף על פי שחזר למקומו, אסור לאוכלו; והאוכל ממנו כזית -- לוקה, שנאמר "ובשר בשדה טריפה, לא תאכלו" (שמות כב,ל): כיון שיצא בשר חוץ למחיצתו -- נעשה כטריפה, כמו שביארנו בהלכות מאכלות אסורות. [ז] נכנס בשר קודשים קלים להיכל, הרי זה כשר.
ז) [ח] זר שאכל כזית מבשר קודשי קודשים בעזרה אחר זריקת דמים -- לוקה, שנאמר "ואכלו אותם אשר כופר בהם... וזר לא יאכל" (שמות כט,לג): במקום שהכוהן אוכל, ובעת שראוי לאכול -- אם אכלו שם הזר, לוקה. אבל אם אכל הזר בשר קודשי קודשים בחוץ -- לוקה משום אוכלם בחוץ, לא משום זר שאכל קודש: שהרי אינם ראויין שם לכוהנים. וכן אם אכלם בעזרה קודם זריקה -- לוקה משום אוכל קודם זריקה בלבד, לא משום זרות.
ח) [ט] זר שאכל כזית מחטאת העוף, לוקה שתיים: אחת משום זר שאכל את הקודש. ואחת משום אוכל נבילה, שכל מלוקה נבילה היא; וכשהותרה לכוהנים, הותרה לא לזרים. והרי הן שני איסורין הבאין כאחד, כמו שביארנו.