תניא - כ״ד טבת ה׳תשפ״ד
פרק יג. ובזה יובן - ״יח״ מן החושך כנ״ל

תניא

פרק י"ג

ובזה יובן לשון מאמרז"ל בינונים זה וזה שופטן [פי' יצר טוב ויצר הרע] דכתיב כי יעמוד לימין אביון להושיע משופטי נפשו ולא אמרו זה וזה מושלים ח"ו כי כשיש איזו שליטה וממשלה ליצר הרע בעיר קטנה אפי' לפי שעה קלה נקרא רשע באותה שעה אלא היצה"ר אינו רק עד"מ כמו שופט ודיין האומר דעתו במשפט ואעפ"כ יכול להיות שלא יהיה פסק הלכה כך למעשה מפני שיש עוד שופט ודיין החולק עליו וצריך להכריע ביניהם והלכה כדברי המכריע כך היצה"ר אומר דעתו בחלל השמאלי שבלב ומהלב עולה למוח להרהר בו ומיד חולק עליו השופט השני שהוא הנפש האלהית שבמוח המתפשט בחלל הימני שבלב מקום משכן היצר טוב והלכה כדברי המכריע הוא הקב"ה העוזרו להיצר טוב כמאמר רז"ל אלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו והעזר היא ההארה שמאיר אור ה' על נפש האלהית להיות לה יתרון ושליטה על סכלות הכסיל ויצה"ר כיתרון האור מן החושך כנ"ל.

x
שמות ששי (עם פרש״י) -- שמות: ד׳, י״ח - ל״אחומש:
קי״ג - קי״חתהילים:
פרק יג. ובזה יובן - ״יח״ מן החושך כנ״לתניא:
הל׳ חובל ומזיק ז-ח. הל׳ רוצח ושמירת נפש.. בפרקים אלו. פרק ארמב״ם ג״פ:
הל׳ סוטה פרק גרמב״ם פ״א:
מ״ע רלו. מל״ת רפ״ט. רצו*. (* בהוצאת העליר וקפאח: מצוה רצה.)ספר המצוות:
לעילוי נשמת הרב אליעזר צבי זאב ב״ר מרדכי שכנא ע״ה צירקינד