פרק ו | |
א | וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל־ |
ב | צַו אֶת־ |
אין צו אלה לשון זרוז מיד ולדורות אר״ש ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש בו חסרון כיס: הרי הענין הזה בא ללמד על הקטר חלבים ואיברים שיהא כשר כל הלילה, וללמד על הפסולין איזה אם עלה ירד, ואיזה אם עלה לא ירד, שכל תורה לרבות הוא בא, לומר תורה אחת לכל העולים, ואפילו פסולין, שאם עלו לא ירדו: למעט את הרובע ואת הנרבע, וכיוצא בהן, שלא היה פסולן בקדש שנפסלו קודם שבאו לעזרה (כל הענין בת״כ (פרשתא א, ח.) וזבחים פ״ג ופ״ד): | |
ג | וְלָבַשׁ הַכֹּהֵן מִדּוֹ בַד וּמִכְנְסֵי־ |
היא הכתונת, ומה ת״ל מדו, שתהא כמדתו (ת״כ פרק ב, א.): שלא יהא דבר חוצץ בנתים (ערכין ג:): היה חותה מלא המחתה מן המאוכלות הפנימיות ונותנן במזרחו של כבש (תמיד כח:): ועשאתה דשן, מאותו דשן ירים תרומה ושמו אצל המזבח: מצא אברים שעדיין לא נתאכלו, מחזירן על המזבח לאחר שחתה גחלים אילך ואילך ונטל מן הפנימיות, שנאמר את העולה על המזבח. בר״י): | |
ד | וּפָשַׁט אֶת־ |
אין זו חובה אלא דרך ארץ, שלא ילכלך בהוצאת הדשן בגדים שהוא משמש בהן תמיד, בגדים שבשל בהן קדרה לרבו אל ימזוג בהן כוס לרבו, לכך ולבש בגדים אחרים, פחותין מהן (יומא כג:): הצבור בתפוח כשהוא רבה ואין מקום למערכה, מוציאו משם (תמיד כח:), ואין זה חובה בכל יום, אבל התרומה חובה בכל יום: | |
ה | וְהָאֵשׁ עַל־ |
ריבה כאן יקידות הרבה, על מוקדה, ואש המזבח תוקד בו, והאש על המזבח תוקד בו, אש תמיד תוקד על המזבח, כולן נדרשו במס׳ יומא (מה.) שנחלקו רבותינו במנין המערכות שהיו שם: עולת תמיד היא תקדים (פסחים נח:). (בר״י ומנין שלא יהא דבר קודם על המערכה לתמיד של שחר, תלמוד לומר העולה: אם יביאו שם שלמים. ור בותינו (שם נט.) למדו מכאן עליה, על עולת הבוקר השלם כל הקרבנות כולם, מכאן שלא יהא דבר מאוחר לתמיד של בין הערבים: | |
ו | אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל־ |
אש שנאמר בה תמיד היא שמדליקין בה את הנרות שנאמר בה להעלות נר תמיד (שמות כז, כ.), אף היא מעל המזבח החיצון תוקד (יומא מב:): המכבה אש על המזבח עובר בשני לאוין: | |
ז | וְזֹאת תּוֹרַת הַמִּנְחָה הַקְרֵב אֹתָהּ בְּנֵי־ |
תורה אחת לכולן להטעינן שמן ולבונה האמורין בענין. שיכול אין לי טעונות שמן ולבונה אלא מנחת ישראל שהיא נקמצת, מנחת כהנים שהיא כליל מנין, תלמוד לומר תורת: היא הגשה בקרן דרומית מערבית: הוא מערב, שהוא לצד אהל מועד: הוא הדרום שהוא פניו של מזבח, שהכבש נתון לאותו הרוח: | |
ח | וְהֵרִים מִמֶּנּוּ בְּקֻמְצוֹ מִסֹּלֶת הַמִּנְחָה וּמִשַּׁמְנָהּ וְאֵת כָּל־ |
מהמחובר, שיהא עשרון שלם בבת אחת בשעת קמיצה. בר״י): שלא יעשה מדה לקומץ (יומא מז.): מכאן שקומץ ממקום שנתרבה שמנה (סוטה יד:): שלא תהא מעורבת באחרת (ת״כ פרשתא ב, ה.): שמלקט את לבונתה לאחר קמיצה ומקטירו, (ת״כ שם) ולפי שלא פירש כן אלא באחת מן המנחות בויקרא, הוצרך לשנות פרשה זו לכלול כל המנחות כמשפטן: | |
ט | וְהַנּוֹתֶרֶת מִמֶּנָּה יֹאכְלוּ אַהֲרֹן וּבָנָיו מַצּוֹת תֵּאָכֵל בְּמָקוֹם קָדֹשׁ בַּחֲצַר אֹהֶל־ |
ואיזהו, בחצר אהל מועד: | |
י | לֹא תֵאָפֶה חָמֵץ חֶלְקָם נָתַתִּי אֹתָהּ מֵאִשָּׁי קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הִוא כַּחַטָּאת וְכָאָשָׁם: |
אף השירים אסורים בחמץ (מנחות נה.): מנחת חוטא הרי היא כחטאת, לפיכך קמצה שלא לשמה פסולה, מנחת נדבה הרי היא כאשם, לפיכך קמצה שלא לשמה כשרה (ת״כ פרק ג, ד.): | |
יא | כָּל־ |
אפילו בעל מום. למה נאמר, אם לאכילה, הרי כבר אמור לחם אלהיו מקדשי הקדשים וגו׳ (ויקרא כא, כב.), אלא לרבות בעלי מומין למחלוקת (זבחים קב.): קדשים קלים או חולין שיגעו בה ויבלעו ממנה (ת״כ שם ו.): להיות כמוה, שאם פסולה יפסלו, ואם כשרה יאכלו כחומר המנחה (שם): |