נד | זֹאת הַתּוֹרָה לְכָל־ |
נה | וּלְצָרַעַת הַבֶּגֶד וְלַבָּיִת: |
נו | וְלַשְׂאֵת וְלַסַּפַּחַת וְלַבֶּהָרֶת: |
נז | לְהוֹרֹת בְּיוֹם הַטָּמֵא וּבְיוֹם הַטָּהֹר זֹאת תּוֹרַת הַצָּרָעַת: |
איזה יום מטהרו, ואיזה יום מטמאו: | |
פרק טו | |
א | וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל־ |
ב | דַּבְּרוּ אֶל־ |
יכול זב מכל מקום יהא טמא, תלמוד לומר מבשרו, ולא כל בשרו. (נדה מג.) אחר שחלק הכתוב בין בשר לבשר זכיתי לדין טמא בזב וטמא בזבה, מה זבה ממקום שהיא מטמאה טומאה קלה, נדה מטמאה טומאה חמורה, זיבה, אף הזב ממקום שמטמא טומאה קלה, קרי, מטמא טומאה חמורה זיבה (ת״כ זבים פרשתא א, ג.): למד על הטפה שהיא מטמאה (שם ט.). זוב דומה למי בצק של שעורין ודחוי, ודומה ללובן ביצה המוזרת, שכבת זרע קשור כלובן ביצה שאינה מוזרת (נדה לה:): | |
ג | וְזֹאת תִּהְיֶה טֻמְאָתוֹ בְּזוֹבוֹ רָר בְּשָׂרוֹ אֶת־ |
לשון ריר שזב את בשרו: כמו ריר שיוצא צלול: שיוצא עב וסותם את פי האמה, ונסתם בשרו מטפת זובו, זהו פשוטו. ומדרשו (מגילה ח. נדה מג:) מנה הכתוב הראשון ראיות שתים וקראו טמא, שנאמר זב מבשרו זובו טמא הוא, ומנה הכתוב השני ראיות שלש וקראו טמא, שנאמר טומאתו בזובו רר בשרו את זובו או החתים בשרו מזובו טומאתו היא, הא כיצד, שתים לטומאה, והשלישית מזקיקתו לקרבן: | |
ד | כָּל־ |
הראוי למשכב, יכול אפילו מיוחד למלאכה אחרת, תלמוד לומר אשר ישכב, אשר שכב לא נאמר, אלא אשר ישכב, המיוחד תמיד לכך, יצא זה שאומרים לו עמוד ונעשה מלאכתנו: ישב לא נאמר, אלא אשר ישב עליו, הזב במיוחד תמיד לכך: | |
ה | וְאִישׁ אֲשֶׁר יִגַּע בְּמִשְׁכָּבוֹ יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד־ |
לימד על המשכב שחמור מן המגע, שזה נעשה אב הטומאה לטמא אדם לטמא בגדים, והמגע שאינו משכב, אינו אלא ולד הטומאה, ואינו מטמא, אלא אוכלין ומשקין: | |
ו | וְהַיּשֵׁב עַל־ |
אפילו לא נגע, אפילו עשרה כלים זה על זה, כולן מטמאין משום מושב, וכן במשכב (ת״כ פרק ג, א.): | |
ז | וְהַנֹּגֵעַ בִּבְשַׂר הַזָּב יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד־ |
ח | וְכִי־ |
ונגע בו (שם ח.) או נשאו שהרוק מטמא במשא (נדה נה:): | |
ט | וְכָל־ |
אף על פי שלא ישב עליו, כגון התפוס של סרגא שקורין ארצו״ן, טמא משום מרכב, והאוכף שקורין אליו״ש, טמא טומאת מושב: | |
י | וְכָל־ |
של זב (ת״כ פרק ד, א.), בא ולימד על המרכב שיהא הנוגע בו טמא ואין טעון כבוס בגדים, והוא חומר במשכב מבמרכב: כל האמור בענין הזב, זובו ורוקו ושכבת זרעו ומימי רגליו והמשכב והמרכב, משאן מטמא אדם לטמא בגדים: | |
יא | וְכֹל אֲשֶׁר יִגַּע־ |
בעוד שלא טבל מטומאתו, ואפילו פסק מזובו וספר שבעה ומחוסר טבילה, מטמא בכל טומאותיו. וזה שהוציא הכתוב טבילת גופו של זב בלשון שטיפת ידים, ללמדך שאין בית הסתרים טעון ביאת מים, אלא אבר הגלוי, כמו הידים (ת״כ שם ה. נדה סו:): | |
יב | וּכְלִי־ |
יכול אפילו נגע בו מאחוריו וכו׳, כדאיתא בת״כ (פרשתא ג, א.), עד איזהו מגעו שהוא ככולו, הוי אומר זה היסטו: | |
יג | וְכִי־ |
כשיפסוק: שבעת ימים טהורים מטומאת זיבה שלא יראה זוב, וכולן רצופין (נדה סח:): | |
יד | וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִקַּח־ |
טו | וְעָשָׂה אֹתָם הַכֹּהֵן אֶחָד חַטָּאת וְהָאֶחָד עֹלָה וְכִפֶּר עָלָיו הַכֹּהֵן לִפְנֵי יְהוָֹה מִזּוֹבוֹ: |