ט | וַיִּרְדְּפוּ מִצְרַיִם אַחֲרֵיהֶם וַיַּשִּׂיגוּ אוֹתָם חֹנִים עַל־ |
י | וּפַרְעֹה הִקְרִיב וַיִּשְׂאוּ בְנֵי־ |
ופרעה הקריב. היה לו לכתוב ופרעה קרב, מהו הקריב, הקריב עצמו ונתאמץ לקדם לפניהם, כמו שהתנה עמהם: נסע אחריהם. בלב אחד כאיש אחד. דבר אחר והנה מצרים נוסע אחריהם, ראו שר של מצרים נוסע מן השמים לעזור למצרים (תנחומא בשלח יג.): ויצעקו. תפשו אומנות אבותם (מכילתא פ״ב). באברהם הוא אומר, אל המקום אשר עמד שם (בראשית יט, כז.). ביצחק, לשוח בשדה (שם כד, סג.). ביעקב, ויפגע במקום (שם כח, יא.): | |
יא | וַיֹּאמְרוּ אֶל־ |
המבלי אין קברים. וכי מחמת חסרון קברים, שאין קברים במצרים ליקבר שם, לקחתנו משם. שיפו״ר פלינצס״א דינו״ן פושי״ש: | |
יב | הֲלֹא־ |
אשר דברנו אליך במצרים. והיכן דברו, ירא ה׳ עליכם וישפוט (מכילתא פ״ב): ממותנו. מאשר נמות, ואם היה נקוד מלאפו״ם, (ר״ל חול״ם, כנודע לבעלי דקדוק שקראו חול״ם מלאפו״ם, ועיין לקמן פרשת יתרו בפסוק פן יפרוץ) היה נבאר ממיתתנו, עכשיו שנקוד בשורק, נבאר מאשר נמות. וכן מי יתן מותנו, שנמות. וכן מי יתן מותי (שמואל ב יט, יט.) דאבשלום, שאמות. כמו ליום קומי לעד, עד יום שובי בשלום (דברי הימים ב יח, כו.) שאקום שאשוב: | |
יג | וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל־ |
כי אשר ראיתם את מצרים וגו׳. מה שראיתם אותם אינו אלא היום, היום הוא שראיתם אותם ולא תוסיפו עוד: | |
יד | יְהוָֹה יִלָּחֵם לָכֶם וְאַתֶּם תַּחֲרִשׁוּן: |
ה׳ ילחם לכם. בשבילכם, וכן כי ה׳ נלחם לכם, וכן אם לאל תריבון (איוב יג, ח.), וכן ואשר דבר לי (בראשית כד, ז.), וכן האתם תריבון לבעל (שופטים ו, לא.): |