כט | וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל־ |
הוא הדבור עצמו האמור למעלה בא דבר אל פרעה מלך מצרים, אלא מתוך שהפסיק הענין כדי ליחסם, חזר הענין עליו להתחיל בו: כדאי אני לשלחך ולקיים דברי שליחותי: | |
ל | וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לִפְנֵי יְהוָֹה הֵן אֲנִי עֲרַל שְׂפָתַיִם וְאֵיךְ יִשְׁמַע אֵלַי פַּרְעֹה: |
היא האמירה שאמר למעלה הן בני ישראל לא שמעו אלי, ושנה הכתוב כאן, כיון שהפסיק הענין, וכך היא השיטה, כאדם האומר נחזור על הראשונות: | |
פרק ז | |
א | וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל־ |
שופט ורודה לרדותו במכות ויסורין: כתרגומו יהי מתורגמנך, וכן כל לשון נבואה, אדם המכריז ומשמיע לעם דברי תוכחות, והוא מגזרת ניב שפתים (ישעי׳ נז, יט.), ינוב חכמה, (משלי י, לא.) ויכל מהתנבאות דשמואל (שמואל א י, יג.), ובלע״ז קוראין לו פרידי״גר (פרעדיגן): | |
ב | אַתָּה תְדַבֵּר אֵת כָּל־ |
פעם אחת כל שליחות ושליחות כפי ששמעת מפי, ואהרן אחיך ימליצנו ויטעימנו באזני פרעה: | |
ג | וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת־ |
מאחר שהרשיע והתריס כנגדי, וגלוי לפני שאין נחת רוח באומות עובדי אלילים, לתת לב שלם לשוב, טוב לי שיתקשה לבו, למען הרבות בו אותותי ותכירו את גבורותי, וכן מדתו של הקדוש ב״ה, מביא פורענות על האומות עובדי אלילים, כדי שישמעו ישראל וייראו, שנאמר הכרתי גוים נשמו פנותם וגו׳ (צפניה ג, ו.), אמרתי אך תיראי אותי תקחי מוסר (שם ז.), ואף על פי כן בחמש מכות הראשונות לא נאמר ויחזק ה׳ את לב פרעה, אלא ויחזק לב פרעה. (ועיין ברא״ם שגורס כאן דבור המתחיל בלכתך לשוב עד שמתים בידך, וכדלעיל בפרשת שמות בפסוק בלכתך לשוב ע״ש): | |
ד | וְלֹא־ |
ה | וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי־ |
יד ממש, להכות בהם: | |
ו | וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָֹה אֹתָם כֵּן עָשׂוּ: |
ז | וּמֹשֶׁה בֶּן־ |