לא | וְעָשִׂיתָ אֶת־ |
שאפוד ניתן עליו לחגורה: כולו תכלת, שאין מין אחר מעורב בו: | |
לב | וְהָיָה פִי־ |
פי המעיל בגבהו, הוא פתיחת בית הצואר: כתרגומו כפיל לגויה, כפול לתוכו, להיות לו לשפה כפילתו, והיה מעשה אורג ולא במחט: למדנו שהשריונים שלהם פיהם כפול לתוכן: כדי שלא יקרע, והקורעו עובר בלאו, שזה ממנין לאוין שבתורה, וכן לא יזח החשן, וכן לא יסורו ממנו, הנאמר בבדי הארון: | |
לג | וְעָשִׂיתָ עַל־ |
עגולים וחלולים היו, כמין רמונים העשויים כביצת תרנגולת: זגין עם ענבלין שבתוכם: ביניהם סביב, בין שני רמונים פעמון אחד, דבוק ותלוי בשולי המעיל: | |
לד | פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן עַל־ |
פעמון זהב ורמון אצלו: | |
לה | וְהָיָה עַל־ |
מכלל לאו אתה שומע הן, אם יהיו לו לא יתחייב מיתה, הא אם יכנס מחוסר אחד מן הבגדים הללו, חייב מיתה בידי שמים: | |
לו | וְעָשִׂיתָ צִּיץ זָהָב טָהוֹר וּפִתַּחְתָּ עָלָיו פִּתּוּחֵי חֹתָם קֹדֶשׁ לַיהוָֹה: |
כמין טס של זהב היה, רוחב ב׳ אצבעות, מקיף על המצח מאוזן לאוזן (סוכה ה:): | |
לז | וְשַׂמְתָּ אֹתוֹ עַל־ |
ובמקום אחר הוא אומר, ויתנו עליו פתיל תכלת (שמות לט, לא.), ועוד, כתיב כאן והיה על המצנפת, ולמטה הוא אומר והיה על מצח אהרן, ובשחיטת קדשים שנינו (זבחים יט.:), שערו היה נראה בין ציץ למצנפת ששם מניח תפלין, למדנו שהמצנפת למעלה בגובה הראש, ואינה עמוקה להכנס בה כל הראש עד המצח, והציץ מלמטה, והפתילים היו בנקבים, ותלויין בו בשני ראשים ובאמצעו, ששה בג׳ מקומות הללו, פתיל מלמעלה אחד מבחוץ ואחד מבפנים כנגדו, וקושר ראשי הפתילים מאחורי העורף שלשתן, ונמצאו בין אורך הטס ופתילי ראשיו מקיפין את הקדקד, ופתיל האמצעי שבראשו קשור עם ראשי השנים, והולך על פני רוחב הראש מלמעלה, נמצא עשוי כמין כובע, ועל פתיל האמצעי הוא אומר והיה על המצנפת, והיה נותן הציץ על ראשו כמין כובע על המצנפת, והפתיל האמצעי מחזיקו שאינו נופל, והטס תלוי כנגד מצחו, ונתקיימו כל המקראות, פתיל על הציץ, וציץ על הפתיל, ופתיל על המצנפת מלמעלה: | |
לח | וְהָיָה עַל־ |
לשון סליחה, ואף על פי כן אינו זז ממשמעו, אהרן נושא את המשא של עון, נמצא מסולק העון מן הקדשים: לרצות על הדם ועל החלב שקרבו בטומאה, כמו ששנינו (מנחות כה.), אי זה עון הוא נושא, אם עון פגול הרי כבר נאמר לא ירצה, ואם עון נותר הרי נאמר לא יחשב, ואין לומר שיכפר על עון הכהן שהקריב טמא, שהרי עון הקדשים נאמר, ולא עון המקריבים, הא אינו מרצה אלא להכשיר הקרבן: אי אפשר לומר שיהא על מצחו תמיד, שהרי אינו עליו אלא בשעת העבודה, אלא תמיד לרצות להם, אפילו אינו על מצחו, שלא היה כהן גדול עובד באותה שעה, ולדברי האומר עודהו על מצחו מכפר ומרצה, ואם לאו אינו מרצה, נדרש על מצחו תמיד, מלמד שממשמש בו בעודו על מצחו, שלא יסיח דעתו ממנו: | |
לט | וְשִׁבַּצְתָּ הַכְּתֹנֶת שֵׁשׁ וְעָשִׂיתָ מִצְנֶפֶת שֵׁשׁ וְאַבְנֵט תַּעֲשֶׂה מַעֲשֵׂה רֹקֵם: |
עשה אותם משבצות משבצות, וכולם של שש: | |
מ | וְלִבְנֵי אַהֲרֹן תַּעֲשֶׂה כֻתֳּנֹת וְעָשִׂיתָ לָהֶם אַבְנֵטִים וּמִגְבָּעוֹת תַּעֲשֶׂה לָהֶם לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת: |
ארבעה בגדים הללו ולא יותר, כתונת, ואבנט, ומגבעות היא מצנפת, ומכנסים הכתובים למטה בפרשה: | |
מא | וְהִלְבַּשְׁתָּ אֹתָם אֶת־ |
אותם האמורין באהרן, חשן, ואפוד, ומעיל, וכתונת תשבץ, מצנפת, ואבנט, וציץ, ומכנסים, הכתובים למטה בכולם: אותם הכתובים בהם: את אהרן ואת בניו בשמן המשחה: כל מלוי ידים לשון חנוך, כשהוא נכנס לדבר להיות מוחזק בו מאותו יום והלאה, ובלשון לע״ז, כשממנין אדם על פקודת דבר, נותן השליט בידו בית יד של עור שקורין גוואנ״טו, (האנדשוה) ועל ידו הוא מחזיקו בדבר, וקורין לאותו מסירה וויר״סטיר, והוא מלוי ידים: | |
מב | וַעֲשֵׂה לָהֶם מִכְנְסֵי־ |
לאהרן ולבניו: הרי ח׳ בגדים לכהן גדול וארבעה לכהן הדיוט: | |
מג | וְהָיוּ עַל־ |
כל הבגדים האלה, על אהרן הראויין לו: האמורין בהם: להיכל וכן למשכן: הא למדת, שהמשמש מחוסר בגדים, במיתה: כל מקום שנאמר חקת עולם, הוא גזירה מיד ולדורות לעכב בו: |