כב | עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר אֵת כָּל־ |
מה ענין זה אצל זה, אמר להם הקב"ה לישראל, לא תגרמו לי לבשל גדיים של תבואה עד שהן במעי אמותיהן, שאם אין אתם מעשרים מעשרות כראוי, כשהוא סמוך להתבשל אני מוציא רוח קדים והיא משדפתן, שנאמר ושדפה לפני קמה (מלכים ב יט, כו.), וכן לענין בכורים: מכאן שאין מעשרין מן החדש על הישן (ספרי קה.): | |
כג | וְאָכַלְתָּ לִפְנֵי | יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר־ |
זה מעשר שני, שכבר למדנו ליתן מעשר ראשון ללוים, שנאמר כי תקחו מאת בני ישראל וגו' (במדבר יח, כו.), ונתן להם רשות לאכלו בכל מקום, שנאמר ואכלתם אותו בכל מקום (שם לא.), על כרחך זה מעשר אחר הוא: | |
כד | וְכִי־ |
שתהא התבואה מרובה לשאת: | |
כה | וְנָתַתָּה בַּכָּסֶף וְצַרְתָּ הַכֶּסֶף בְּיָדְךָ וְהָלַכְתָּ אֶל־ |
כו | וְנָתַתָּה הַכֶּסֶף בְּכֹל אֲשֶׁר־ |
כלל: פרט: חזר וכלל, מה הפרט מפורש ולד, ולדות הארץ, וראוי למאכל אדם וכו' (בבא קמא סג. ספרי קז.): | |
כז | וְהַלֵּוִי אֲשֶׁר־ |
מליתן לו מעשר ראשון: יצאו לקט שכחה ופאה והפקר, שאף הוא יש לו חלק עמך בהן כמוך, ואינן חייבין במעשר (ספרי קח. ): | |
כח | מִקְצֵה | שָׁלשׁ שָׁנִים תּוֹצִיא אֶת־ |
בא ולמד, שאם השהה מעשרותיו של שנה ראשונה ושניה לשמטה, שיבערם מן הבית בשלישית: | |
כט | וּבָא הַלֵּוִי כִּי אֵין־ |
ויטול מעשר ראשון: ויטלו מעשר שני שהוא של עני של שנה זו, ולא תאכלנו אתה בירושלים כדרך שנזקקת לאכול מעשר שני של שתי שנים: תן להם כדי שביעה, מכאן אמרו אין פוחתין לעני בגורן וכו', ואתה מוליך לירושלים במעשר של שנה ראשונה ושנייה שהשהית, ומתודה בערתי הקודש מן הבית (דברים כו, יג.), כמו שמפורש בכי תכלה לעשר (שם יב.): |