חומש
כי תצא - ששי
פרק כ״ד, פסוקים ה׳ - י״ג
הכִּי־יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה חֲדָשָׁה לֹא יֵצֵא בַּצָּבָא וְלֹא־יַעֲבֹר עָלָיו לְכָל־דָּבָר נָקִי יִהְיֶה לְבֵיתוֹ שָׁנָה אֶחָת וְשִׂמַּח אֶת־אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר־לָקָח:

אשה חדשה. שהיא חדשה לו, ואפילו אלמנה, פרט למחזיר גרושתו:

ולא יעבור עליו. דבר הצבא:

לכל דבר. שהוא צורך הצבא, לא לספק מים ומזון ולא לתקן דרכים, אבל החוזרים מעורכי המלחמה ע״פ כהן, כגון בנה בית ולא חנכו, או ארס אשה ולא לקחה, מספיקין מים ומזון ומתקנין את הדרכים (ספרי רעא. סוטה מד.):

יהיה לביתו. אף בשביל ביתו, אם בנה בית וחנכו, ואם נטע כרם וחללו, אינו זז מביתו בשביל צרכי המלחמה:

לביתו. זה ביתו (ספרי שם):

יהיה. לרבות את כרמו:

ושמח. ישמח את אשתו, ותרגומו ויחדי ית אתתיה, והמתרגם ויחדי עם אתתיה, טועה הוא, שאין זה תרגום של ושמח אלא של ושמח:

ולֹא־יַחֲבֹל רֵחַיִם וָרָכֶב כִּי־נֶפֶשׁ הוּא חֹבֵל:

רחים. היא התחתונה:

ורכב. היא העליונה:

לא יחבול. אם בא למשכנו על חובו בב״ד, לא ימשכננו בדברים שעושים בהן אוכל נפש (בבא מציעא קטו.):

זכִּי־יִמָּצֵא אִישׁ גֹּנֵב נֶפֶשׁ מֵאֶחָיו מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהִתְעַמֶּר־בּוֹ וּמְכָרוֹ וּמֵת הַגַּנָּב הַהוּא וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ:

כי ימצא. בעדים (ספרי רעג.) והתראה, וכן כל ימצא שבתורה:

והתעמר בו. אינו חייב עד שישתמש בו:

חהִשָּׁמֶר בְּנֶגַע־הַצָּרַעַת לִשְׁמֹר מְאֹד וְלַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר־יוֹרוּ אֶתְכֶם הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִם תִּשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת:

השמר בנגע הצרעת. שלא תתלוש סימני טומאה ולא תקוץ את הבהרת:

ככל אשר יורו אתכם. אם להסגיר, אם להחליט, אם לטהר:

טזָכוֹר אֵת אֲשֶׁר־עָשָׂה יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ לְמִרְיָם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם:

זכור את אשר עשה ה׳ אלהיך למרים. אם באת להזהר שלא תלקה בצרעת, אל תספר לשון הרע, זכור העשוי למרים שדברה באחיה ולקתה בנגעים (ספרי רעה.):

יכִּי־תַשֶּׁה בְרֵעֲךָ מַשַּׁאת מְאוּמָה לֹא־תָבֹא אֶל־בֵּיתוֹ לַעֲבֹט עֲבֹטוֹ:

כי תשה ברעך. תחוב בחבירך:

משאת מאומה. חוב של כלום:

יאבַּחוּץ תַּעֲמֹד וְהָאִישׁ אֲשֶׁר אַתָּה נֹשֶׁה בוֹ יוֹצִיא אֵלֶיךָ אֶת־הָעֲבוֹט הַחוּצָה:
יבוְאִם־אִישׁ עָנִי הוּא לֹא תִשְׁכַּב בַּעֲבֹטוֹ:

לא תשכב בעבטו. לא תשכב ועבוטו אצלך:

יגהָשֵׁב תָּשִׁיב לוֹ אֶת־הָעֲבוֹט כְּבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ וְשָׁכַב בְּשַׂלְמָתוֹ וּבֵרֲכֶךָּ וּלְךָ תִּהְיֶה צְדָקָה לִפְנֵי יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ:

כבוא השמש. אם כסות לילה הוא, ואם כסות יום החזירהו בבקר, וכבר כתוב בואלה המשפטים עד בא השמש תשיבנו לו (שמות כב, כה.), כל היום תשיבנו לו, וכבא השמש תקחנו (בבא מציעא קיד:):

וברכך. ואם אינו מברכך, מכל מקום ולך תהיה צדקה:

x
כי תצא ששי (עם פרש״י) -- דברים: כ״ד, ה׳ - י״גחומש:
נ״ה - נ״ט
כ״ח - ל׳
תהילים:
וז״ש והי׳ מעשה הצדקה... ״קיט״ כל חטאתם.תניא:
הל׳ פסולי המוקדשין פרק ח-ירמב״ם ג״פ:
הל׳ פסולי המוקדשין פרק זרמב״ם פ״א:
מל״ת קלאספר המצוות:
לעילוי נשמת מרת חנה עטל (בכרך) ע״ה בת יבלחט״א ר׳ דוד (צירקינד)