ד | וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה כֹּה אָמַר יְהוָֹה כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם: |
בעמדו לפני פרעה נאמרה לו נבואה זו, שהרי משיצא מלפניו לא הוסיף ראות פניו: כהחלק הלילה, כחצות כמו כעלות (שופטים יג, כ.), בחרות אפם בנו (תהלים קכד, ג.), זהו פשוטו לישבו על אופניו, שאין חצות שם דבר של חצי. ורבותינו דרשו, כמו כבחצות הלילה, ואמרו שאמר משה כחצות, דמשמע סמוך לו או לפניו או לאחריו, ולא אמר בחצות, שמא יטעו אצטגניני פרעה ויאמרו, משה בדאי הוא (ברכות ד.), אבל הקב״ה יודע עתיו ורגעיו, אמר בחצות: | |
ה | וּמֵת כָּל־ |
למה לקו השבויים, כדי שלא יאמרו יראתם תבעה עלבונם, והביאה פורענות על מצרים: כל הפחותים מבכור פרעה וחשובים מבכור השפחה היו בכלל. ולמה לקו בני השפחות, שאף הם היו משעבדים בהם ושמחים בצרתם: לפי שהיו עובדין לה, וכשהקב״ה נפרע מן האומה עובדי כוכבים, נפרע מאלהיה (מכילתא פי״ג): | |
ו | וְהָיְתָה צְעָקָה גְדֹלָה בְּכָל־ |
ז | וּלְכֹל | בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא יֶחֱרַץ־ |
אומר אני שהוא לשון שנון, לא ישנן. וכן לא חרץ לבני ישראל לאיש את לשונו (יהושע י, כא.), לא שנן. אז תחרץ (שמואל ב ה, כד.), תשתנן. למורג חרוץ (ישעי׳ מא, טו.), שנון. מחשבות חרוץ (משלי כא, ה.), אדם חריף ושנון. ויד חרוצים תעשיר (שם י, ד.), חריפים, סוחרים שנונים: יבדיל: | |
ח | וְיָרְדוּ כָל־ |
חלק כבוד למלכות (זבחים קב.), שהרי בסוף ירד פרעה בעצמו אליו בלילה ואמר קומו צאו מתוך עמי, ולא אמר לו משה מתחלה וירדת אלי והשתחוית לי: ההולכים אחר עצתך והלוכך: עם כל העם מארצך: כשגמר דבריו יצא מלפניו: על שאמר לו אל תוסף ראות פני: | |
ט | וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל־ |
מופתי שנים, רבות שלשה, מכת בכורות וקריעת ים סוף ולנער את מצרים: | |
י | וּמֹשֶׁה וְאַהֲרֹן עָשׂוּ אֶת־ |
כבר כתב לנו זאת בכל המופתים, ולא שנאה כאן אלא בשביל לסמכה לפרשה של אחריה: | |
פרק יב | |
א | וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל־ |
בשביל שאהרן עשה וטרח במופתים כמשה, חלק לו כבוד זה במצוה ראשונה, שכללו עם משה בדבור: חוץ לכרך, או אינו אלא בתוך הכרך, תלמוד לומר כצאתי את העיר וגו׳, ומה תפלה קלה לא התפלל בתוך הכרך, לפי שהיתה מלאה גילולים, דבר חמור כזה לא כל שכן (מכילתא פסחא פ״א): | |
ב | הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה: |
הראהו לבנה בחדושה (שמו״ר טו, כח.), ואמר לו, כשהירח מתחדש יהיה לך ר״ח. ואין מקרא יוצא מידי פשוטו, על חדש ניסן אמר לו, זה יהיה ראש לסדר מנין החדשים, שיהא אייר קרוי שני, סיון שלישי (מכילתא שם): נתקשה משה על מולד הלבנה, באיזו שעור תראה ותהיה ראויה לקדש, והראה לו באצבע את הלבנה ברקיע, ואמר לו כזה ראה וקדש. וכיצד הראהו, והלא לא היה מדבר עמו אלא ביום, שנאמר ויהי ביום דבר ה׳ (לעיל ז, כח.), ביום צוותו (ויקרא ז, לח.), מן היום אשר צוה ה׳ והלאה (במדבר טו, כג.), אלא סמוך לשקיעת החמה נאמרה לו פרשה זו, והראהו עם חשכה: | |
ג | דַּבְּרוּ אֶל־ |
וכי אהרן מדבר, והלא כבר נאמר אתה תדבר, אלא חולקין כבוד זה לזה, ואומרים זה לזה למדני, והדבור יוצא מבין שניהם כאלו שניהם מדברים (מכילתא פסחא פ״ג): דברו היום בראש חודש, שיקחוהו בעשור לחודש (שם): פסח מצרים מקחו מבעשור, ולא פסח דורות (פסחים צו.): למשפחה אחת, הרי שהיו מרובין יכול שה אחד לכולן, תלמוד לומר שה לבית (מכילתא פ״ג): | |
ד | וְאִם־ |
ואם יהיו מועטין מהיות משה אחד, שאין יכולין לאכלו ויבא לידי נותר, ולקח הוא ושכנו וגו׳, זהו משמעו לפי פשוטו. ועוד יש בו מדרש, ללמד שאחר שנמנו עליו, יכולין להתמעט ולמשוך ידיהם הימנו, ולהמנות על שה אחר, אך אם באו למשוך ידיהם ולהתמעט, מהיות משה, יתמעטו בעוד השה קיים, בהיותו בחיים ולא משנשחט (פסחים פט.): חשבון, וכן מכסת הערכך (ויקרא כז, כג.): הראוי לאכילה, פרט לחולה וזקן שאינו יכול לאכול כזית (מכילתא פ״ג): תתמנון: | |
ה | שֶׂה תָמִים זָכָר בֶּן־ |
בלא מום: כל שנתו קרוי בן שנה, כלומר שנולד בשנה זו: או מזה או מזה, שאף עז קרויה שה, שנאמר ושה עזים (דברים יד, ד.): | |
ו | וְהָיָה לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת עַד אַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַזֶּה וְשָׁחֲטוּ אֹתוֹ כֹּל קְהַל עֲדַת־ |
זה לשון בקור, שטעון בקור ממום ארבעה ימים קודם שחיטה. ומפני מה הקדים לקיחתו לשחיטתו ארבעה ימים מה שלא צוה כן בפסח דורות, היה ר׳ מתיא בן חרש אומר, הרי הוא אומר ואעבור עליך ואראך והנה עתך עת דודים (יחזקאל טז, ח.), הגיעה שבועה שנשבעתי לאברהם שאגאל את בניו, ולא היו בידם מצות להתעסק בהם כדי שיגאלו, שנאמר ואת ערום ועריה (שם ז.), ונתן להם שתי מצות, דם פסח ודם מילה שמלו באותו הלילה, שנאמר מתבוססת בדמיך (שם ו.), בשני דמים, ואומר גם את בדם בריתך שלחתי אסיריך מבור אין מים בו (זכריה ט, יא.), ושהיו שטופים באלילים, אמר להם משכו וקחו לכם, משכו ידיכם מאלילים וקחו לכם צאן של מצוה: וכי כולן שוחטין, אלא מכאן ששלוחו של אדם כמותו (מכילתא פ״ה קידושין מא:): קהל ועדה וישראל, מכאן אמרו פסחי צבור נשחטין בשלשה כתות זו אחר זו, נכנסת כת ראשונה ננעלו דלתות העזרה וכו׳, כדאיתא בפסחים (סד.): משש שעות ולמעלה קרוי בין הערבים, שהשמש נוטה לבית מבואו לערוב, ולשון בין הערבים נראה בעיני, אותן שעות שבין עריבת היום לעריבת הלילה, עריבת היום בתחלת שבע שעות מכי ינטו צללי ערב, ועריבת הלילה בתחלת הלילה. ערב לשון נשף וחשך, כמו ערבה כל שמחה (ישעי׳ כד, יא.): | |
ז | וְלָקְחוּ מִן־ |
זו קבלת הדם, יכול ביד, תלמוד לומר אשר בסף: הם הזקופות, אחת מכאן לפתח ואחת מכאן: הוא העליון, שהדלת שוקף עליו כשסוגרין אותו, לינט״ל בלע״ז (אבערשוועלע). ולשון שקיפה, חבטה, כמו קול עלה נדף (ויקרא כו, לו.), טרפא דשקיף. חבורה, משקופי: ולא על משקוף ומזוזות שבבית התבן ובבית הבקר, שאין דרין בתוכו: | |
ח | וְאָכְלוּ אֶת־ |
ולא גידים ועצמות (מכילתא פ״ו): כל עשב מר נקרא מרור, וציום לאכול מרור זכר לוימררו את חייהם: | |
ט | אַל־ |
שאינו צלוי כל צרכו קוראו נא בלשון ערבי: כל זה באזהרת לא תאכלו (פסחים מא:): מנין לשאר משקין, תלמוד לומר ובשל מבושל מכל מקום (פסחים מא.): למעלה גזר עליו במצות עשה, וכאן הוסיף עליו לא תעשה, אל תאכלו ממנו כי אם צלי אש: צולהו כולו כאחד עם ראשו ועם כרעיו ועם קרבו, ובני מעיו נותן לתוכו אחר הדחתן (שם עד.). ולשון על כרעיו ועל קרבו, כלשון על צבאותם (שמות ו, כו.), כמו בצבאותם כמות שהן, אף זה כמות שהוא, כל בשרו משלם: | |
י | וְלֹא־ |
מה תלמוד לומר עד בקר פעם שניה, ליתן בקר על בקר, שהבקר משמעו משעת הנץ החמה, ובא הכתוב להקדים שאסור באכילה מעלות השחר, זהו לפי משמעו. ועוד מדרש אחר, למד שאינו נשרף ביו״ט אלא ממחרת, וכך תדרשנו, והנותר ממנו בבקר ראשון, עד בקר שני תעמוד ותשרפנו: | |
יא | וְכָכָה תֹּאכְלוּ אֹתוֹ מָתְנֵיכֶם חֲגֻרִים נַעֲלֵיכֶם בְּרַגְלֵיכֶם וּמַקֶּלְכֶם בְּיֶדְכֶם וַאֲכַלְתֶּם אֹתוֹ בְּחִפָּזוֹן פֶּסַח הוּא לַיהוָֹה: |
מזומנים לדרך: לשון בהלה ומהירות, כמו ויהי דוד נחפז ללכת (שמואל א כג, כו.), אשר השליכו ארם בחפזם (מלכים ב ז, טו.): הקרבן הוא קרוי פסח, על שם הדלוג והפסיחה שהקב״ה מדלג בתי ישראל מבין בתי מצרים, וקופץ ממצרי למצרי וישראל אמצעי נמלט, ואתם עשו כל עבודותיו לשם שמים (דבר אחר) דרך דילוג וקפיצה, זכר לשמו שקרוי פסח, וגם פסק״א לשון פסיעה: | |
יב | וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ־ |
כמלך העובר ממקום למקום (מכילתא פ״ז), ובהעברה אחת וברגע אחד כולן לוקין: אף בכורות אחרים והם במצרים, ומנין אף בכורי מצרים שבמקומות אחרים, תלמוד לומר למכה מצרים בבכוריהם (תהלים קלו, י.): מי שהתחיל בעבירה תחלה ממנו מתחלת הפורענות: של עץ נרקבת, ושל מתכת נמסת ונתכת לארץ: אני בעצמי, ולא על ידי שליח: | |
יג | וְהָיָה הַדָּם לָכֶם לְאֹת עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר אַתֶּם שָׁם וְרָאִיתִי אֶת־ |
לכם לאות ולא לאחרים לאות, מכאן שלא נתנו הדם אלא מבפנים: הכל גלוי לפניו, אלא אמר הקב״ה נותן אני את עיני לראות שאתם עסוקים במצותי, ופוסח אני עליכם: וחמלתי, ודומה לו פסוח והמליט (ישעיה לא, ה.). ואני אומר, כל פסיחה לשון דלוג וקפיצה, ופסחתי, מדלג היה מבתי ישראל לבתי מצרים, שהיו שרוים זה בתוך זה, וכן פוסחים על שתי הסעיפים (מלכים א יח, כא.), וכן כל הפסחים הולכים כקופצים, וכן פסוח והמליט, מדלגו וממלטו מבין המומתים: אבל הווה הוא במצרים. הרי שהיה מצרי בביתו של ישראל יכול ימלט, תלמוד לומר ולא יהיה בכם נגף, אבל הווה במצרי שבבתיכם. הרי שהיה ישראל בביתו של מצרי שומע אני ילקה כמותו, תלמוד לומר ולא יהיה בכם נגף (מכילתא פ״ז): | |
יד | וְהָיָה הַיּוֹם הַזֶּה לָכֶם לְזִכָּרוֹן וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַיהוָֹה לְדֹרֹתֵיכֶם חֻקַּת עוֹלָם תְּחָגֻּהוּ: |
לדורות: יום שהוא לך לזכרון אתה חוגגו (שם), ועדיין לא שמענו אי זהו יום הזכרון, תלמוד לומר זכור את היום הזה אשר יצאתם, למדנו שיום היציאה הוא יום של זכרון, ואיזה יום יצאו, תלמוד לומר ממחרת הפסח יצאו (במדבר לג, ג.), הוי אומר יום ט״ו בניסן הוא של יו״ט, שהרי ליל ט״ו אכלו את הפסח ולבקר יצאו (מכילתא שם): שומע אני מעוט דורות שנים, תלמוד לומר חקת עולם תחגהו (מכילתא פ״ז): | |
טו | שִׁבְעַת יָמִים מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם כִּי | כָּל־ |
שטיי״נא של ימים: ובמקום אחר הוא אומר ששת ימים תאכל מצות (דברים ט״ז, ח.), למד על שביעי של פסח שאינו חובה לאכול מצה, ובלבד שלא יאכל חמץ, מנין אף ששה רשות, תלמוד לומר ששת ימים. זו מדה בתורה, דבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד, לא ללמד על עצמו בלבד יצא אלא ללמד על הכלל כלו יצא, מה שביעי רשות אף ששה רשות, יכול אף לילה הראשון רשות, תלמוד לומר בערב תאכלו מצות, הכתוב קבעו חובה (פסחים קכ.): מערב יום טוב, וקרוי ראשון לפי שהוא לפני השבעה, ומצינו מוקדם קרוי ראשון, כמו הראשון אדם תולד (איוב טו, ז.), הלפני אדם נולדת, או אינו אלא ראשון של שבעה, תלמוד לומר לא תשחט על חמץ, לא תשחט הפסח ועדיין חמץ קיים: כשהיא בנפשה ובדעתה, פרט לאנוס (מכילתא פ״ח): שומע אני תכרת מישראל ותלך לה לעם אחר, תלמוד לומר במקום אחר, מלפני, בכל מקום שהוא רשותי: | |
טז | וּבַיּוֹם הָרִאשׁוֹן מִקְרָא־ |
מקרא שם דבר, קרא אותו קדש, לאכילה, ושתייה, וכסות (מכילתא פ״ט): אפי׳ על ידי אחרים: (יכול אף לעובד גלולים, תלמוד לומר הוא לבדו יעשה לכם, לכם ולא לעובד גלולים) הוא ולא מכשיריו שאפשר לעשותן מערב יום טוב: אפילו לבהמה, יכול אף לנכרים, תלמוד לומר לכם (נ״א אך) (ביצה כח:): | |
יז | וּשְׁמַרְתֶּם אֶת־ |
שלא יבאו לידי חמוץ, מכאן אמרו, תפח, תלטוש בצונן. רבי יאשיה אומר, אל תהי קורא את המצות, אלא את המצוות, כדרך שאין מחמיצין את המצות כך אין מחמיצין את המצוות, אלא אם באה לידך עשה אותה מיד: ממלאכה: לפי שלא נאמר דורות וחקת עולם על המלאכה אלא על החגיגה, לכך חזר ושנאו כאן, שלא תאמר, אזהרת כל מלאכה לא יעשה, לא לדורות נאמרה אלא לאותו הדור: | |
יח | בָּרִאשֹׁן בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב תֹּאכְלוּ מַצֹּת עַד יוֹם הָאֶחָד וְעֶשְׂרִים לַחֹדֶשׁ בָּעָרֶב: |
למה נאמר, והלא כבר נאמר שבעת ימים, לפי שנאמר ימים, לילות מנין, תלמוד לומר עד יום האחד וגו׳: | |
יט | שִׁבְעַת יָמִים שְׂאֹר לֹא יִמָּצֵא בְּבָתֵּיכֶם כִּי | כָּל־ |
מנין לגבולין, תלמוד לומר בכל גבולך. מה תלמוד לומר בבתיכם, מה ביתך ברשותך אף גבולך ברשותך, יצא חמצו של נכרי שהוא אצל ישראל ולא קבל עליו אחריות: לענוש כרת על השאור, והלא כבר ענש על החמץ, אלא שלא תאמר, חמץ שראוי לאכילה ענש עליו, שאור שאינו ראוי לאכילה לא יענש עליו, ואם ענש על השאור ולא ענש על החמץ, הייתי אומר, שאור שהוא מחמץ אחרים ענש עליו, חמץ שאינו מחמץ אחרים לא יענש עליו, לכך נאמרו שניהם (מכילתא פ״י): לפי שהנס נעשה לישראל, הוצרך לרבות את הגרים: | |
כ | כָּל־ |
אזהרה על אכילת שאור: להביא את תערובתו: זה בא ללמד שתהא ראויה ליאכל בכל מושבתיכם, פרט למעשר שני וחלות תודה (מכילתא פ״י ע״ש) (שאינה ראויה להאכל בכל מושבות אלא בירושלים): |