ח | וַאֲלֵהֶם תֹּאמַר אִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל וּמִן־ |
לחייב על המקטיר איברים בחוץ, (עי' ברא"ם) כשוחט בחוץ, שאם שחט אחד והעלה חבירו, שניהם חייבין (ת"כ פרק י, ו. חולין כט:): | |
ט | וְאֶל־ |
זרעו נכרת, וימיו נכרתין.: | |
י | וְאִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל וּמִן־ |
לפי שנאמר בנפש יכפר, יכול לא יהא חייב אלא על דם המוקדשים, תלמוד לומר כל דם: פנאי שלי, פונה אני מכל עסקי ועוסק בו: | |
יא | כִּי־ |
של כל בריה בדם היא תלויה, ולפיכך נתתיו על המזבח לכפר על נפש האדם, תבוא נפש ותכפר על הנפש: | |
יב | עַל־ |
להזהיר גדולים על הקטנים: | |
יג | וְאִישׁ אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמִן־ |
(ת"כ חולין פד) אין לי אלא ציד, אווזין ותרנגולין מנין, תלמוד לומר ציד מכל מקום, אם כן למה נאמר אשר יצוד, שלא יאכל בשר אלא בהזמנה זאת (חולין פד. ת"כ פרק יא, ב.): פרט לטמאים: | |
יד | כִּי־ |
דמו הוא לו במקום הנפש שהנפש תלויה בו: הנפש היא הדם. דם ובשר לשון זכר, נפש לשון נקבה: | |
טו | וְכָל־ |
בנבלת עוף טהור דבר הכתוב, שאין לה טומאה אלא בשעה שנבלעת בבית הבליעה, ולמדך כאן שמטמאה באכילתה, ואינה מטמאה במגע, וטרפה האמורה כאן לא נכתבה אלא לדרוש, וכן שנינו יכול תהא נבלת עוף טמא מטמאה בבית הבליעה, תלמוד לומר טרפה, מי שיש במינו טרפה, יצא עוף טמא שאין במינו טרפה: | |
טז | וְאִם לֹא יְכַבֵּס וּבְשָׂרוֹ לֹא יִרְחָץ וְנָשָׂא עֲוֹנוֹ: |
אם יאכל קדש, או יכנס למקדש, חייב על טומאה זו ככל שאר טומאות: על רחיצת גופו ענוש כרת, ועל כבוס בגדים במלקות: | |
פרק יח | |
א | וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל־ |
ב | דַּבֵּר אֶל־ |
אני הוא שאמרתי בסיני, אנכי ה' אלהיך (שמות כ, ב.), וקבלתם עליכם מלכותי, מעתה קבלו גזרותי. רבי אומר גלוי וידוע לפניו שסופן לנתק בעריות בימי עזרא, לפיכך בא עליהם בגזירה אני ה' אלהיכם, דעו מי גוזר עליכם, דיין להפרע ונאמן לשלם שכר: | |
ג | כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ־ |
מגיד שמעשיהם של מצריים ושל כנעניים מקולקלים מכל האומות, ואותו מקום שישבו בו ישראל מקולקל מן הכל (ת"כ פרק יג, ה.): מגיד שאותן עממין שכבשו ישראל מקולקלים יותר מכולם: מה הניח הכתוב שלא אמר, אלא אלו נמוסות שלהן, דברים החקוקין להם, כגון טרטיאות ואצטדיאות, ר' מאיר אומר אלו דרכי האמורי שמנו חכמים: | |
ד | אֶת־ |
אלו דברים האמורים בתורה במשפט, שאלו לא נאמרו היו כדאי לאומרן: דברים שהם גזירת המלך, שיצר הרע משיב עליהם למה לנו לשומרן, ואומות העולם ע"א משיבין עליהן, כגון אכילת חזיר, ולבישת שעטנז, וטהרת מי חטאת, לכך נאמר אני ה', גזרתי עליכם, אי אתם רשאים להפטר: אל תפטר מתוכם, שלא תאמר למדתי חכמת ישראל אלך ואלמד חכמת המצריים והכשדיים: | |
ה | וּשְׁמַרְתֶּם אֶת־ |
לרבות שאר דקדוקי הפרשה שלא פרט הכתוב בהם (ת"כ שם יא.). דבר אחר ליתן שמירה ועשייה לחוקים, ושמירה ועשייה למשפטים (שם פרשתא ט, י.), לפי שלא נתן אלא עשייה למשפטים ושמירה לחוקים: לעולם הבא, שאם תאמר בעולם הזה, והלא סופו הוא מת: נאמן לשלם שכר: |