לג | וְכִי־ |
אונאת דברים, לא תאמר לו אמש היית עובד עבודת כוכבים, ועכשיו אתה בא ללמוד תורה שנתנה מפי הגבורה: | |
לד | כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר | הַגָּר אִתְּכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי־ |
מום שבך אל תאמר לחברך: אלהיך ואלהיו אני: | |
לה | לֹא־ |
אם לדין הרי כבר נאמר לא תעשו עול במשפט, ומהו משפט השנוי כאן, היא המדה והמשקל והמשורה. מלמד שהמודד נקרא דיין, שאם שיקר במדה הרי הוא כמקלקל את הדין, וקרוי עול שנאוי ומשוקץ חרם ותועבה, וגורם לחמשה דברים האמורים בדיין, מטמא את הארץ, ומחלל את השם, ומסלק את השכינה, ומפיל את ישראל בחרב, ומגלה אותם מארצם: זו מדת הארץ (ב"מ סא: בבא בתרא פט:): כמשמעו: היא מדת הלח: | |
לו | מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי־ |
הם המשקולות ששוקלין כנגדן: היא מדת היבש: זו היא מדת הלח: על מנת כן. דבר אחר אני הבחנתי במצרים בין טפה של בכור לטפה שאינה של בכור, ואני הנאמן להפרע ממי שטומן משקלותיו במלח להונות את הבריות שאין מכירים בהם: | |
לז | וּשְׁמַרְתֶּם אֶת־ |