פרק כא | |
א | וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל־ |
אמור, ואמרת, להזהיר גדולים על הקטנים (יבמות קיד. ת"כ פרשתא א, א.): יכול חללים, תלמוד לומר הכהנים: אף בעלי מומין במשמע: ולא בנות אהרן (קידושין לה:): בעוד שהמת בתוך עמיו, יצא מת מצוה (ת"כ שם ג.): | |
ב | כִּי אִם־ |
אין שארו אלא אשתו (שם ד.): | |
ג | וְלַאֲחֹתוֹ הַבְּתוּלָה הַקְּרוֹבָה אֵלָיו אֲשֶׁר לֹא־ |
לרבות את הארוסה (שם יב. יבמות ס.): למשכב: מצוה (ת"כ שם): | |
ד | לֹא יִטַּמָּא בַּעַל בְּעַמָּיו לְהֵחַלּוֹ: |
לא יטמא לאשתו פסולה שהוא מחולל בה בעודה עמו (שם טו.), וכן פשוטו של מקרא לא יטמא בעל בשארו, בעוד שהיא בתוך עמיו שיש לה קוברין, שאינה מת מצוה, ובאיזה שאר אמרתי, באותו שהיא להחלו, להתחלל הוא מכהונתו: | |
ה | לֹא־ |
על מת, והלא אף ישראל הוזהרו על כך, אלא לפי שנאמר בישראל (קידושין לו. מכות כ) בין עיניכם, (דברים יד, א.) יכול לא יהא חייב על כל הראש, תלמוד לומר בראשם, וילמדו ישראל מהכהנים בגזרה שוה, נאמר כאן קרחה ונאמר להלן בישראל קרחה, מה כאן כל הראש אף להלן כל הראש במשמע, כל מקום שיקרח בראש, ומה להלן על מת, אף כאן על מת (ת"כ פרק א, ג. קידושין לו. מכות כ.): לפי שנאמר בישראל ולא תשחית (ויקרא יט, כז.), יכול לקטו במלקט ורהיטני, לכך נאמר לא יגלחו, שאינו חייב אלא על דבר הקרוי גלוח ויש בו השחתה וזהו תער: לפי שנאמר בישראל ושרט לנפש לא תתנו (שם כח.), יכול שרט חמש שריטות לא יהא חייב אלא אחת, תלמוד לומר לא ישרטו שרטת, לחייב על כל שריטה ושריטה, שתיבה זו יתירה היא לדרוש, שהיה לו לכתוב לא ישרטו ואני יודע שהיא שרטת: | |
ו | קְדשִׁים יִהְיוּ לֵאלֹהֵיהֶם וְלֹא יְחַלְּלוּ שֵׁם אֱלֹהֵיהֶם כִּי אֶת־ |
על כרחם יקדישום בית דין בכך (ת"כ פרק א, ו.): | |
ז | אִשָּׁה זֹנָה וַחֲלָלָה לֹא יִקָּחוּ וְאִשָּׁה גְּרוּשָׁה מֵאִישָׁהּ לֹא יִקָּחוּ כִּי־ |
שנבעלה בעילת ישראל האסור לה, כגון חייבי כריתות או נתין או ממזר (יבמות סא:): שנולדה מן הפסולים שבכהונה (קידושין עז.), כגון בת אלמנה מכהן גדול, או בת גרושה וחלוצה מכהן הדיוט, (קידושין עז) וכן שנתחללה מן הכהונה על ידי ביאת אחד מן הפסולים לכהונה: | |
ח | וְקִדַּשְׁתּוֹ כִּי־ |
על כרחו, שאם לא רצה לגרש, הלקהו ויסרהו עד שיגרש (יבמות פח:): נהוג בו קדושה לפתוח ראשון בכל דבר, ולברך ראשון בסעודה (ת"כ): | |
ט | וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת אֶת־ |
כשתחלל על ידי זנות, שהיתה בה זיקת בעל, וזנתה או מן האירוסין או מן הנשואין, ורבותינו נחלקו בדבר (סנהדרין נא.), והכל מודים שלא דבר הכתוב בפנויה: (סנהדרין נב) חללה ובזתה את כבודו, שאומרים עליו ארור שזו ילד, ארור שזו גדל (שם נב.): | |
י | וְהַכֹּהֵן הַגָּדוֹל מֵאֶחָיו אֲשֶׁר־ |
לא יגדל פרע על אבל (ת"כ פרשתא ב, ג.), ואיזהו גידול פרע יותר משלשים יום: | |
יא | וְעַל כָּל־ |
באהל המת: להביא רביעית דם מן המת שמטמא באהל (נזיר לח.): לא בא אלא להתיר לו, מת מצוה (שם מז: ת"כ שם ד.): | |
יב | וּמִן־ |
אינו הולך אחר המטה (ת"כ שם ה. סנהדרין יח.). ועוד מכאן למדו רבותינו שכהן גדול מקריב אונן, וכן משמעו, אף אם מתו אביו ואמו אינו צריך לצאת מן המקדש אלא עובד עבודה: שאינו מחלל בכך את העבודה, שהתיר לו הכתוב, הא כהן הדיוט שעבד אונן חלל: | |
יג | וְהוּא אִשָּׁה בִבְתוּלֶיהָ יִקָּח: |
יד | אַלְמָנָה וּגְרוּשָׁה וַחֲלָלָה זֹנָה אֶת־ |
שנולדה מפסולי כהונה: | |
טו | וְלֹא־ |
הא אם נשא אחת מן הפסולות, זרעו הימנה חלל מדין קדושת כהונה: |