חומש
שלח לך - שלישי
פרק י״ד, פסוקים ח׳ - כ״ה
חאִם־חָפֵץ בָּנוּ יְהֹוָה וְהֵבִיא אֹתָנוּ אֶל־הָאָרֶץ הַזֹּאת וּנְתָנָהּ לָנוּ אֶרֶץ אֲשֶׁר־הִוא זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ:
טאַךְ בַּיהוָֹה אַל־תִּמְרֹדוּ וְאַתֶּם אַל־תִּירְאוּ אֶת־עַם הָאָרֶץ כִּי לַחְמֵנוּ הֵם סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם וַיהוָֹה אִתָּנוּ אַל־תִּירָאֻם:

אל תמרדו. ושוב, ואתם אל תיראו:

כי לחמנו הם. נאכלם כלחם:

סר צלם. מגינם וחזקם, כשרים שבהם מתו. איוב שהיה מגין עליהם (סוטה לה.). דבר אחר, צלו של המקום סר מעליהם:

יוַיֹּאמְרוּ כָּל־הָעֵדָה לִרְגּוֹם אֹתָם בָּאֲבָנִים וּכְבוֹד יְהֹוָה נִרְאָה בְּאֹהֶל מוֹעֵד אֶל־כָּל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

לרגום אותם. את יהושע וכלב:

וכבוד ה׳. הענן ירד שם (במ״ר טז, כא.):

יאוַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל־מֹשֶׁה עַד־אָנָה יְנַאֲצֻנִי הָעָם הַזֶּה וְעַד־אָנָה לֹא־יַאֲמִינוּ בִי בְּכֹל הָאֹתוֹת אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְּקִרְבּוֹ:

עד אנה. עד היכן:

ינאצני. ירגיזוני:

בכל האותות. בשביל כל הנסים שעשיתי להם, היה להם להאמין שהיכולת בידי לקיים הבטחתי:

יבאַכֶּנּוּ בַדֶּבֶר וְאוֹרִשֶׁנּוּ וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי־גָּדוֹל וְעָצוּם מִמֶּנּוּ:

ואורשנו. כתרגומו לשון תרוכין, ואם תאמר מה אעשה לשבועת אבות:

ואעשה אותך לגוי גדול. שאתה מזרעם (במ״ר שם כב.):

יגוַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל־יְהוָֹה וְשָׁמְעוּ מִצְרַיִם כִּי־הֶעֱלִיתָ בְכֹחֲךָ אֶת־הָעָם הַזֶּה מִקִּרְבּוֹ:

ושמעו מצרים. ושמעו את אשר תהרגם:

כי העלית. כי, משמש בלשון אשר, והם ראו אשר העלית בכחך הגדול אותם מקרבם, וכשישמעו שאתה הורגם, לא יאמרו שחטאו לך, אלא יאמרו שכנגדם יכולת להלחם, אבל כנגד יושבי הארץ לא יכולת להלחם. וזו היא:

ידוְאָמְרוּ אֶל־יוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַזֹּאת שָׁמְעוּ כִּי־אַתָּה יְהֹוָה בְּקֶרֶב הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר־עַיִן בְּעַיִן נִרְאָה | אַתָּה יְהֹוָה וַעֲנָנְךָ עֹמֵד עֲלֵהֶם וּבְעַמֻּד עָנָן אַתָּה הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם וּבְעַמּוּד אֵשׁ לָיְלָה:

ואמרו אל יושב הארץ הזאת. כמו על יושב הארץ הזאת, ומה יאמרו עליהם מה שאמור בסוף הענין, מבלתי יכולת ה׳, בשביל ששמעו כי אתה ה׳ שוכן בקרבם ועין בעין אתה נראה ה׳ להם, והכל בדרך חבה, ולא הכירו בך שנתקה אהבתך מהם עד הנה:

טווְהֵמַתָּה אֶת־הָעָם הַזֶּה כְּאִישׁ אֶחָד וְאָמְרוּ הַגּוֹיִם אֲשֶׁר־שָׁמְעוּ אֶת־שִׁמְעֲךָ לֵאמֹר:

והמתה את העם הזה כאיש אחד. פתאום, ומתוך כך יאמרו הגוים אשר שמעו את שמעך וגו׳:

טזמִבִּלְתִּי יְכֹלֶת יְהֹוָה לְהָבִיא אֶת־הָעָם הַזֶּה אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר־נִשְׁבַּע לָהֶם וַיִּשְׁחָטֵם בַּמִּדְבָּר:

מבלתי יכולת וגו׳. לפי שיושבי הארץ חזקים וגבורים, ואינו דומה פרעה לשלשים ואחד מלכים (ברכות לב.), וזאת יאמרו על יושב הארץ הזאת:

מבלתי. מתוך שלא היה יכולת בידו להביאם, שחטם:

יכולת. שם דבר הוא:

יזוְעַתָּה יִגְדַּל־נָא כֹּחַ אֲדֹנָי כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ לֵאמֹר:

יגדל נא כח ה׳. לעשות דבורך:

כאשר דברת לאמר. ומהו הדבור:

יחיְהֹוָה אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב־חֶסֶד נֹשֵׂא עָוֹן וָפָשַׁע וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל־בָּנִים עַל־שִׁלֵּשִׁים וְעַל־רִבֵּעִים:

ה׳ ארך אפים. לצדיקים ולרשעים, כשעלה משה למרום, מצאו משה להקב״ה שהיה יושב וכותב ה׳ ארך אפים, אמר לו לצדיקים, אמר לו הקב״ה אף לרשעים, אמר לו רשעים יאבדו, אמר לו הקב״ה חייך שאתה צריך לדבר, כשחטאו ישראל בעגל ובמרגלים, התפלל משה לפניו בארך אפים, אמר לו הקב״ה והלא אמרת לי לצדיקים, אמר לו והלא אמרת לי אף לרשעים:

ונקה. לשבים:

לא ינקה. לשאינן שבים:

יטסְלַח־נָא לַעֲוֹן הָעָם הַזֶּה כְּגֹדֶל חַסְדֶּךָ וְכַאֲשֶׁר נָשָׂאתָה לָעָם הַזֶּה מִמִּצְרַיִם וְעַד־הֵנָּה:
כוַיֹּאמֶר יְהֹוָה סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶךָ:

כדברך. בשביל מה שאמרת, פן יאמרו מבלתי יכולת ה׳:

כאוְאוּלָם חַי־אָנִי וְיִמָּלֵא כְבוֹד־יְהוָֹה אֶת־כָּל־הָאָרֶץ:

ואולם. כמו אבל זאת אעשה להם:

חי אני. לשון שבועה, כשם שאני חי וכבודי ימלא את כל הארץ, כך אקיים להם, כי כל האנשים הרואים וגו׳ אם יראו את הארץ, הרי זה מקרא מסורס, חי אני כי כל האנשים אם יראו את הארץ, וכבודי ימלא את כל הארץ, שלא יתחלל שמי במגפה הזאת לאמר מבלתי יכולת ה׳ להביאם, שלא אמיתם פתאום כאיש אחד, אלא באיחור מ׳ שנה מעט מעט:

כבכִּי כָל־הָאֲנָשִׁים הָרֹאִים אֶת־כְּבֹדִי וְאֶת־אֹתֹתַי אֲשֶׁר־עָשִׂיתִי בְמִצְרַיִם וּבַמִּדְבָּר וַיְנַסּוּ אֹתִי זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים וְלֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹלִי:

וינסו. כמשמעו:

זה עשר פעמים. שנים בים ושנים במן ושנים בשליו וכו׳, כדאיתא במסכת ערכין (טו.):

כגאִם־יִרְאוּ אֶת־הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָם וְכָל־מְנַאֲצַי לֹא יִרְאוּהָ:

אם יראו. לא יראו:

לא יראוה. לא יראו את הארץ:

כדוְעַבְדִּי כָלֵב עֵקֶב הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ וַיְמַלֵּא אַחֲרָי וַהֲבִיאֹתִיו אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר־בָּא שָׁמָּה וְזַרְעוֹ יוֹרִשֶׁנָּה:

רוח אחרת. שתי רוחות אחת בפה ואחת בלב, למרגלים אמר אני עמכם בעצה ולבו היה לומר האמת, ועל ידי כן היה בו כח להשתיקם, כמו שנאמר ויהס כלב, שהיו סבורים שיאמר כמותם, זהו שנאמר בספר יהושע (יד, ז.) ואשיב אותו דבר כאשר עם לבבי, ולא כאשר עם פי (במ״ר טז, יט.):

וימלא אחרי. וימלא את לבו אחרי, וזה מקרא קצר:

אשר בא שמה. חברון תנתן לו:

יורשנה. כתרגומו יתרכינה, יורישו את הענקים ואת העם אשר בה, ואין לתרגמו יירתונה אלא במקום יירשנה:

כהוְהָעֲמָלֵקִי וְהַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב בָּעֵמֶק מָחָר פְּנוּ וּסְעוּ לָכֶם הַמִּדְבָּר דֶּרֶךְ יַם־סוּף:

והעמלקי וגו׳. אם תלכו שם יהרגו אתכם, מאחר שאיני עמכם, מחר פנו לאחוריכם וסעו לכם וגו׳:

x
שלח שלישי (עם פרש״י) -- במדבר: י״ד, ח׳ - כ״החומש:
צ׳ - צ״ותהילים:
ולכן הוצרך הכתוב - הוא האלוקיםתניא:
הל׳ איסורי ביאה פרק יב-ידרמב״ם ג״פ:
הל׳ שמיטה ויובל פרק גרמב״ם פ״א:
מל״ת שנב. שמז. שמוספר המצוות:
לעילוי נשמת מרת חנה עטל (בכרך) ע״ה בת יבלחט״א ר׳ דוד (צירקינד)