רמב״ם פרק אחד ליום - כ״ב סיון ה׳תשפ״ד
הל׳ שמיטה ויובל פרק ו

רמב״ם פרק אחד ליום

הלכות שמיטה ויובל פרק ו

א) אין עושין סחורה בפירות שביעית; ואם רצה למכור מעט מפירות שביעית, מוכר: ואותן הדמים -- הרי הן כפירות שביעית, ויילקח בהן מאכל וייאכל בקדושת שביעית; ואותו הפרי הנמכר -- הרי הוא בקדושתו, כשהיה.

ב) לא יהיה לוקח ירקות שדה ומוכר, ולא יצבע מקליפי שביעית בשכר -- מפני שזה עושה סחורה בפירות שביעית. לקח ירקות לאכול, והותיר -- מותר למכור המותר, והדמים שביעית; וכן אם לקט ירקות לעצמו, ולקח מהם בנו או בן ביתו ומכר -- הרי זה מותר, והדמים דמי שביעית.

ג) כשמוכרין פירות שביעית -- אין מוכרין אותן לא במידה, ולא במשקל, ולא במניין: כדי שלא יהיה כסוחר בפירות שביעית. אלא מוכר המעט שמוכר אכסרה, להודיע שהוא הפקר; ולוקח הדמים, לקנות בהן אוכל אחר. [ד] ואוגד דברים שדרכן להיאגד לבית, למכור בשוק אכסרה, כדרך שאוגדין להביא לבית, לא כדרך שאוגדין לשוק -- כדי שלא יהיה כמוכר בצמצום; ודברים שאין דרכן להיאגד אלא לשוק, לא יאגוד אותן.

ד) [ה] פירות חוצה לארץ שנכנסו לארץ -- לא יהיו נמכרים במידה, או במשקל, או במניין, אלא כפירות הארץ אכסרה; ואם היו ניכרין שהן מחוצה לארץ, מותר.

ה) [ו] חומר בשביעית מבהקדש -- שהפודה את הקודש, יצא הקודש לחולין; וייתפשו הדמים תחתיו. והשביעית אינה כן; אלא המוכר פירות שביעית -- ייתפשו הדמים וייעשו כפירות שביעית, והפירות עצמן לא נתחללו ונעשו כפירות שאר שנים, שנאמר בה "תהיה" (ויקרא כה,ז), בהיותה תהי לעולם. ולפי שנקראת קודש, תופשת דמיה. נמצאת אומר האחרון נתפש בשביעית, והפרי עצמו הוא כמו שהיה.

ו) [ז] כיצד, לקח בפירות שביעית או בדמיהן בשר -- נעשה הבשר כאותן הפירות, ואוכלו כפירות שביעית; וצריך לבער שניהן, בשעת ביעור השביעית. לקח באותו בשר או בדמיו דגים, יצא הבשר ונתפשו הדגים; לקח בדגים או בדמיהן שמן, יצאו דגים ונתפש שמן; לקח בשמן או בדמיו דבש, יצא שמן ונתפש דבש. וצריך לבער הפירות הראשונות עם הדבש האחרון, כדרך שמבערין פירות שביעית; ואין עושין משניהן מלוגמה ולא מפסידין אותן, כשאר פירות שביעית.

ז) [ח] אין שביעית מתחללת אלא דרך מקח. במה דברים אמורים, בפרי ראשון; אבל בפרי שני מתחלל, בין דרך מקח בין דרך חילול.

ח) [ט] וכשמחללין פרי הנלקח שנית, אין מחללין אותו על בהמה חיה ועוף חיים -- שמא יניחם, ויגדל מהם עדרים; ואין צריך לומר שביעית עצמה. אבל מחללין אותן הפירות על השחוטין.

ט) [י] דמי שביעית -- אין פורעין מהם את החוב, ואין עושין בהן שושבינות, ואין משלמין מהן תגמולין, ואין פוסקין מהן צדקה לעניים בבית הכנסת; אבל משלחין מהן דברים של גמילות חסדים, וצריך להודיע.

י) וכן אין לוקחין מהן עבדים וקרקעות ובהמה טמאה; ואם לקח, יאכל כנגדן כדרך שעושה במעשר שני. ואין מביאין מהן קיני זבים וזבות ויולדות, חטאות ואשמות; ואם הביא, יאכל כנגדן. ואין סכין כלים ועורות בשמן של שביעית; ואם סך, יאכל כנגדן.

יא) אין נותנין מהן לא לבלן, ולא לספר, ולא לספן, ולא לשאר האומנין; אבל נותן הוא למי שדולה מים מן הבור להשקות אותו מים. ומותר ליתן מפירות שביעית או מדמיהן לאומנין, מתנת חינם.

יב) האומר לפועל, הא לך איסר זה ולקט לי ירק היום -- שכרו מותר; ואינו כדמי שביעית -- אלא מוציאו בכל מה שירצה, ולא קנסו הפועל להיות שכרו כדמי שביעית. ואם אמר לו, לקט לי בו היום ירק -- הרי זה כדמי שביעית, ואינו מוציאו אלא באכילה ושתייה, כפירות שביעית.

יג) החמרים העושים בפירות שביעית מלאכת שביעית האסורה, כגון שהביאו יותר מדיי -- הרי שכרן כדמי שביעית; ודבר זה קנס להם. ומפני מה קנסו בשכר החמרים, ולא קנסו בשכר הפועל -- מפני ששכר הפועל מעט, לא קנסו בו, משום כדי חייו.

יד) הלוקח מן הנחתום כיכר בפונדיון, ואמר לו בשעת לקיחה, כשאלקט ירקות שדה, אביא לך -- שהרי זה מותר; ואותו הכיכר, הרי הוא כפירות שביעית. ואם לקח ממנו סתם, לא ישלם לו מדמי שביעית -- שאין פורעין חוב מדמי שביעית. [טו] אוכלין פירות שביעית בטובה, ושלא בטובה. כיצד בטובה, שייתן לו פירות שביעית, כמי שעשה עימו טובה שנתן לו, או שיכניסו לגינתו לאכול, כמי שעשה עימו טובה. ומי שנתנו לו פירות שביעית במתנה, או שנפלו לו בירושה -- הרי זה אוכלם, כדרך שאוכל פירות שאוסף אותן הוא בעצמו מן השדה.

x
שלח ששי (עם פרש״י) -- במדבר: ט״ו, י״ז - כ״וחומש:
ק״ו - ק״זתהילים:
ןהנה אעפ״י - ״164״ אפילו לתחתוניםתניא:
הל׳ איסורי ביאה פרק כא-כב. הל׳ מאכלות אסורות. בפרקים אלו. פרק ארמב״ם ג״פ:
הל׳ שמיטה ויובל פרק ורמב״ם פ״א:
מל״ת שנג. מ״ע קמטספר המצוות:
לעילוי נשמת הרב אליעזר צבי זאב ב״ר מרדכי שכנא ע״ה צירקינד