כז | וְאִם־ |
בעבודת אלילים: שאר עבירות יחיד מביא כשבה או שעירה, ובזו קבע לה שעירה: | |
כח | וְכִפֶּר הַכֹּהֵן עַל־ |
כט | הָאֶזְרָח בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם תּוֹרָה אַחַת יִהְיֶה לָכֶם לָעֹשֶׂה בִּשְׁגָגָה: |
ל | וְהַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר־ |
במזיד: מחרף, כמו והיתה חרפה וגדופה (יחזקאל ה, טו.), אשר גדפו נערי מלך אשור (ישעי לז, ו.). ועוד דרשו רבותינו, מכאן למברך את השם שהוא בכרת (כריתות ז:): | |
לא | כִּי דְבַר־ |
אזהרת עבודת אלילים מפי הגבורה, והשאר מפי משה: בזמן שעונה בה, שלא עשה תשובה (סנהדרין צ:): | |
לב | וַיִּהְיוּ בְנֵי־ |
בגנותן של ישראל דבר הכתוב, שלא שמרו אלא שבת ראשונה, ובשנייה בא זה וחללה: | |
לג | וַיַּקְרִיבוּ אֹתוֹ הַמֹּצְאִים אֹתוֹ מְקשֵׁשׁ עֵצִים אֶל־ |
שהתרו בו ולא הניח מלקושש אף משמצאוהו והתרו בו (ספרי קיג.): | |
לד | וַיַּנִּיחוּ אֹתוֹ בַּמִּשְׁמָר כִּי לֹא פֹרַשׁ מַה־ |
לא היו יודעים באיזו מיתה ימות, אבל יודעים היו שהמחלל שבת במיתה (ספרי קיד. סנהדרין עח:): | |
לה | וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל־ |
פשנ״ט בלע״ז וכן הלוך אלנ״ט וכן זכור ושמור: | |
לו | וַיֹּצִיאוּ אֹתוֹ כָּל־ |
מכאן שבית הסקילה חוץ ורחוק מבית דין (סנהדרין מב:): | |
לז | וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל־ |
לח | דַּבֵּר אֶל־ |
על שם הפתילים התלוים בה, כמו ויקחני בציצית ראשי (יחזקאל ח, ג.). דבר אחר, ציצית על שם וראיתם אותו כמו מציץ מן החרכים (שיר השירים ב, ט.): צבע ירוק של חלזון (מנחות מב:): | |
לט | וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת־ |
שמנין גימטריא של ציצית שש מאות, ושמונה חוטין וחמשה קשרים הרי תרי״ג: כמו מתור הארץ. הלב והעינים הם מרגלים לגוף, מסרסרים לו את העבירות, העין רואה, והלב חומד, והגוף עושה את העבירות: | |
מ | לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת־ |
מא | אֲנִי יְהוָֹה אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים אֲנִי יְהוָֹה אֱלֹהֵיכֶם: |
נאמן לשלם שכר: נאמן להפרע: על מנת כן פדיתי אתכם, שתקבלו עליכם גזרותי: עוד למה נאמר, כדי שלא יאמרו ישראל, מפני מה אמר המקום, לא שנעשה ונטול שכר, אנו לא עושים ולא נוטלים שכר, על כרחכם אני מלככם, וכן הוא אומר, אם לא ביד חזקה וגו׳ אמלוך עליכם (יחזקאל כ, לג.). דבר אחר, למה נאמר יציאת מצרים, אני הוא שהבחנתי במצרים בין טפה של בכור, לשאינה של בכור, אני הוא עתיד להבחין ולהפרע מן התולה קלא אילן בבגדו ואומר תכלת היא (בבא מציעא סא:), ומיסודו של רבי משה הדרשן העתקתי, למה נסמכה פרשת מקושש לפרשת עבודת אלילים, לומר שהמחלל את השבת כאלו עובד עבודת אלילים, שאף היא שקולה ככל המצות, וכן הוא אומר בעזרא, ועל הר סיני ירדת ותתן לעמך תורה ומצות ואת שבת קדשך הודעת להם (נחמיה ט, יג יד.), ואף פרשת ציצית לכך נסמכה לאלו, לפי שאף היא שקולה כנגד כל המצות, שנאמר ועשיתם את כל מצותי: כנגד ואשא אתכם על כנפי נשרים (שמות יט, ד.). על ארבע כנפות, ולא בעלת שלש ולא בעלת חמש, כנגד ד׳ לשונות של גאולה שנאמר במצרים והוצאתי והצלתי וגאלתי (שמות ו, ו.) ולקחתי (שם ז.): על שם שכול בכורות, תרגום של שכול תכלא, ומכתם היתה בלילה, וכן צבע התכלת דומה לרקיע המשחיר לעת ערב, ושמונה חוטים שבה כנגד שמונה ימים ששהו ישראל משיצאו ממצרים עד שאמרו שירה על הים: |