פרק ז | |
א | כִּי יְבִיאֲךָ יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֶל־ |
לשון השלכה והתזה, וכן ונשל הברזל (דברים יט, ה.): | |
ב | וּנְתָנָם יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ לְפָנֶיךָ וְהִכִּיתָם הַחֲרֵם תַּחֲרִים אֹתָם לֹא־ |
לא תתן להם חן, אסור לו לאדם לומר כמה נאה כותי זה. דבר אחר, לא תתן להם חנייה בארץ (עבודה זרה כ.): | |
ג | וְלֹא תִתְחַתֵּן בָּם בִּתְּךָ לֹא־ |
ד | כִּי־ |
בנו של כותי כשישא את בתך, יסיר את בנך אשר תלד לו בתך מאחרי, למדנו שבן בתך הבא מן הכותי קרוי בנך, אבל בן בנך הבא מן הכותית, אינו קרוי בנך אלא בנה, שהרי לא נאמר על בתו, לא תקח כי תסיר את בנך מאחרי, אלא כי יסיר את בנך וגו׳ (קידושין סח:): | |
ה | כִּי אִם־ |
של בנין: אבן אחת: אילנות שעובדין אותן: צלמים: | |
ו | כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַיהוָֹה אֱלֹהֶיךָ בְּךָ בָּחַר | יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל־ |
ז | לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל־ |
כפשוטו. ומדרשו, לפי שאין אתם מגדילים עצמכם כשאני משפיע לכם טובה, לפיכך חשקתי בכם: הממעטין עצמכם, כגון אברהם שאמר ואנכי עפר ואפר (בראשית יח, כז.), וכגון משה ואהרן שאמרו ונחנו מה (שמות טז, ח.), לא כנבוכדנצר שאמר אדמה לעליון (ישעיה יד, יד.), וסנחריב שאמר מי בכל אלהי הארצות (שם לו, כ.), וחירם שאמר אני מושב אלהים ישבתי (יחזקאל כח, ב.): הרי כי משמש בלשון דהא: | |
ח | כִּי מֵאַהֲבַת יְהֹוָה אֶתְכֶם וּמִשָּׁמְרוֹ אֶת־ |
הרי כי משמש בלשון אלא, לא מרובכם חשק ה׳ בכם אלא מאהבת ה׳ אתכם: מחמת שמרו את השבועה: | |
ט | וְיָדַעְתָּ כִּי־ |
ולהלן הוא אומר לאלפים (דברים ה, י.), כאן שהוא סמוך אצל לשומרי מצותיו העושין מיראה, הוא אומר לאלף, ולהלן שהוא סמוך אצל לאוהביו העושין מאהבה, ששכרם יותר גדול, הוא אומר לאלפים: אלו העושין מאהבה: אלו העושין מיראה: | |
י | וּמְשַׁלֵּם לְשׂנְאָיו אֶל־ |
בחייו משלם לו גמולו הטוב, כדי להאבידו מן העולם הבא: | |
יא | וְשָׁמַרְתָּ אֶת־ |
ולמחר לעולם הבא ליטול שכרם: |