כח | וַיֹּאמַר נָקְבָה שְׂכָרְךָ עָלַי וְאֶתֵּנָה: |
כתרגומו פריש אגרך: | |
כט | וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר עֲבַדְתִּיךָ וְאֵת אֲשֶׁר־ |
את חשבון מעוט מקנך שבא לידי מתחלה כמה היו: | |
ל | כִּי מְעַט אֲשֶׁר־ |
עם רגלי, בשביל ביאת רגלי באת אצלך הברכה (ב״ר עג, ח.), כמו העם אשר ברגליך (שמות יא, ח.). לעם אשר ברגלי (שופטים ח, ה.). הבאים. עמי: לצורך ביתי, עכשיו אין עושין לצרכי אלא בני, וצריך (אני) להיות עושה גם אני עמהם לסמכן, וזהו גם: | |
לא | וַיֹּאמֶר מָה אֶתֶּן־ |
לב | אֶעֱבֹר בְּכָל־ |
מנומר בחברבורות דקות כמו נקודות, פונטר״א בלע״ז (פונקטירט): לשון טלאים, חברבורות רחבות: שחום דומה לאדום רוש״ו בלע״ז (ראטה), לשון משנה, שחמתית ונמצאת לבנה, לענין התבואה: אותן שיולדו מכאן ולהבא נקודים וטלואים בעזים ושחומים בכשבים יהיו שלי, ואותן שישנן עכשיו, הפרש מהם והפקידם ביד בניך, שלא תאמר לי על הנולדים מעתה, אלו היו שם מתחלה, ועוד, שלא תאמר לי על ידי הזכרים שהן נקודים וטלואים, תלדנה הנקבות דוגמתן מכאן ואילך: | |
לג | וְעָנְתָה־ |
אם תחשדני שאני נוטל משלך כלום, תענה בי צדקתי, כי תבוא צדקתי ותעיד על שכרי לפניך, שלא תמצא בעדרי כי אם נקודים וטלואים, וכל שתמצא בהן שאינו נקוד או טלוא או חום, בידוע שגנבתיו לך, ובגניבה הוא שרוי אצלי: | |
לד | וַיֹּאמֶר לָבָן הֵן לוּ יְהִי כִדְבָרֶךָ: |
לשון קבלת דברים: הלואי שתחפוץ בכך: | |
לה | וַיָּסַר בַּיּוֹם הַהוּא אֶת־ |
לבן ביום ההוא וגו׳: עזים זכרים: כל אשר היתה בו חברבורות לבנות: לבן ביד בניו: | |
לו | וַיָּשֶׂם דֶּרֶךְ שְׁלשֶׁת יָמִים בֵּינוֹ וּבֵין יַעֲקֹב וְיַעֲקֹב רֹעֶה אֶת־ |
הרעועות שבהן, החולות והעקרות שאינן אלא שירים, אותן מסר לו: | |
לז | וַיִּקַּח־ |
עץ הוא, ושמו לבנה, כמא דתימא, תחת אלון ולבנה (הושע ד, יג.), ואומר אני הוא שקורין טרימב״ל שהוא לבן: כשהוא רטוב: ועוד לקח מקל לוז, עץ שגדלין בו אגוזים דקים, קולדר״י בלע״ז (האזעלנוס שטרוך): קשטניי״ר בלע״ז (קאזטאניס בוים): קלופים קלופים, שהיה עושהו מנומר: גלוי לובן של מקל, כשהיה קולפו, היה נראה ונגלה לובן שלו במקום הקלוף: | |
לח | וַיַּצֵּג אֶת־ |
תרגומו ודעיץ, לשון תחיבה, ונעיצה היא בלשון ארמית, והרבה יש בגמ׳ דצה ושלפה, דץ ביה מידי, דצה כמו דעצה, אלא שמקצר את לשונו: במרוצות המים בבריכות העשויות בארץ להשקות שם הצאן: ברהטים אשר תבאן הצאן לשתות, שם הציג המקלות לנכח הצאן: הבהמה רואה את המקלות והיא נרתעת לאחוריה, והזכר רובעה, ויולדת כיוצא בו (ב״ר עג, י.). רבי אושעיא אומר, המים נעשין זרע במעיהן ולא היו צריכות לזכר, וזהו ויחמנה וגו׳. (ור״ל בתיבה זו התחברו לשון זכר ונקבה כמ״ש הראב״ע): | |
לט | וַיֶּחֱמוּ הַצֹּאן אֶל־ |
אל מראות המקלות: משונים במקום עקידתן, הם קרסולי ידיהם ורגליהם: | |
מ | וְהַכְּשָׂבִים הִפְרִיד יַעֲקֹב וַיִּתֵּן פְּנֵי הַצֹּאן אֶל־ |
הנולדים עקודים נקודים, הבדיל והפריש לעצמן, ועשה אותן עדר עדר לבדו, והוליך אותו העדר העקוד לפני הצאן, ופני הצאן ההולכות אחריהם צופות אליהם, זהו שנאמר ויתן פני הצאן אל עקוד, שהיו פני הצאן אל העקודים, ואל כל חום שמצא בצאן לבן: כמו שפירשתי: | |
מא | וְהָיָה בְּכָל־ |
כתרגומו הבכירות, ואין לו עד במקרא. ומנחם חברו עם אחיתופל בקושרים (שמואל ב טו, לא.). ויהי הקשר אמיץ אותן המתקשרות יחד למהר עבורן: | |
מב | וּבְהַעֲטִיף הַצֹּאן לֹא יָשִׂים וְהָיָה הָעֲטֻפִים לְלָבָן וְהַקְּשֻׁרִים לְיַעֲקֹב: |
לשון איחור, כתרגומו ובלקשות. ומנחם חברו עם המחלצות והמעטפות (ישעיה ג, כב.), לשון עטיפת כסות, כלומר מתעטפות בעורן וצמרן, ואינן מתאוות להתייחם על ידי הזכרים: | |
מג | וַיִּפְרֹץ הָאִישׁ מְאֹד מְאֹד וַיְהִי־ |
פרות ורבות משאר צאן: מוכר צאנו בדמים יקרים, ולוקח לו כל אלה: | |
פרק לא | |
א | וַיִּשְׁמַע אֶת־ |
כנס, כמו ויעש חיל (שמואל א יד, מח.), ויך את עמלק: | |
ב | וַיַּרְא יַעֲקֹב אֶת־ |
ג | וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל־ |
ושם אהיה עמך, אבל בעודך מחובר לטמא, אי אפשר להשרות שכינתי עליך: | |
ד | וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב וַיִּקְרָא לְרָחֵל וּלְלֵאָה הַשָּׂדֶה אֶל־ |
לרחל תחלה ואחר כך ללאה, שהיא היתה עקרת הבית, שבשבילה נזדווג יעקב עם לבן, ואף בניה של לאה מודים בדבר, שהרי בועז ובית דינו משבט יהודה אומרים, כרחל וכלאה אשר בנו שתיהן וגו׳, הקדימו רחל ללאה: | |
ה | וַיֹּאמֶר לָהֶן רֹאֶה אָנֹכִי אֶת־ |
ו | וְאַתֵּנָה יְדַעְתֶּן כִּי בְּכָל־ |
ז | וַאֲבִיכֶן הֵתֶל בִּי וְהֶחֱלִף אֶת־ |
אין מונים פחות מעשרה: לשון סכום כלל החשבון, והן עשיריות, למדנו שהחליף תנאו מאה פעמים: | |
ח | אִם־ |
ט | וַיַּצֵּל אֱלֹהִים אֶת־ |
י | וַיְהִי בְּעֵת יַחֵם הַצֹּאן וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֵרֶא בַּחֲלוֹם וְהִנֵּה הָעֲתֻּדִים הָעֹלִים עַל־ |
אף על פי שהבדילם לבן כולם שלא יתעברו הצאן דוגמתן, היו המלאכים מביאין אותן מעדר המסור ביד בני לבן, לעדר שביד יעקב (ב״ר עג, יד.): תרגומו ופצוחין, פייש״ר בלע״ז (גישפריינקלט), חוט של לבן מקיף את גופו סביב, וחברבורות שלו פתוחה ומפולשת מזו אל זו, (ס״א מזן אל זן), ואין לי להביא עד מן המקרא: | |
יא | וַיֹּאמֶר אֵלַי מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים בַּחֲלוֹם יַעֲקֹב וָאֹמַר הִנֵּנִי: |
יב | וַיֹּאמֶר שָׂא־ |
יג | אָנֹכִי הָאֵל בֵּית־ |
כמו אל בית אל, הה״א יתירה, ודרך מקראות לדבר כן, כמו כי אתם באים אל הארץ כנען (במדבר לד, ב.): לשון רבוי וגדולה כשנמשח למלכות, כך ויצק שמן על ראשה להיות משוחה למזבח: וצריך אתה לשלמו, שאמרת יהיה בית אלהים, שתקריב שם קרבנות: | |
יד | וַתַּעַן רָחֵל וְלֵאָה וַתֹּאמַרְנָה לוֹ הַעוֹד לָנוּ חֵלֶק וְנַחֲלָה בְּבֵית אָבִינוּ: |
למה נעכב על ידך מלשוב, כלום אנו מיחלות לירש מנכסי אבינו כלום בין הזכרים: | |
טו | הֲלוֹא נָכְרִיּוֹת נֶחְשַׁבְנוּ לוֹ כִּי מְכָרָנוּ וַיֹּאכַל גַּם־ |
אפילו בשעה שדרך בני אדם לתת נדוניא לבנותיו בשעת נשואין, נהג עמנו כנכריות כי מכרנו לך (שעבדת אותו בנו י״ד שנה ולא נתננו לך אלא) בשכר הפעולה: שעכב דמי שכר פעולתך: | |
טז | כִּי כָל־ |
כי זה משמש בלשון אלא, כלומר משל אבינו אין לנו כלום, אלא מה שהציל הקב״ה מאבינו, שלנו הוא: לשון הפריש, וכן כל לשון הצלה שבמקרא לשון הפרשה, שמפרישו מן הרעה ומן האויב: |