פרק כז | |
א | וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל־ |
ב | דַּבֵּר אֶל־ |
יפריש בפיו: ליתן ערך נפשו, לומר ערך דבר שנפשו תלויה בו, עלי: | |
ג | וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וְעַד בֶּן־ |
אין ערך זה לשון דמים, אלא בין שהוא יוקר בין שהוא זול, כפי שניו, הוא הערך הקצוב עליו בפרשה זו: כמו ערך, וכפל הכפי"ן, לא ידעתי מאיזה לשון הוא: | |
ד | וְאִם־ |
ה | וְאִם מִבֶּן־ |
לא שיהא הנודר קטן שאין בדברי קטן כלום, אלא גדול שאמר ערך קטן הזה שהוא בן חמש שנים עלי: | |
ו | וְאִם מִבֶּן־ |
ז | וְאִם מִבֶּן־ |
כשמגיע לידי הזקנה האשה קרובה להחשב כאיש, לפיכך האיש פוחת בהזדקנו יותר משליש בערכו, והאשה אינה פוחתת אלא שליש בערכה, (ערכין יט) דאמרי אינשי (ערכין יט.) סבא בביתא פחא בביתא, סבתא בביתא סימא בביתא וסימנא טבא בביתא: | |
ח | וְאִם־ |
שאין ידו משגת ליתן הערך הזה: לנערך לפני הכהן ויעריכנו לפי השגת ידו של מעריך: לפי מה שיש לו יסדרנו, וישאיר לו כדי חייו, מטה כר וכסת וכלי אומנות, אם היה חמר משאיר לו חמורו: | |
ט | וְאִם־ |
אמר רגלה של זו עולה, דבריו קיימין, ותמכר לצרכי עולה, ודמיה חולין, חוץ מדמי אותו האבר: | |
י | לֹא יַחֲלִיפֶנּוּ וְלֹא־ |
תם בבעל מום (ת"כ פרק ט, ו.): וכל שכן טוב בטוב, ורע ברע: | |
יא | וְאִם כָּל־ |
(ת"כ. תמורה לב) בבעלת מום הכתוב מדבר שהיא טמאה להקרבה, ולמדך הכתוב שאין קדשים תמימים יוצאין לחולין בפדיון, אלא א"כ הוממו (שם לב: ת"כ פרשתא ד, א.): | |
יב | וְהֶעֱרִיךְ הַכֹּהֵן אֹתָהּ בֵּין טוֹב וּבֵין רָע כְּעֶרְכְּךָ הַכֹּהֵן כֵּן יִהְיֶה: |
לשאר כל אדם הבא לקנותה מיד הקדש: | |
יג | וְאִם־ |
בבעלים החמיר הכתוב, להוסיף חומש, וכן במקדיש בית, וכן במקדיש את השדה, וכן בפדיון מעשר שני, הבעלים מוסיפין חומש, ולא שאר כל אדם (ת"כ שם ז.): | |
יד | וְאִישׁ כִּי־ |
טו | וְאִם־ |
ולא כפי שוויה, אחת שדה טובה ואחת שדה רעה פדיון הקדשן שוים, בית כור שעורים בחמשים שקלים, כך גזירת הכתוב, והוא שבא לגאלה בתחלת היובל, ואם בא לגאלה באמצעו נותן לפי החשבון, סלע ופונדיון לשנה, לפי שאינה הקדש אלא למנין שני היובל, שאם נגאלה הרי טוב, ואם לאו הגזבר מוכרה בדמים הללו לאחר ועומדת ביד הלוקח עד היובל כשאר כל השדות המכורות, וכשהיא יוצאה מידו חוזרת לכהנים של אותו משמר שהיובל פוגע בו ומתחלקת ביניהם, זהו המשפט האמור במקדיש שדה, ועכשיו אפרשנו על סדר המקראות: |