רמב״ם פרק אחד ליום - ז׳ תמוז ה׳תשפ״ד
הל׳ בית הבחירה פרק ח

רמב״ם פרק אחד ליום

הלכות בית הבחירה פרק ח

א) שמירת המקדש מצות עשה -- ואף על פי שאין שם פחד מאויב, ולא מליסטים: שאין שמירתו אלא כבוד לו; אינו דומה פלטורין שיש עליו שומרין, לפלטורין שאין עליו שומרין. [ב] שמירה זו, מצותה כל הלילה; והשומרים הם הכוהנים והלויים, שנאמר "ואתה ובניך איתך, לפני אוהל העדות" (במדבר יח,ב) -- כלומר אתם תהיו שומרים לו. והרי נאמר "ושמרו את משמרת אוהל מועד" (במדבר יח,ד) ונאמר "והחונים קדמה לפני אוהל מועד מזרחה משה ואהרון ובניו, שומרי משמרת הקודש" (ראה במדבר ג,כח; במדבר ג,לב; במדבר ג,לח).

ב) [ג] ואם ביטלו שמירה זו -- עברו בלא תעשה, שנאמר "ושמרתם את משמרת הקודש" (במדבר יח,ה): ולשון שמירה, אזהרה היא; הא למידת ששמירתו מצות עשה, וביטול שמירתו בלא תעשה.

ג) [ד] מצות שמירתו שיהיו הכוהנים שומרים מבפנים, והלויים מבחוץ; וארבעה ועשרים עדה שומרין אותו בכל לילה תמיד, בארבעה ועשרים מקום -- הכוהנים בשלושה מקומות, והלויים באחד ועשרים מקום.

ד) [ה] והיכן היו שומרים -- כוהנים היו שומרים בבית אבטינס, ובבית הניצוץ, ובבית המוקד: בית אבטינס ובית הניצוץ, היו עלייות בנויות בצד שערי העזרה; והרובין היו שומרים שם. בית המוקד, בארץ וזקני בית אב של אותו היום היו ישנים שם; ומפתחות העזרה בידם.

ה) [ו] לא היו הכוהנים השומרים ישנים בבגדי כהונה, אלא מקפלין אותם ומניחין אותם כנגד ראשיהם; ולובשין בגדי עצמם, וישנים על הארץ, כדרך כל שומרי חצרות המלכים, לא שיישנו על המיטות. [ז] אירע קרי באחד מהם -- הולך במסיבה שתחת הקרקע, שהמחילות הפתוחות להר הבית לא נתקדשו; וטובל וחוזר ויושב אצל אחיו הכוהנים עד שנפתחין השערים בבוקר, יוצא והולך לו.

ו) [ח] והיכן היו הלויים שומרים -- על חמישה שערי הר הבית, ועל ארבע פנותיו מתוכו, ועל ארבע פינות העזרה מבחוץ, שאסור לישב בעזרה; ועל חמישה שערי העזרה חוץ לעזרה, שהרי הכוהנים שומרים על שער המוקד ועל שער הניצוץ: הרי שמונה עשר מקום. [ט] ועוד שומרים בלשכת הקרבן, ובלשכת הפרוכת, ואחורי בית הכפורת.

ז) [י] ומעמידין ממונה אחד על כל משמרות השומרים, ואיש הר הבית היה נקרא; והיה מחזר על כל משמר ומשמר כל הלילה, ואבוקות דולקות לפניו. וכל משמר שאינו עומד ואומר, אישי הר הבית, שלום עליך -- ניכר שהוא ישן, חובטו במקלו; ורשות היה לו לשרוף את כסותו, עד שהיו אומרין בירושלים, מה קול בעזרה, קול בן לוי נלקה ובגדיו נשרפין -- שישן לו על משמרתו.

ח) [יא] בשחר קודם שיעלה עמוד השחר, סמוך לו -- יבוא הממונה של מקדש, וידפוק על הכוהנים שבבית המוקד; והן פותחין לו. נטל את המפתח, ופתח את השער הקטן שבין בית המוקד ובין העזרה, ונכנס מבית המוקד לעזרה, ונכנסו אחריו הכוהנים. ושתי אבוקות של אור בידם, ונחלקו לשתי כיתות -- כת הולכת למזרח, וכת הולכת למערב; והיו בודקין והולכין את כל העזרה, עד שיגיעו שתי הכיתות למקום בית עושי חביתין. הגיעו -- אלו ואלו אומרין שלום, הכול שלום; והעמידו עושי חביתין לעשות חביתין.

ט) [יב] כסדר הזה עושין בכל לילה ולילה, חוץ מלילי שבת -- שאין בידם אור, אלא בודקין בנרות הדלוקין שם מערב שבת.

x
חקת שביעי (עם פרש״י) -- במדבר: כ״א, כ״א - כ״ב, א׳חומש:
כ, ל״ט - מ״גתהילים:
פרק יא. והנה גם - ״176״ וסתום בלבותניא:
הל׳ נדרים. בפרקים אלו. פרק א-גרמב״ם ג״פ:
הל׳ בית הבחירה פרק חרמב״ם פ״א:
מ״ע צדספר המצוות:
לעילוי נשמת הרב אליעזר צבי זאב ב״ר מרדכי שכנא ע״ה צירקינד