תניא - י״ז תמוז ה׳תשפ״ד
אכן מספר - כי לא תמנו)

תניא

אכן מספר הצומות העודפי' על רנ"ב וכה"ג שהיה צריך להתענות לחוש לדעת המחמירי' להתענות מספר הצומות שעל כל חטא וחטא כפי מספר הפעמים שחטא כנ"ל. יפדה כולן בצדקה ערך ח"י ג"פ בעד כל יום. וכן שאר כל תעניות שצריך להתענות על עבירות שאין בהן מיתה ואפי' על ביטול מ"ע דאוריי' ודרבנן ות"ת כנגד כולם כפי המספר המפורש בתיקוני התשובה מהאר"י ז"ל (ורובם נזכרים במשנת חסידים במס' התשובה) הכל כאשר לכל יפדה בצדקה כנ"ל אי לא מצי לצעורי נפשי' כנ"ל. ואף שיעלה לסך מסויים אין לחוש משום אל יבזבז יותר מחומש. דלא מקרי בזבוז בכה"ג מאחר שעושה לפדות נפשו מתעניות וסיגופים. ולא גרעא מרפואת הגוף ושאר צרכיו. ולפי שמספר הצומות המוזכרי' בתקוני תשובה הנ"ל רבו במאד מאד לכן נהגו עכשיו כל החרדים לדבר ה' להרבות מאד מאד בצדקה. מחמת חלישות הדור דלא מצו לצעורי נפשם כולי האי (וכמ"ש במ"א ע"פ חסדי ה' כי לא תמנו):

x
פנחס שלישי (עם פרש״י) -- במדבר: כ״ו, נ״ב - כ״ז, ה׳חומש:
פ״ג - פ״זתהילים:
אכן מספר - כי לא תמנו)תניא:
הל׳ ערכין וחרמין פרק ח. תהי ידך וגו׳ ספר זרעים והוא ספר שביעי.. הל׳ כלאים.. בפרקים אלו. פרק א-ברמב״ם ג״פ:
הל׳ כלי המקדש והעובדים בו פרק ירמב״ם פ״א:
מל״ת קיא. רטו.ספר המצוות:
לעילוי נשמת הרב אליעזר צבי זאב ב״ר מרדכי שכנא ע״ה צירקינד