חומש
חיי שרה - שביעי
פרק כ״ה, פסוקים י״ב - י״ח
יבוְאֵלֶּה תֹּלְדֹת יִשְׁמָעֵאל בֶּן־אַבְרָהָם אֲשֶׁר יָלְדָה הָגָר הַמִּצְרִית שִׁפְחַת שָׂרָה לְאַבְרָהָם:
יגוְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל בִּשְׁמֹתָם לְתוֹלְדֹתָם בְּכֹר יִשְׁמָעֵאל נְבָיֹת וְקֵדָר וְאַדְבְּאֵל וּמִבְשָׂם:

בשמותם לתולדותם. סדר לידתן זה אחר זה:

ידוּמִשְׁמָע וְדוּמָה וּמַשָּׂא:
טוחֲדַד וְתֵימָא יְטוּר נָפִישׁ וָקֵדְמָה:
טזאֵלֶּה הֵם בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל וְאֵלֶּה שְׁמֹתָם בְּחַצְרֵיהֶם וּבְטִירֹתָם שְׁנֵים־עָשָׂר נְשִׂיאִם לְאֻמֹּתָם:

בחצריהם. כרכים שאין להם חומה. ותרגומו בפצחיהון, שהם מפוצחים, לשון פתיחה, כמו פצחו ורננו (תהלים צח, ד.):

יזוְאֵלֶּה שְׁנֵי חַיֵּי יִשְׁמָעֵאל מְאַת שָׁנָה וּשְׁלֹשִׁים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים וַיִּגְוַע וַיָּמָת וַיֵּאָסֶף אֶל־עַמָּיו:

ואלה שני חיי ישמעאל וגו׳. אמר רבי חייא בר אבא, למה נמנו שנותיו של ישמעאל, כדי לייחס בהם שנותיו של יעקב, משנותיו של ישמעאל למדנו, ששמש יעקב בבית עבר י״ד שנה כשפירש מאביו, קודם שבא אצל לבן, שהרי כשפירש יעקב מאביו מת ישמעאל, שנאמר וילך עשו אל ישמעאל וגו׳, כמו שמפורש בסוף מגלה נקראת (מגילה יז.), (והביאו סוף פ׳ תולדות):

ויגוע. לא נאמרה גויעה אלא בצדיקים:

יחוַיִּשְׁכְּנוּ מֵחֲוִילָה עַד־שׁוּר אֲשֶׁר עַל־פְּנֵי מִצְרַיִם בֹּאֲכָה אַשּׁוּרָה עַל־פְּנֵי כָל־אֶחָיו נָפָל:

נפל. שכן, כמו ומדין ועמלק וכל בני קדם נופלים בעמק (שופטים ז, יב.). כאן הוא אומר לשון נפילה, ולהלן אומר על פני כל אחיו ישכון (בראשית טז, יב.), עד שלא מת אברהם ישכון, משמת אברהם נפל:

x
חיי שרה שביעי (עם פרש״י) -- בראשית: כ״ה, י״ב - י״חחומש:
כ, ק״ו - ק״זתהילים:
והנה מודעת זאת... ״קנא״ ב״ה כנ״לתניא:
הל׳ מקואות פרק יא. הט לבי וגו׳ ספר נזיקין והוא ספר אחד עשר.. הל׳ נזקי ממון.. בפרקים אלו. פרק א-ברמב״ם ג״פ:
לב טהור וגו׳. ספר טהרה והוא ספר עשירי... הל׳ טומאת מת.. בפרקים אלו. פרק ארמב״ם פ״א:
מ״ע קט רלזספר המצוות:
לעילוי נשמת הת׳ מנחם מענדל ע״ה בן יבלחט״א ר׳ דוד צירקינד