נה | וְרָאָה הַכֹּהֵן אַחֲרֵי | הֻכַּבֵּס אֶת־ |
לשון העשות: לא הוכהה ממראיתו: שמענו שאם לא הפך ולא פשה טמא, ואין צריך לומר לא הפך ופשה, הפך ולא פשה איני יודע מה יעשה לו, תלמוד לומר והסגיר את הנגע מכל מקום, דברי רבי יהודה, וחכמים אומרים וכו׳ כדאיתא בתורת כהנים, ורמזתיה כאן לישב המקרא על אופניו: לשון גומא, כמו באחת הפחתים (שמואל ב יז, ט.), כלומר שפלה היא, נגע שמראיו שוקעין: כתרגומו בשחיקותה או בחדתותה: שחקים, ישנים. ומפני המדרש שהוצרך לגזרה שוה, מנין לפריחה בבגדים שהיא טהורה, נאמרה קרחת וגבחת באדם, ונאמרה קרחת וגבחת בבגדים מה להלן פרח בכולו טהור, אף כאן פרח בכולו טהור. לכך אחז הכתוב לשון קרחת וגבחת. ולענין פירושו ותרגומו זהו משמעו, קרחת לשון ישנים, וגבחת לשון חדשים, כאלו נכתב באחריתו או בקדמותו, שהקרחת לשון אחוריים, והגבחת לשון פנים, כמו שכתוב ואם מפאת פניו וגו׳, והקרחת כל ששופע ויורד מן הקדקד ולאחריו, כך מפורש בתורת כהנים (פרק טו, ט.): | |
נו | וְאִם רָאָה הַכֹּהֵן וְהִנֵּה כֵּהָה הַנֶּגַע אַחֲרֵי הֻכַּבֵּס אֹתוֹ וְקָרַע אֹתוֹ מִן־ |
יקרע מקום הנגע מן הבגד, וישרפנו: | |
נז | וְאִם־ |
דבר החוזר וצומח: את כל הבגד: | |
נח | וְהַבֶּגֶד אוֹ־ |
אם כשכבסוהו בתחלה על פי כהן סר ממנו הנגע לגמרי: לשון טבילה. תרגום של כבוסין שבפרשה זו לשון לבון, ויתחור, חוץ מזה שאינו ללבון אלא לטבול, לכך תרגומו ויצטבע, וכן כל כבוסי בגדים שהן לטבילה מתורגמין ויצטבע: | |
נט | זֹאת תּוֹרַת נֶגַע־ |
פרק יד | |
א | וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל־ |
ב | זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל־ |
מלמד שאין מטהרין אותו בלילה (מגילה כא.): | |
ג | וְיָצָא הַכֹּהֵן אֶל־ |
חוץ לשלש מחנות שנשתלח שם בימי חלוטו: | |
ד | וְצִוָּה הַכֹּהֵן וְלָקַח לַמִּטַּהֵר שְׁתֵּי־ |
פרט לטרפות (חולין קמ.): פרט לעוף טמא. לפי שהנגעים באים על לשון הרע, שהוא מעשה פטפוטי דברים, לפיכך הוזקקו לטהרתו צפרים, שמפטפטין תמיד בצפצוף קול (ערכין טז:): לפי שהנגעים באין על גסות הרוח: מה תקנתו ויתרפא, ישפיל עצמו מגאותו כתולעת וכאזוב: מקל של ארז: לשון של צמר צבוע זהורית (ב״מ כא.): | |
ה | וְצִוָּה הַכֹּהֵן וְשָׁחַט אֶת־ |
נותן אותם תחלה בכלי, כדי שיהא דם צפור ניכר בהם, וכמה הם, רביעית: | |
ו | אֶת־ |
מלמד שאינו אוגדה עמהם אלא מפרישה לעצמה, אבל העץ והאזוב כרוכים יחד בלשון הזהורית, כענין שנאמר ואת עץ הארז ואת שני התולעת ואת האזוב, קיחה אחת לשלשתן, יכול כשם שאינה בכלל אגודה כן לא תהא בכלל טבילה, תלמוד לומר וטבל אותם ואת הצפור החיה, החזיר את הצפור לכלל טבילה: | |
ז | וְהִזָּה עַל הַמִּטַּהֵר מִן־ |
ח | וְכִבֶּס הַמִּטַּהֵר אֶת־ |
מלמד שאסור בתשמיש המטה (ת״כ פרק א, יא. חולין קמא.): | |
ט | וְהָיָה בַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלַּח אֶת־ |
כלל ופרט וכלל, להביא כל מקום כנוס שער ונראה (סוטה טז.): | |
י | וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִקַּח שְׁנֵי־ |
לחטאת: לנסכי שלשה כבשים הללו, שחטאתו ואשמו של מצורע טעונין נסכים (מנחות צא.): להזות עליו שבע, וליתן ממנו על תנוך אזנו ומתן בהונות: | |
יא | וְהֶעֱמִיד הַכֹּהֵן הַמְטַהֵר אֵת הָאִישׁ הַמִּטַּהֵר וְאֹתָם לִפְנֵי יְהֹוָה פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד: |
בשער נקנור, ולא בעזרה עצמה, לפי שהוא מחוסר כפורים: | |
יב | וְלָקַח הַכֹּהֵן אֶת־ |
יקריבנו לתוך העזרה לשם אשם: שהוא טעון תנופה חי: את האשם ואת הלוג: | |
יג | וְשָׁחַט אֶת־ |
על ירך המזבח בצפון, ומה תלמוד לומר, והלא כבר נאמר בתורת אשם בפרשת צו את אהרן שהאשם טעון שחיטה בצפון, לפי שיצא זה מכלל אשמות לידון בהעמדה, יכול תהא שחיטתו במקום העמדתו, לכך נאמר ושחט במקום אשר ישחט וגו׳ (זבחים מט.): כי ככל החטאות: הזה: בכל עבודות התלוית בכהן השוה אשם זה לחטאת, שלא תאמר הואיל ויצא דמו מכלל שאר אשמות להנתן על תנוך ובהונות, לא יהא טעון מתן דמים ואימורים לגבי מזבח, לכך נאמר כי כחטאת האשם הוא לכהן, יכול יהא דמו ניתן למעלה כחטאת, תלמוד לומר וכו׳, (בתורת כהנים פרק ג, א.): | |
יד | וְלָקַח הַכֹּהֵן מִדַּם הָאָשָׁם וְנָתַן הַכֹּהֵן עַל־ |
גדר אמצעי שבאוזן, ולשון תנוך לא נודע לי, והפותרים קורים לו טנדרו״ס: גודל: | |
טו | וְלָקַח הַכֹּהֵן מִלֹּג הַשָּׁמֶן וְיָצַק עַל־ |
טז | וְטָבַל הַכֹּהֵן אֶת־ |
כנגד בית קדשי הקדשים (ת״כ שם ט.): | |
יז | וּמִיֶּתֶר הַשֶּׁמֶן אֲשֶׁר עַל־ |
יח | וְהַנּוֹתָר בַּשֶּׁמֶן אֲשֶׁר עַל־ |
יט | וְעָשָׂה הַכֹּהֵן אֶת־ |
כ | וְהֶעֱלָה הַכֹּהֵן אֶת־ |
מנחת נסכים של בהמה: |