יג | וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיֵּשֶׁב מֹשֶׁה לִשְׁפֹּט אֶת־ |
מוצאי יום הכפורים היה, כך שנינו בספרי, ומהו ממחרת, למחרת רדתו מן ההר. ועל כרחך אי אפשר לומר אלא ממחרת יום הכפורים, שהרי קודם מתן תורה אי אפשר לומר והודעתי את חוקי וגו׳, ומשנתנה תורה עד יום הכפורים לא ישב משה לשפוט את העם, שהרי בי״ז בתמוז ירד ושבר את הלוחות, ולמחר עלה בהשכמה ושהה שמונים יום וירד ביום הכפורים. ואין פרשה זו כתובה כסדר, שלא נאמר ויהי ממחרת עד שנה שנייה, אף לדברי האומר יתרו קודם מתן תורה בא, שילוחו אל ארצו לא היה אלא עד שנה שנייה, שהרי נאמר כאן וישלח משה את חותנו, ומצינו במסע הדגלים שאמר לו משה נוסעים אנחנו אל המקום וגו׳ אל נא תעזוב אותנו (במדבר י, לא.), ואם זה קודם מתן תורה, מששלחו והלך היכן מצינו שחזר. ואם תאמר שם לא נאמר יתרו אלא חובב ובנו של יתרו היה, הוא חובב הוא יתרו, שהרי כתיב מבני חובב חותן משה (שופטים ד, יא.): יושב כמלך וכולן עומדים, והוקשה הדבר ליתרו שהיה מזלזל בכבודן של ישראל, והוכיחו על כך, שנאמר מדוע אתה יושב לבדך וכלם נצבים: אפשר לומר כן, אלא כל דיין שדן דין אמת לאמיתו אפילו שעה אחת, מעלה עליו הכתוב כאילו עוסק בתורה כל היום, וכאילו נעשה שותף להקב״ה במעשה בראשית, שנאמר בו ויהי ערב וגו׳ (שבת י.): | |
יד | וַיַּרְא חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל־ |
טו | וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹתְנוֹ כִּי־ |
כי בא, לשון הווה: כתרגומו למתבע אולפן, לשאול תלמוד מפי הגבורה: | |
טז | כִּי־ |
מי שהיה לו הדבר בא אלי: | |
יז | וַיֹּאמֶר חֹתֵן מֹשֶׁה אֵלָיו לֹא־ |
דרך כבוד קוראו הכתוב חותנו של מלך: | |
יח | נָבֹל תִּבֹּל גַּם־ |
כתרגומו. ולשונו לשון כמישה פלייש״טרא, כמו והעלה נבל (ירמיה ח, יג.), כנבול עלה מגפן וגו׳ (ישעיה לד, ד.), שהוא כמוש ע״י חמה וע״י קרח, וכחו תש ונלאה: לרבות אהרן וחור וע׳ זקנים: כובדו רב יותר מכחך: | |
יט | עַתָּה שְׁמַע בְּקֹלִי אִיעָצְךָ וִיהִי אֱלֹהִים עִמָּךְ הֱיֵה אַתָּה לָעָם מוּל הָאֱלֹהִים וְהֵבֵאתָ אַתָּה אֶת־ |
בעצה, אמר לו צא המלך בגבורה (מכילתא פ״ב): שליח ומליץ בינותם למקום, ושואל משפטים מאתו: דברי ריבותם: | |
כ | וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם אֶת־ |
כא | וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל־ |
ברוח הקדש שעליך: עשירים, שאין צריכין להחניף ולהכיר פנים: אלו בעלי הבטחה, שהם כדאי לסמוך על דבריהם, שע״י כן יהיו דבריהם נשמעין: ששונאין את ממונם בדין, כההיא דאמרינן, כל דיינא דמפקין ממונא מיניה בדינא, לאו דיינא הוא (בבא בתרא נח:): הם היו שש מאות שרים לשש מאות אלף (סנהדרין יח.): ששת אלפים היו: י״ב אלף: ששים אלף. (מה שפיעל כל השרים כמה היו. והוא לכאורה ללא צורך, והנה באמת תיקן בזה ותירץ קושיא בפסוק, דקחשיב מלמעלה למטה, ר״ל המספר מרובה קודם מספר המועט, ולא הל״ל אלא מתחלה שרי עשרות בראשונה, ואח״כ בהדרגה כולם, ולפי פירושו שהזכיר ופרט סכום מנין השרים, צא וחשוב, וכשתדקדק במנינם ולגבייהו אתי שפיר, מספר המועט תחלה ואח״כ בהדרגה, כן נ״ל נכון ודו״ק): | |
כב | וְשָׁפְטוּ אֶת־ |
וידונון, לשון צווי: דבר זה להקל מעליך. והקל, כמו והכבד את לבו, והכות את מואב, לשון הווה: | |
כג | אִם אֶת־ |
המלך בגבורה, אם יצוה אותך לעשות כך תוכל עמוד, ואם יעכב על ידך לא תוכל לעמוד (מכילתא פ״ב): אהרן נדב ואביהוא, ושבעים זקנים הנלוים עתה עמך (מכילתא שם): |