יג | יַרְכִּבֵהוּ עַל־ |
כל המקרא כתרגומו: על שם שארץ ישראל גבוה מכל הארצות: אלו פירות ארץ ישראל, שקלים לנוב ולהתבשל מכל פירות הארצות: מעשה באחד שאמר לבנו בסיכני, הבא לי קציעות מן החבית, הלך ומצא הדבש צף על פיה, אמר לו זו של דבש הוא, אמר לו השקע ידך לתוכה ואתה מעלה קציעות מתוכה (ספרי שטז.): אלו זיתים של גוש חלב (מנחות פה:): לשון גובה: לשון שדה: תקפו וחזקו של סלע. כשאינו דבוק לתיבה שלאחריו נקוד חלמיש, וכשהוא דבוק נקוד חלמיש: | |
יד | חֶמְאַת בָּקָר וַחֲלֵב צֹאן עִם־ |
זה היה בימי שלמה, שנאמר עשרה בקר בריאים ועשרים בקר רעי ומאה צאן (מלכים א ה, ג.): זה היה בימי עשרת השבטים, שנאמר ואוכלים כרים מצאן (עמוס ו, ד.): זה היה בימי שלמה, שנאמר ויהי לחם שלמה וגו׳ (מלכים א ה, ב.): בימי עשרת השבטים השותים במזרקי יין (עמוס ו, ו.): הוא שומן הנקלט מעל גבי החלב: חלב של צאן, וכשהוא דבוק נקוד חלב, כמו בחלב אמו: כבשים: כמשמעו: שמנים היו: חטים שמנים כחלב כליות וגסין ככוליא: תהי שותה טוב, וטעם יין חשוב: יין בלשון ארמי: אין זה שם דבר, אלא לשון משובח בטעם, ווינ״ש בלע״ז (ווייניכט), ועוד יש לפרש שני מקראות הללו אחר תרגום של אונקלוס, אשרינון על תוקפי ארעא וגו׳: | |
טו | וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ וַיִּטּשׁ אֱלוֹהַּ עָשָׂהוּ וַיְנַבֵּל צוּר יְשֻׁעָתוֹ: |
לשון עובי: כמו כסית, לשון כי כסה פניו בחלבו (איוב טו, כז.), כאדם ששמן מבפנים וכסליו נכפלים מבחוץ, וכן הוא אומר ויעש פימה עלי כסל (שם): יש לשון קל בלשון כסוי, כמו וכוסה קלון ערום (משלי יב, טז.), ואם כתב כשית דגוש, היה נשמע כסית את אחרים, כמו כי כסה פניו (איוב טו, כז.): גנהו ובזהו, כמו שנאמר אחוריהם אל היכל ה׳ וגו׳ (יחזקאל ח, טז.), אין נבול גדול מזה: | |
טז | יַקְנִאֻהוּ בְּזָרִים בְּתוֹעֵבֹת יַכְעִיסֻהוּ: |
הבעירו חמתו וקנאתו: במעשים תעובים, כגון משכב זכור וכשפים שנאמר בהם תועבה: | |
יז | יִזְבְּחוּ לַשֵּׁדִים לֹא אֱלֹהַּ אֱלֹהִים לֹא יְדָעוּם חֲדָשִׁים מִקָּרֹב בָּאוּ לֹא שְׂעָרוּם אֲבֹתֵיכֶם: |
כתרגומו דלית בהון צרוך, אילו היה בהם צרוך לא היתה קנאה כפולה כמו עכשיו: אפילו האומות לא היו רגילים בהם (ספרי שיח.), נכרי שהיה רואה אותם היה אומר, זה צלם יהודי: לא יראו מהם, לא עמדה שערתם מפניהם, דרך שערות האדם לעמוד מחמת יראה, כך נדרש בספרי (שם). ויש לפרש עוד, שערום, לשון ושעירים ירקדו שם (ישעיה יג, כא.). שעירים הם שדים, לא עשו אבותיכם שעירים הללו: | |
יח | צוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי וַתִּשְׁכַּח אֵל מְחֹלֲלֶךָ: |
תשכח. ורבותינו דרשו, כשבא להיטיב לכם, אתם מכעיסין לפניו ומתישים כחו מלהיטיב לכם: מוציאך מרחם, לשון יחולל אילות (תהלים כט, ט.), חיל כיולדה (שם מח, ז.): |