חומש
האזינו - שלישי
פרק ל״ב, פסוקים י״ג - י״ח
יגיַרְכִּבֵהוּ עַל־בָּמֳותֵי אָרֶץ וַיֹּאכַל תְּנוּבֹת שָׂדָי וַיֵּנִקֵהוּ דְבַשׁ מִסֶּלַע וְשֶׁמֶן מֵחַלְמִישׁ צוּר:

ירכבהו על במותי ארץ. כל המקרא כתרגומו:

ירכבהו וגו׳. על שם שארץ ישראל גבוה מכל הארצות:

ויאכל תנובת שדי. אלו פירות ארץ ישראל, שקלים לנוב ולהתבשל מכל פירות הארצות:

וינקהו דבש מסלע. מעשה באחד שאמר לבנו בסיכני, הבא לי קציעות מן החבית, הלך ומצא הדבש צף על פיה, אמר לו זו של דבש הוא, אמר לו השקע ידך לתוכה ואתה מעלה קציעות מתוכה (ספרי שטז.):

ושמן מחלמיש צור. אלו זיתים של גוש חלב (מנחות פה:):

במותי ארץ. לשון גובה:

שדי. לשון שדה:

חלמיש צור. תקפו וחזקו של סלע. כשאינו דבוק לתיבה שלאחריו נקוד חלמיש, וכשהוא דבוק נקוד חלמיש:

ידחֶמְאַת בָּקָר וַחֲלֵב צֹאן עִם־חֵלֶב כָּרִים וְאֵילִים בְּנֵי־בָשָׁן וְעַתּוּדִים עִם־חֵלֶב כִּלְיוֹת חִטָּה וְדַם־עֵנָב תִּשְׁתֶּה־חָמֶר:

חמאת בקר וחלב צאן. זה היה בימי שלמה, שנאמר עשרה בקר בריאים ועשרים בקר רעי ומאה צאן (מלכים א ה, ג.):

עם חלב כרים. זה היה בימי עשרת השבטים, שנאמר ואוכלים כרים מצאן (עמוס ו, ד.):

חלב כליות חטה. זה היה בימי שלמה, שנאמר ויהי לחם שלמה וגו׳ (מלכים א ה, ב.):

ודם ענב תשתה חמר. בימי עשרת השבטים השותים במזרקי יין (עמוס ו, ו.):

חמאת בקר. הוא שומן הנקלט מעל גבי החלב:

וחלב צאן. חלב של צאן, וכשהוא דבוק נקוד חלב, כמו בחלב אמו:

כרים. כבשים:

ואילים. כמשמעו:

בני בשן. שמנים היו:

כליות חטה. חטים שמנים כחלב כליות וגסין ככוליא:

ודם ענב. תהי שותה טוב, וטעם יין חשוב:

חמר. יין בלשון ארמי:

חמר. אין זה שם דבר, אלא לשון משובח בטעם, ווינ״ש בלע״ז (ווייניכט), ועוד יש לפרש שני מקראות הללו אחר תרגום של אונקלוס, אשרינון על תוקפי ארעא וגו׳:

טווַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ וַיִּטּשׁ אֱלוֹהַּ עָשָׂהוּ וַיְנַבֵּל צוּר יְשֻׁעָתוֹ:

עבית. לשון עובי:

כשית. כמו כסית, לשון כי כסה פניו בחלבו (איוב טו, כז.), כאדם ששמן מבפנים וכסליו נכפלים מבחוץ, וכן הוא אומר ויעש פימה עלי כסל (שם):

כשית. יש לשון קל בלשון כסוי, כמו וכוסה קלון ערום (משלי יב, טז.), ואם כתב כשית דגוש, היה נשמע כסית את אחרים, כמו כי כסה פניו (איוב טו, כז.):

וינבל צור ישעתו. גנהו ובזהו, כמו שנאמר אחוריהם אל היכל ה׳ וגו׳ (יחזקאל ח, טז.), אין נבול גדול מזה:

טזיַקְנִאֻהוּ בְּזָרִים בְּתוֹעֵבֹת יַכְעִיסֻהוּ:

יקנאהו. הבעירו חמתו וקנאתו:

בתועבות. במעשים תעובים, כגון משכב זכור וכשפים שנאמר בהם תועבה:

יזיִזְבְּחוּ לַשֵּׁדִים לֹא אֱלֹהַּ אֱלֹהִים לֹא יְדָעוּם חֲדָשִׁים מִקָּרֹב בָּאוּ לֹא שְׂעָרוּם אֲבֹתֵיכֶם:

לא אלה. כתרגומו דלית בהון צרוך, אילו היה בהם צרוך לא היתה קנאה כפולה כמו עכשיו:

חדשים מקרוב באו. אפילו האומות לא היו רגילים בהם (ספרי שיח.), נכרי שהיה רואה אותם היה אומר, זה צלם יהודי:

לא שערום אבתיכם. לא יראו מהם, לא עמדה שערתם מפניהם, דרך שערות האדם לעמוד מחמת יראה, כך נדרש בספרי (שם). ויש לפרש עוד, שערום, לשון ושעירים ירקדו שם (ישעיה יג, כא.). שעירים הם שדים, לא עשו אבותיכם שעירים הללו:

יחצוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי וַתִּשְׁכַּח אֵל מְחֹלֲלֶךָ:

תשי. תשכח. ורבותינו דרשו, כשבא להיטיב לכם, אתם מכעיסין לפניו ומתישים כחו מלהיטיב לכם:

אל מחוללך. מוציאך מרחם, לשון יחולל אילות (תהלים כט, ט.), חיל כיולדה (שם מח, ז.):

x
האזינו שלישי (עם פרש״י) -- דברים: ל״ב, י״ג - י״חחומש:
קל״ה - קל״ט
פ״ב - פ״ד
תהילים:
כן עד״ז ממש... ״256״ מהאריז״לתניא:
הל׳ שגגות פרק ט-יארמב״ם ג״פ:
הל׳ מעילה.. בפרקים אלו. פרק ארמב״ם פ״א:
מ״ע עאספר המצוות:
לעילוי נשמת הרב אליעזר צבי זאב ב״ר מרדכי שכנא ע״ה צירקינד