יז | וַיְהִי הַמַּבּוּל אַרְבָּעִים יוֹם עַל־ |
משוקעת היתה במים י״א אמה, כספינה טעונה המשוקעת מקצתה במים, ומקראות שלפנינו יוכיחו: | |
יח | וַיִּגְבְּרוּ הַמַּיִם וַיִּרְבּוּ מְאֹד עַל־ |
מאליהן: | |
יט | וְהַמַּיִם גָּבְרוּ מְאֹד מְאֹד עַל־ |
כ | חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה מִלְמַעְלָה גָּבְרוּ הַמָּיִם וַיְכֻסּוּ הֶהָרִים: |
למעלה של גובה כל ההרים א, לאחר שהשוו המים לראשי ההרים: | |
כא | וַיִּגְוַע כָּל־ |
כב | כֹּל אֲשֶׁר נִשְׁמַת־ |
נשימה של רוח חיים: ולא דגים שבים (סנהדרין קח.): | |
כג | וַיִּמַח אֶת־ |
לשון ויפעל הוא, ואינו לשון ויפעל, והוא מגזרת ויפן ויבן. כל תיבה שסופה ה״א, כגון בנה, מחה, קנה, כשהוא נותן וי״ו יו״ד בראשה, נקוד בחירק תחת היו״ד: לבד נח, זהו פשוטו. ומדרש אגדה, גונח וכוהה דם (ב״ר לב, יא.) מטורח הבהמות והחיות. ויש אומרים שאיחר מזונות לארי והכישו, ועליו נאמר הן צדיק בארץ ישולם (משלי יא, לא.): | |
כד | וַיִּגְבְּרוּ הַמַּיִם עַל־ |
פרק ח | |
א | וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת־ |
זה השם מדת הדין הוא, ונהפכה למדת רחמים על ידי תפלת הצדיקים, ורשעתן של רשעים הופכת מדת רחמים למדת הדין, שנאמר וירא ה׳ כי רבה רעת האדם וגו׳ (בראשית ו, ה.) ויאמר ה׳ אמחה (שם ז.), והוא שם מדת רחמים: מה זכר להם לבהמות, זכות שלא השחיתו דרכם קודם לכן, ושלא שמשו בתיבה: רוח תנחומין והנחה עברה לפניו: על עסקי הארץ: כמו כשוך חמת המלך (אסתר ב, א.), לשון הנחת חמה: | |
ב | וַיִּסָּכְרוּ מַעְיְנֹת תְּהוֹם וַאֲרֻבֹּת הַשָּׁמָיִם וַיִּכָּלֵא הַגֶּשֶׁם מִן־ |
כשנפתחו כתיב כל מעינות, וכאן אין כתיב כל, לפי שנשתיירו מהם אותן שיש בהם צורך לעולם, כגון חמי טבריא וכיוצא בהם: וימנע, כמו לא תכלא רחמיך (תהלים מ, יב.), לא יכלה ממך (בראשית כג, ו.): | |
ג | וַיָּשֻׁבוּ הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ הָלוֹךְ וָשׁוֹב וַיַּחְסְרוּ הַמַּיִם מִקְצֵה חֲמִשִּׁים וּמְאַת יוֹם: |
התחילו לחסור והוא אחד בסיון. כיצד, בכ״ז בכסליו פסקו הגשמים, הרי ג׳ מכסליו, וכ״ט מטבת הרי ל״ב, ושבט ואדר וניסן ואייר קי״ח, הרי ק״נ: | |
ד | וַתָּנַח הַתֵּבָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּשִׁבְעָה־ |
סיון, והוא שביעי לכסליו שבו פסקו הגשמים: מכאן אתה למד שהיתה התיבה משוקעת במים י״א אמה. שהרי כתיב בעשירי באחד לחדש נראו ראשי ההרים, זה אב שהוא עשירי למרחשון לירידת גשמים, והם היו גבוהים על ההרים חמש עשרה אמה, וחסרו מיום אחד בסיון עד אחד באב, חמש עשרה אמה לששים יום, הרי אמה לד׳ ימים, נמצא שבי״ו בסיון לא חסרו אלא ד׳ אמות, ונחה התיבה ליום המחרת, למדת שהיתה משוקעת י״א אמה במים שעל ראשי ההרים: | |
ה | וְהַמַּיִם הָיוּ הָלוֹךְ וְחָסוֹר עַד הַחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי בָּעֲשִׂירִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ נִרְאוּ רָאשֵׁי הֶהָרִים: |
נראו ראשי ההרים. זה אב, שהוא עשירי למרחשון שהתחיל הגשם. ואם תאמר הוא אלול, ועשירי לכסליו שפסק הגשם, כשם שאתה אומר בחדש השביעי סיון והוא שביעי להפסקה, אי אפשר לומר כן, על כרחך שביעי אי אתה מונה אלא להפסקה, שהרי לא כלו ארבעים יום של ירידת גשמים ומאה וחמשים של תגבורת המים עד אחד בסיון, ואם אתה אומר שביעי לירידה אין זה סיון, והעשירי אי אפשר למנות אלא לירידה, שאם אתה אומר להפסקה והוא אלול, אי אתה מוצא בראשון באחד לחדש חרבו המים מעל הארץ, שהרי מקץ ארבעים משנראו ראשי ההרים שלח את העורב, וכ״א יום הוחיל בשליחות היונה, הרי ששים יום משנראו ראשי ההרים עד שחרבו פני האדמה. ואם תאמר באלול נראו, נמצא שחרבו במרחשון, והוא קורא אותו ראשון, ואין זה אלא תשרי, שהוא ראשון לבריאת עולם ולרבי יהושע הוא ניסן: | |
ו | וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם וַיִּפְתַּח נֹחַ אֶת־ |
משנראו ראשי ההרים: לצהר (ב״ר לג, ה.), ולא זה פתח התיבה העשוי לביאה ויציאה: | |
ז | וַיְשַׁלַּח אֶת־ |
הולך ומקיף סביבות התיבה, ולא הלך בשליחותו, שהיה חושדו על בת זוגו, וכמו ששנינו באגדת חלק (סנהדרין קח:): פשוטו כמשמעו. אבל מדרש אגדה (ב״ר שם), מוכן היה העורב לשליחות אחרת, בעצירת גשמים בימי אליהו, שנאמר והעורבים מביאים לו לחם ובשר (מלכים א יז, ו.): | |
ח | וַיְשַׁלַּח אֶת־ |
לסוף ז׳ ימים, שהרי כתיב ויחל עוד ז׳ ימים אחרים, מכלל זה אתה למד שאף בראשונה הוחיל ז׳ ימים: אין זה לשון שליחות אלא לשון שלוח, שלחה ללכת לדרכה, ובזו יראה אם קלו המים, שאם תמצא מנוח לא תשוב אליו: | |
ט | וְלֹא־ |
י | וַיָּחֶל עוֹד שִׁבְעַת יָמִים אֲחֵרִים וַיֹּסֶף שַׁלַּח אֶת־ |
לשון המתנה, וכן לי שמעו ויחלו (איוב כט, כא.), והרבה יש במקרא: | |
יא | וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב וְהִנֵּה עֲלֵה־ |
אומר אני שזכר היה, לכן קוראו פעמים לשון זכר ופעמים לשון נקבה, לפי שכל יונה שבמקרא לשון נקבה, כמו כיונים על אפיקי מים רוחצות (שיר השירים ה, יב.), כיוני הגאיות כלם הומות (יחזקאל ז, טז.), כיונה פותה (הושע ז, יא.): חטף. ומדרש אגדה (עירובין יח:) לשון מזון, ודרשו בפיה לשון מאמר, אמרה יהיו מזונותי מרורין כזית בידו של הקב״ה, ולא מתוקין כדבש בידי בשר ודם: | |
יב | וַיִּיָּחֶל עוֹד שִׁבְעַת יָמִים אֲחֵרִים וַיְשַׁלַּח אֶת־ |
הוא לשון ויחל, אלא שזה לשון ויפעל וזה לשון ויתפעל, ויחל וימתן, וייחל ויתמתן: | |
יג | וַיְהִי בְּאַחַת וְשֵׁשׁ־ |
לרבי אליעזר הוא תשרי ולרבי יהושע הוא ניסן (ר״ה יא:): נעשה כמין טיט, שקרמו פניה של מעלה: | |
יד | וּבַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּשִׁבְעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם לַחֹדֶשׁ יָבְשָׁה הָאָרֶץ: |
וירידתן בחדש השני בי״ז. אלו י״א ימים שהחמה יתירה על הלבנה, שמשפט דור המבול שנה תמימה היה: נעשה גריד כהלכתה: |