פרק ז | |
א | וַיֹּאמֶר יְהוָֹה לְנֹחַ בֹּא־ |
ולא נאמר צדיק תמים, מכאן שאומרים מקצת שבחו של אדם בפניו וכולו שלא בפניו (ב"ר לב, ג. עירובין יח:): | |
ב | מִכֹּל | הַבְּהֵמָה הַטְּהוֹרָה תִּקַּח־ |
העתידה להיות טהורה לישראל, למדנו שלמד נח תורה: כדי שיקריב מהם קרבן בצאתו: | |
ג | גַּם מֵעוֹף הַשָּׁמַיִם שִׁבְעָה שִׁבְעָה זָכָר וּנְקֵבָה לְחַיּוֹת זֶרַע עַל־ |
בטהורים הכתוב מדבר, ולמד סתום מן המפורש: | |
ד | כִּי לְיָמִים עוֹד שִׁבְעָה אָנֹכִי מַמְטִיר עַל־ |
אלו ז' ימי אבלו של מתושלח (סנהדרין קח:) הצדיק, שחס הקדוש ברוך הוא על כבודו ועכב את הפורענות, צא וחשוב שנותיו של מתושלח, ותמצא שהם כלים בשנת ת"ר שנה לחיי נח: מהו עוד, זמן אחר זמן, זה נוסף על ק"כ שנה: כנגד יצירת הולד, שקלקלו להטריח ליוצרם לצור צורת ממזרים: | |
ה | וַיַּעַשׂ נֹחַ כְּכֹל אֲשֶׁר־ |
זה ביאתו לתיבה: | |
ו | וְנֹחַ בֶּן־ |
ז | וַיָּבֹא נֹחַ וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי־ |
האנשים לבד והנשים לבד, לפי שנאסרו בתשמיש המטה, מפני שהעולם שרוי בצער: אף נח מקטני אמנה היה, מאמין ואינו מאמין שיבא המבול, ולא נכנס לתיבה עד שדחקוהו המים: | |
ח | מִן־ |
ט | שְׁנַיִם שְׁנַיִם בָּאוּ אֶל־ |
מאליהן: כלם הושוו במנין זה, מן הפחות היו שנים: | |
י | וַיְהִי לְשִׁבְעַת הַיָּמִים וּמֵי הַמַּבּוּל הָיוּ עַל־ |
יא | בִּשְׁנַת שֵׁשׁ־ |
רבי אליעזר אומר זה מרחשון, ר' יהושע אומר זה אייר: להוציא מימיהן: מדה כנגד מדה, הם חטאו ברבה רעת האדם ולקו בתהום רבה (סנהדרין קח.): | |
יב | וַיְהִי הַגֶּשֶׁם עַל־ |
ולהלן הוא אומר ויהי המבול, אלא כשהורידן הורידן ברחמים, שאם יחזרו יהיו גשמי ברכה, וכשלא חזרו היו למבול: אין יום ראשון מן המנין, לפי שאין לילו עמו, שהרי כתיב ביום הזה נבקעו כל מעינות, נמצאו ארבעים יום כלים בכ"ח בכסלו לר' אליעזר, שהחדשים נמנין כסדרן אחד מלא ואחד חסר, הרי י"ב ממרחשון וכ"ח מכסליו: | |
יג | בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה בָּא נֹחַ וְשֵׁם־ |
למדך הכתוב שהיו בני דורו אומרים, אילו אנו רואים אותו נכנס לתיבה, אנו שוברין אותה והורגין אותו, אמר הקב"ה אני מכניסו לעיני כלם ונראה דבר מי יקום: | |
יד | הֵמָּה וְכָל־ |
דבוק הוא, צפור של כל מין כנף, לרבות חגבים. (כנף זה לשון נוצה, כמו ושסע אותו בכנפיו (ויקרא א, יז.), שאפילו נוצתה עולה, אף כאן צפור כל מין מראית נוצה): | |
טו | וַיָּבֹאוּ אֶל־ |
טז | וְהַבָּאִים זָכָר וּנְקֵבָה מִכָּל־ |
הגין עליו שלא שברוה, הקיף התיבה דובים ואריות והיו הורגים בהם. ופשוטו של מקרא, סגר כנגדו מן המים, וכן כל בעד שבמקרא לשון כנגד הוא, בעד כל רחם (בראשית כ, יח.), בעדך ובעד בניך, עור בעד עור (איוב ב, ד.), מגן בעדי (תהלים ג, ד.), התפלל בעד עבדיך (שמואל א יב, יט.), כנגד עבדיך: |