פרק לד | |
א | וַתֵּצֵא דִינָה בַּת־ |
ולא בת יעקב, אלא על שם יציאתה נקראת בת לאה, שאף היא יצאנית היתה, שנאמר ותצא לאה לקראתו (ב״ר פ, א.), (ועליה משלו המשל כאמה כבתה): | |
ב | וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן־ |
כדרכה: שלא כדרכה (יומא עז:): | |
ג | וַתִּדְבַּק נַפְשׁוֹ בְּדִינָה בַּת־ |
דברים המתיישבים על הלב, ראי אביך בחלקת שדה קטנה כמה ממון בזבז, אני אשיאך ותקנה העיר וכל שדותיה: | |
ד | וַיֹּאמֶר שְׁכֶם אֶל־ |
ה | וְיַעֲקֹב שָׁמַע כִּי טִמֵּא אֶת־ |
ו | וַיֵּצֵא חֲמוֹר אֲבִי־ |
ז | וּבְנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ מִן־ |
לענות את הבתולות, שהאומות גדרו עצמן מן העריות על ידי המבול (ב״ר פ, ו.): | |
ח | וַיְדַבֵּר חֲמוֹר אִתָּם לֵאמֹר שְׁכֶם בְּנִי חָשְׁקָה נַפְשׁוֹ בְּבִתְּכֶם תְּנוּ נָא אֹתָהּ לוֹ לְאִשָּׁה: |
חפצה: | |
ט | וְהִתְחַתְּנוּ אֹתָנוּ בְּנֹתֵיכֶם תִּתְּנוּ־ |
י | וְאִתָּנוּ תֵּשֵׁבוּ וְהָאָרֶץ תִּהְיֶה לִפְנֵיכֶם שְׁבוּ וּסְחָרוּהָ וְהֵאָחֲזוּ בָּהּ: |
יא | וַיֹּאמֶר שְׁכֶם אֶל־ |
יב | הַרְבּוּ עָלַי מְאֹד מֹהַר וּמַתָּן וְאֶתְּנָה כַּאֲשֶׁר תֹּאמְרוּ אֵלָי וּתְנוּ־ |
כתובה (שם ז.): | |
יג | וַיַּעֲנוּ בְנֵי־ |
בחכמה: הכתוב אומר שלא היתה רמיה, שהרי טמא את דינה אחותם (ב״ר פ, ח.): | |
יד | וַיֹּאמְרוּ אֲלֵיהֶם לֹא נוּכַל לַעֲשׂוֹת הַדָּבָר הַזֶּה לָתֵת אֶת־ |
שמץ פסול הוא אצלנו, הבא לחרף חברו הוא אומר לו, ערל אתה, או בן ערל. חרפה בכל מקום, גדוף: | |
טו | אַךְ־ |
נתרצה לכם, לשון ויאותו (מלכים ב יב, ט.) (הכהנים ביהוידע): להיות נמול, אינו לשון לפעול, אלא לשון להפעל: | |
טז | וְנָתַנּוּ אֶת־ |
נו״ן שנייה מודגשת, לפי שהיא משמשת במקום שתי נוני״ן, ונתננו: אתה מוצא בתנאי שאמר חמור ליעקב ובתשובת בני יעקב לחמור, שתלו החשיבות בבני יעקב, ליקח בנות שכם את שיבחרו להם, ובנותיהם יתנו להם לפי דעתם, דכתיב ונתנו את בנותינו, לפי דעתנו, ואת בנותיכם נקח לנו, ככל אשר נחפוץ, וכשדברו חמור ושכם בנו אל יושבי עירם, הפכו הדברים, את בנותם נקח לנו לנשים, ואת בנותינו נתן להם, כדי לרצותם שיאותו להמול: | |
יז | וְאִם־ |
יח | וַיִּיטְבוּ דִבְרֵיהֶם בְּעֵינֵי חֲמוֹר וּבְעֵינֵי שְׁכֶם בֶּן־ |
יט | וְלֹא־ |
כ | וַיָּבֹא חֲמוֹר וּשְׁכֶם בְּנוֹ אֶל־ |
כא | הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה שְׁלֵמִים הֵם אִתָּנוּ וְיֵשְׁבוּ בָאָרֶץ וְיִסְחֲרוּ אֹתָהּ וְהָאָרֶץ הִנֵּה רַחֲבַת־ |
בשלום ובלב שלם: כאדם שידו רחבה וותרנית, כלומר, אל תפסידו כלום, פרקמטיא הרבה באה לכאן ואין לה קונים: | |
כב | אַךְ־ |
בהיות נמול: | |
כג | מִקְנֵהֶם וְקִנְיָנָם וְכָל־ |
לדבר זה, ועל ידי כן ישבו אתנו: | |
כד | וַיִּשְׁמְעוּ אֶל־ |
כה | וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיוֹתָם כֹּאֲבִים וַיִּקְחוּ שְׁנֵי־ |
בניו היו, ואף על פי כן נהגו עצמן שמעון ולוי כשאר אנשים שאינם בניו, שלא נטלו עצה הימנו (ב״ר פ, י.): לפי שמסרו עצמן עליה נקראו אחיה: שהיו כואבים. ומדרש אגדה, בטוחים היו על כחו של זקן (שם): | |
כו | וְאֶת־ |
כז | בְּנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ עַל־ |
לפשט את החללים, וכן תרגם אונקלוס לחלצא קטוליא: | |
כח | אֶת־ |
כט | וְאֶת־ |
ממונם, וכן עשה לי את החיל הזה (דברים ח, יז.), וישראל עושה חיל (במדבר כד, יח.), ועזבו לאחרים חילם (תהלים מט, יא.): לשון שביה, לפיכך טעמו מלרע: | |
ל | וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל־ |
לשון מים עכורים, אין דעתי צלולה עכשיו. ואגדה, צלולה היתה החבית, ועכרתם אותה, (תנחומא). מסורת היתה ביד כנענים שיפלו ביד בני יעקב, אלא שהיו אומרים עד אשר תפרה ונחלת את הארץ, לפיכך היו שותקין: אנשים מועטים: | |
לא | וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת־ |
הפקר: ית אחתנא: | |
פרק לה | |
א | וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל־ |
לפי שאחרת בדרך (תנחומא וישלח ח.), נענשת ובא לך זאת מבתך: | |
ב | וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל־ |
שיש בידכם משלל של שכם: מעבודת אלילים: שמא יש בידכם כסות של עבודת אלילים: | |
ג | וְנָקוּמָה וְנַעֲלֶה בֵּית־ |
ד | וַיִּתְּנוּ אֶל־ |
מין אילן סרק: אצל שכם: | |
ה | וַיִּסָּעוּ וַיְהִי | חִתַּת אֱלֹהִים עַל־ |
פחד: | |
ו | וַיָּבֹא יַעֲקֹב לוּזָה אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן הִוא בֵּית־ |
ז | וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם אֵל בֵּית־ |
הקב״ה בבית אל, גילוי שכינתו בבית אל. יש תיבה חסרה בי״ת המשמשת בראשה, כמו הנה הוא בית מכיר בן עמיאל (שמואל ב ט, ד.), כמו בבית מכיר, בית אביך (בראשית כד, כג.), כמו בבית אביך: במקומות הרבה יש שם אלהות ואדנות בלשון רבים, כמו אדני יוסף, אם בעליו עמו, ולא נאמר בעלו, וכן אלהות שהוא לשון שופט ומרות נזכר בלשון רבים, אבל אחד מכל שאר השמות לא תמצא בלשון רבים: | |
ח | וַתָּמָת דְּבֹרָה מֵינֶקֶת רִבְקָה וַתִּקָּבֵר מִתַּחַת לְבֵית־ |
מה ענין דבורה בבית יעקב, אלא לפי שאמרה רבקה ליעקב ושלחתי ולקחתיך משם, שלחה דבורה אצלו לפדן ארם לצאת משם, ומתה בדרך, מדברי רבי משה הדרשן למדתיה: העיר יושבת בהר, ונקברה ברגלי ההר: בשיפולי מישרא, שהיה מישור מלמעלה בשפוע ההר, והקבורה מלמטה, ומישור של בית אל היו קורין לו אלון. ואגדה (ב״ר פא, ה.), נתבשר שם באבל שני, שהוגד לו על אמו שמתה. ואלון בלשון יוני (אבל), (אחר) ולפיכך (ולפי ש)העלימו את יום מותה, שלא יקללו הבריות כרס שיצא ממנו עשו, אף הכתוב לא פרסמה: | |
ט | וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל־ |
פעם שני במקום הזה, אחד בלכתו ואחד בשובו: ברכת אבלים (ב״ר פא, ה.): | |
י | וַיֹּאמֶר־ |
לשון אדם הבא במארב ועקבה, אלא לשון שר ונגיד: | |
יא | וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ: |
שאני כדאי לברך, שהברכות שלי: על שם שעדיין לא נולד בנימין, ואף על פי שכבר נתעברה ממנו: בנימין: מנשה ואפרים (שם פד. ד.), שעתידים לצאת מיוסף, והם במנין השבטים: שאול ואיש בשת (שם), שהיו משבט בנימין שעדיין לא נולד (ופסוק זה דרשו אבנר כשהמליך איש בושת, ואף השבטים דרשוהו וקרבו בנימין, דכתיב איש ממנו לא יתן את בתו לבנימין לאשה (שופטים כא, א.), וחזרו ואמרו, אלמלא היה עולה מן השבטים, לא היה הקב״ה אומר ליעקב ומלכים מחלציך יצאו): שגוים עתידים בניו ליעשות כמנין הגוים, שהם ע׳ אומות, וכן כל הסנהדרין שבעים. דבר אחר, שעתידים בניו להקריב בשעת איסור הבמות, כגוים בימי אליהו (בישן): |