יח | וַיִּתֵּן אֶל־ |
אין מוקדם ומאוחר בתורה מעשה העגל קודם לצווי מלאכת המשכן ימים רבים היה שהרי בי״ז תמוז נשתברו הלוחות וביום הכפורים נתרצה הקב״ה לישראל ולמחרת התחילו בנדבת המשכן והוקם באחד בניסן (צ״ע טובא דילמא הכל כסדר וצווי הקב״ה למשה היה בארבעים ימים הראשונים טרם עשותם העגל וקודם רדתו מההר עשו העגל ומשה לא הגיד לישראל צווי המשכן עד למחרת יום הכפורים שהיו ישראל מרוצים להקב״ה. וכן הוא בהדיא בזוהר ויקהל אשר על כן בצווי הקב״ה כתוב מאת כל איש דהיינו גם ערב רב כמו שדרשו רבותינו ז״ל איש איש מלמד וכו׳. ומשה בציווי אמר לישראל קחו מאתכם דייקא ולא מערב רב לפי שהם גרמו בנזקים וק״ל): ככלתו כתיב חסר שנמסרה לו תורה במתנה ככלה לחתן שלא היה יכול ללמוד כולה בזמן מועט כזה. ד״א מה כלה מתקשטת בכ״ד קשוטין הן האמורים בספר ישעי׳ אף ת״ח צריך להיות בקי בכ״ד ספרים: החקים והמשפטים שבואלה המשפטים: מלמד שהיה משה שומע מפי הגבורה וחוזרין ושונין את ההלכה שניהם יחד: לחת כתיב שהיו שתיהן שוות: | |
פרק לב | |
א | וַיַּרְא הָעָם כִּי־ |
כתרגומו לשון איחור וכן בשש רכבו ויחילו עד בוש כי כשעלה משה להר אמר להם לסוף ארבעים יום אני בא בתוך ו׳ שעות כסבורים הם שאותו יום שעלה מן המנין הוא והוא אמר להם שלימים ארבעים יום ולילו עמו ויום עלייתו אין לילו עמו שהרי בז׳ בסיון עלה נמצא יום ארבעים בשבעה עשר בתמוז בט״ז בא השטן וערבב את העולם והראה דמות חשך ואפלה וערבוביא לומר ודאי מת משה לכך בא ערבוביא לעולם אמר להם מת משה שכבר באו שש שעות ולא בא וכו׳ כדאיתא במס׳ שבת וא״א לומר שלא טעו אלא ביום המעונן בין קודם חצות בין לאחר חצות שהרי לא ירד משה עד יום המחרת שנא׳ וישכימו ממחרת ויעלו עולות: אלהות הרבה איוו להם: כמין דמות משה הראה להם השטן שנושאים אותו באויר רקיע השמים: והיה מורה לנו דרך אשר נעלה בה עתה צריכין אנו לאלהות אשר ילכו לפנינו: | |
ב | וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַהֲרֹן פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם וְהָבִיאוּ אֵלָי: |
אמר אהרן בלבו הנשים והילדים חסים בתכשיטיהן שמא יתעכב הדבר ובתוך כך יבא משה והם לא המתינו ופרקו מעל עצמן: לשון צווי מגזרת פרק ליחיד כמו ברכו מגזרת ברך: | |
ג | וַיִּתְפָּרְקוּ כָּל־ |
לשון פריקת משא כשנטלום מאזניהם נמצאו הם מפורקים מנזמיהם דישקריי״ר בלע״ז (ענטלאזעט): כמו מנזמי כמו כצאתי את העיר מן העיר: | |
ד | וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: |
יש לתרגמו בשני פנים. האחד ויצר לשון קשירה. בחרט ל׳ סודר כמו והמטפחות והחריטים ויצר ככרים כסף בשני חריטים. והב׳ ויצר לשון צורה. בחרט כלי אומנות הצורפין שחורצין וחורטין בו צורות בזהב כעט סופר החורט אותיות בלוחות ופנקסין כמו וכתוב עליו בחרט אנוש וזהו שת״א וצר יתיה בזיפא לשון זיוף הוא כלי אומנות שחורצין בו בזהב אותיות ושקדים שקורין בלע״ז ניי״ל (גראבשטיכל) ומזייפין על ידו חותמות: כיון שהשליכו לאור בכור באו מכשפי ערב רב שעלו עמהם ממצרים ועשאוהו בכשפים ויש אומרים מיכה היה שם שיצא מתוך דמוסי בנין שנתמעך בו במצרים והיה בידו שם וטס שכתב בו משה עלה שור עלה שור להעלות ארונו של יוסף מתוך נילוס והשליכו לתוך הכור ויצא העגל: לשון מתכת ד״א קכ״ה קנטרין זהב היו בו כגימטריא של מסכה: ולא נאמר אלא אלהינו מכאן שערב רב שעלו ממצרים הם שנקהלו על אהרן והם שעשאוהו ואח״כ הטעו את ישראל אחריו: | |
ה | וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ לְפָנָיו וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וַיֹּאמַר חַג לַיהוָֹה מָחָר: |
שהיה בו רוח חיים שנאמר כתבנית שור אוכל עשב וראה שהצליח מעשה שטן ולא היה לו פה לדחותם לגמרי: לדחותם: ולא היום שמא יבא משה קודם שיעבודהו זהו פשוטו. ומדרשו בויקרא רבה דברים הרבה ראה אהרן. ראה חור בן אחותו שהיה מוכיחם והרגוהו וזהו ויבן מזבח לפניו ויבן (לשון בינה) מזבוח לפניו ועוד ראה ואמר מוטב שיתלה בי הסרחון ולא בהם ועוד ראה ואמר אם הם בונים את המזבח זה מביא צרור וזה מביא אבן ונמצאת מלאכתן עשוי בבת א׳ מתוך שאני בונה אותו ומתעצל במלאכתי בין כך ובין כך משה בא: בלבו היה לשמים בטוח היה שיבא משה ויעבדו את המקום: | |
ו | וַיַּשְׁכִּימוּ מִמָּחֳרָת וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיַּגִּשׁוּ שְׁלָמִים וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹל וְשָׁתוֹ וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק: |
השטן זרזם כדי שיחטאו: יש במשמע הזה גלוי עריות כמו שנאמר לצחק בי ושפיכות דמים כמו שנאמר יקומו נא הנערים וישחקו לפנינו אף כאן נהרג חור: | |
ז | וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל־ |
לשון קושי הוא כמו וידבר אתם קשות: רד מגדולתך לא נתתי לך גדולה אלא בשבילם באותה שעה נתנדה משה מפי ב״ד של מעלה: שחת העם לא נאמר אלא עמך ערב רב שקבלת מעצמך וגיירתם ולא נמלכת בי ואמרת טוב שידבקו גרים בשכינה הם שחתו והשחיתו: | |
ח | סָרוּ מַהֵר מִן־ |
ט | וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל־ |
מחזירין קשי ערפם לנגד מוכיחיהם וממאנים לשמוע: | |
י | וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי וְיִחַר־ |
עדיין לא שמענו שהתפלל משה עליהם והוא אומר הניחה לי אלא כאן פתח לו פתח והודיעו שהדבר תלוי בו שאם יתפלל עליהם לא יכלם: | |
יא | וַיְחַל מֹשֶׁה אֶת־ |
כלום מתקנא אלא חכם בחכם גבור בגבור: | |
יב | לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים וּלְכַלֹּתָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ וְהִנָּחֵם עַל־ |
התעשת מחשבה אחרת להיטיב להם: אשר חשבת להם: | |
יג | זְכֹר לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לָהֶם בָּךְ וַתְּדַבֵּר אֲלֵהֶם אַרְבֶּה אֶת־ |
אם עברו על עשרת הדברות. אברהם אביהם נתנסה בעשר נסיונות ועדיין לא קבל שכרו תנהו לו ויצאו עשר בעשר: אם לשרפה הם זכור לאברהם שמסר עצמו להשרף עליך באור כשדים. אם להריגה זכור ליצחק שפשט צוארו לעקידה. אם לגלות זכור ליעקב שגלה לחרן ואם אינן נצולין בזכותן מה אתה אומר לי ואעשה אותך לגוי גדול ואם כסא של שלש רגלים אינו עומד לפניך בשעת כעסך ק״ו לכסא של רגל אחד: לא נשבעת להם בדבר שהוא כלה לא בשמים ולא בארץ לא בהרים ולא בגבעות אלא בך שאתה קיים ושבועתך קיימת לעולם שנא׳ בי נשבעתי נאם ה׳ וליצחק נאמר והקימותי את השבועה אשר נשבעתי לאברהם אביך וליעקב נאמר אני אל שדי פרה ורבה נשבע לו באל שדי: | |
יד | וַיִּנָּחֶם יְהוָֹה עַל־ |
טו | וַיִּפֶן וַיֵּרֶד מֹשֶׁה מִן־ |
היו האותיות נקראות ומעשה נסים היה: | |
טז | וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל־ |
כמשמעו הוא בכבודו עשאן. ד״א כאדם האומר לחברו כל עסקיו של פלוני במלאכה פלונית. כך כל שעשועיו של הקב״ה בתורה: לשון חרת וחרט אחד הוא שניהם לשון חיקוק אנטליי״ר בלע״ז (איינשניידען): | |
יז | וַיִּשְׁמַע יְהוֹשֻׁעַ אֶת־ |
בהריעו שהיו מריעים ושמחים וצוחקים: | |
יח | וַיֹּאמֶר אֵין קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה וְאֵין קוֹל עֲנוֹת חֲלוּשָׁה קוֹל עַנּוֹת אָנֹכִי שֹׁמֵעַ: |
אין קול הזה נראה קול עניית גבורים הצועקים נצחון ולא קול חלשים שצועקים ווי או ניסה: קול חרופין וגדופין המענין את נפש שומען כשנאמרין לו: | |
יט | וַיְהִי כַּאֲשֶׁר קָרַב אֶל־ |
אמר מה פסח שהוא אחד מן המצות אמרה תורה כל בן נכר לא יאכל בו התורה כלה כאן וכל ישראל מומרים ואתננה להם: לרגלי ההר: | |
כ | וַיִּקַּח אֶת־ |
לשון נפוץ וכן יזורה על נוהו גפרית וכן כי חנם מזורה הרשת שזורין בה דגן וקטניות: נתכוין לבדקם כסוטות שלש מיתות נדונו שם אם יש עדים והתראה בסייף כמשפט אנשי עיר הנדחת שהן מרובין. עדים בלא התראה במגפה שנאמר ויגוף ה׳ את העם. לא עדים ולא התראה בהדרוקן שבדקום המים וצבו בטניהם: | |
כא | וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל־ |
כמה יסורים סבלת שיסרוך עד שלא תביא עליהם חטא זה: | |
כב | וַיֹּאמֶר אַהֲרֹן אַל־ |
בדרך רע הם הולכין תמיד ובנסיונות לפני המקום: | |
כג | וַיֹּאמְרוּ לִי עֲשֵׂה־ |
כד | וָאֹמַר לָהֶם לְמִי זָהָב הִתְפָּרָקוּ וַיִּתְּנוּ־ |
דבר אחד למי זהב לבד והם מהרו והתפרקו ויתנו לי: ולא ידעתי שיצא העגל הזה ויצא: | |
כה | וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת־ |
מגולה נתגלה שמצו וקלונו כמו ופרע את ראש האשה: להיות להם הדבר הזה לגנות בפי כל הקמים עליהם: | |
כו | וַיַּעֲמֹד מֹשֶׁה בְּשַׁעַר הַמַּחֲנֶה וַיֹּאמֶר מִי לַיהוָֹה אֵלָי וַיֵּאָסְפוּ אֵלָיו כָּל־ |
יבא אלי: מכאן שכל השבט כשר: | |
כז | וַיֹּאמֶר לָהֶם כֹּה־ |
והיכן אמר. זובח לאלהים יחרם כך שנויה במכילתא: מאמו והוא ישראל: | |
כח | וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי־ |
כט | וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מִלְאוּ יֶדְכֶם הַיּוֹם לַיהֹוָה כִּי אִישׁ בִּבְנוֹ וּבְאָחִיו וְלָתֵת עֲלֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה: |
אתם ההורגים אותם בדבר זה תתחנכו להיות כהנים למקום: מכם ימלא ידו בבנו ובאחיו: | |
ל | וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל־ |
אשים כופר וקנוח וסתימה לנגד חטאתכם להבדיל ביניכם ובין החטא: | |
לא | וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל־ |
אתה הוא שגרמת להם שהשפעת להם זהב וכל חפצם מה יעשו שלא יחטאו משל למלך שהיה מאכיל ומשקה את בנו ומקשטו ותולה לו כיס בצוארו ומעמידו בפתח בית זונות מה יעשה הבן שלא יחטא: | |
לב | וְעַתָּה אִם־ |
הרי טוב איני אומר לך מחני: וזה מקרא קצר וכן הרבה: מכל התורה כולה שלא יאמרו עלי שלא הייתי כדאי לבקש עליהם רחמים: | |
לג | וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל־ |
לד | וְעַתָּה לֵךְ | נְחֵה אֶת־ |
יש כאן לך אצל דבור במקום אליך וכן לדבר לו על אדוניהו: ולא אני: עתה שמעתי אליך מלכלותם יחד ותמיד תמיד כשאפקוד עליהם עונותיהם ופקדתי עליהם מעט מן העון הזה עם שאר העונות ואין פורענות באה על ישראל שאין בה קצת מפרעון עון העגל: | |
לה | וַיִּגֹּף יְהוָֹה אֶת־ |
מיתה בידי שמים לעדים בלא התראה: | |
פרק לג | |
א | וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל־ |
א״י גבוה מכל הארצות לכך נאמר עלה. ד״א כלפי שאמר לו בשעת הכעס לך רד א״ל בשעת רצון לך עלה: כאן לא אמר ועמך: | |
ב | וְשָׁלַחְתִּי לְפָנֶיךָ מַלְאָךְ וְגֵרַשְׁתִּי אֶת־ |
ששה אומות הן והגרגשי עמד ופנה מפניהם מאליו: | |
ג | אֶל־ |
אני אומר לך להעלותם: לכן אני אומר לך ושלחתי לפניך מלאך: וכששכינתי בקרבכם ואתם ממרים בי מרבה אני עליכם זעם: ל׳ כליון.: | |
ד | וַיִּשְׁמַע הָעָם אֶת־ |
שאין השכינה שורה ומהלכת עמם: כתרים שניתנו להם בחורב כשאמרו נעשה ונשמע: | |
ה | וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל־ |
אם אעלה בקרבך ואתם ממרים בי בקשיות ערפכם אזעום עליכם רגע אחד שהוא שיעור זעמי שנאמר חבי כמעט רגע עד יעבר זעם ואכלה אתכם לפיכך טוב לכם שאשלח מלאך: פורענות זו תלקו מיד שתורידו עדיכם מעליכם: בפקודת שאר העון אני יודע מה שבלבי לעשות לך: | |
ו | וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי־ |
את עדים שהיה בידם מהר חורב: | |
ז | וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת־ |
מאותו עון והלאה. יקח את האהל. לשון הווה הוא לוקח אהלו ונוטהו מחוץ למחנה אמר מנודה לרב מנודה לתלמיד: אלפים אמה כענין שנאמר אך רחוק יהיה בינכם ובינו כאלפים אמה במדה: והיה קורא לו אהל מועד הוא בית ועד למבקשי תורה: מכאן למבקש פני זקן כמקבל פני שכינה: כמו יוצא. ד״א והיה כל מבקש ה׳ אפילו מלאכי השרת כשהיו שואלים מקום שכינה חבריהם אומרים להם הרי הוא באהלו של משה: | |
ח | וְהָיָה כְּצֵאת מֹשֶׁה אֶל־ |
לשון הווה: ללכת אל האהל: עומדים מפניו ואין יושבין עד שנתכסה מהם: לשבח אשרי ילוד אשה שכך מובטח שהשכינה תכנס אחריו לפתח אהלו: | |
ט | וְהָיָה כְּבֹא מֹשֶׁה הָאֹהֱלָה יֵרֵד עַמּוּד הֶעָנָן וְעָמַד פֶּתַח הָאֹהֶל וְדִבֶּר עִם־ |
כמו מדבר עם משה. תרגומו ומתמלל עם משה שהוא כבוד שכינה כמו וישמע את הקול מדבר אליו ואינו קורא מדבר (בשו״א) אליו כשהוא קורא מדבר (בחיר״ק) פתרונו הקול מדבר בינו לבין עצמו וההדיוט שומע מאליו וכשהוא קורא מדבר (בשו״א) משמע שהמלך מדבר עם ההדיוט: | |
י | וְרָאָה כָל־ |
לשכינה: | |
יא | וְדִבֶּר יְהֹוָה אֶל־ |
ומתמלל עם משה: לאחר שנדבר עמו היה שב משה אל המחנה ומלמד לזקנים מה שלמד והדבר הזה נהג משה מיום הכפורים עד שהוקם המשכן ולא יותר שהרי בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות ובי״ח שרף את העגל ודן את החוטאים ובי״ט עלה שנאמר ויהי ממחרת ויאמר משה אל העם וגו׳ ועשה שם ארבעים יום ובקש רחמים שנאמר ואתנפל לפני ה׳ וגו׳ ובר״ח אלול נאמר לו ועלית בבקר אל הר סיני לקבל לוחות האחרונות ועשה שם מ׳ יום שנאמר בהם ואנכי עמדתי בהר כימים הראשונים וגו׳ מה הראשונים ברצון אף האחרונים ברצון אמור מעתה אמצעיים היו בכעס. בי׳ תשרי נתרצה הקב״ה לישראל בשמחה ובלב שלם ואמר לו למשה סלחתי כדברך ומסר לו לוחות אחרונות וירד והתחיל לצוותן על מלאכת המשכן ועשאוהו עד א׳ בניסן ומשהוקם לא נדבר עמו עוד אלא מאהל מועד: תרגומו ותב למשריתא לפי שהוא לשון הווה וכן כל הענין וראה כל העם וחזן. ונצבו וקיימין. והביטו ומסתכלין. והשתחוו וסגדין. ומדרשו ודבר ה׳ אל משה שישוב אל המחנה אמר לו אני בכעס ואתה בכעס א״כ מי יקרבם: |