פרק לד | |
א | וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל־ |
הראהו מחצב סנפרינון מתוך אהלו ואמר לו הפסולת יהיה שלך משם נתעשר משה הרבה: אתה שברת הראשונות אתה פסל לך אחרות. משל למלך שהלך למדינת הים והניח ארוסתו עם השפחות מתוך קלקול השפחות יצא עליה שם רע עמד שושבינה וקרע כתובתה אמר אם יאמר המלך להורגה אומר לו עדיין אינה אשתך בדק המלך ומצא שלא היה הקלקול אלא מן השפחות נתרצה לה אמר לו שושבינה כתוב לה כתובה אחרת שנקרעה הראשונה אמר לו המלך אתה קרעת אותה אתה קנה לה נייר אחר ואני אכתוב לה בכתב ידי כן המלך זה הקב״ה השפחות אלו ערב רב והשושבין זה משה ארוסתו של הקב״ה אלו ישראל לכך נאמר פסל לך: | |
ב | וֶהְיֵה נָכוֹן לַבֹּקֶר וְעָלִיתָ בַבֹּקֶר אֶל־ |
מזומן: | |
ג | וְאִישׁ לֹא־ |
הראשונות על ידי שהיו בתשואות וקולות וקהלות שלטה בהן עין רעה אין לך יפה מן הצניעות: | |
ד | וַיִּפְסֹל שְׁנֵי־ |
ה | וַיֵּרֶד יְהוָֹה בֶּעָנָן וַיִּתְיַצֵּב עִמּוֹ שָׁם וַיִּקְרָא בְשֵׁם יְהוָֹה: |
מתרגמינן וקרא בשמא דה׳: | |
ו | וַיַּעֲבֹר יְהוָֹה | עַל־ |
מדת רחמים היא אחת קודם שיחטא ואחת לאחר שיחטא וישוב: אף זו מדת רחמים וכן הוא אומר אלי אלי למה עזבתני ואין לומר למדת הדין למה עזבתני כך מצאתי במכילתא: מאריך אפו ואינו ממהר ליפרע שמא יעשה תשובה: לצריכים חסד שאין להם זכיות כל כך: לשלם שכר טוב לעושי רצונו: | |
ז | נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד | עֲוֹן אָבוֹת עַל־ |
שהאדם עושה לפניו: לשני אלפים דורות. עונות. אלו הזדונות. פשעים. אלו המרדים שאדם עושה להכעיס: לפי פשוטו משמע שאינו מוותר על העון לגמרי אלא נפרע ממנו מעט מעט. ור״ד מנקה הוא לשבים ולא ינקה לשאינן שבים: כשאוחזים מעשה אבותיהם בידיהם שכבר פירש במקרא אחר לשונאי: דור רביעי נמצאת מדה טובה מרובה על מדת פורענות אחת לחמש מאות שבמדה טובה הוא אומר נוצר חסד לאלפים: | |
ח | וַיְמַהֵר מֹשֶׁה וַיִּקֹּד אַרְצָה וַיִּשְׁתָּחוּ: |
כשראה משה שכינה עוברת ושמע קול הקריאה מיד וישתחו: | |
ט | וַיֹּאמֶר אִם־ |
כמו שהבטחת מאחר שאתה נושא עון ואם עם קשה עורף הוא וימרו בך ואמרת על זאת פן אכלך בדרך אתה תסלח לעונינו וגו׳ יש כי במקום אם: ותתננו לך לנחלה (ס״א שתתן לנו) מיוחדת זו היא בקשת ונפלינו אני ועמך שלא תשרה שכינתך על האומות עובדי כוכבים: |