פרק יג | |
א | וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל־ |
ב | שְׁלַח־ |
למה נסמכה פרשת מרגלים לפרשת מרים, לפי שלקתה על עסקי דבה שדברה באחיה, ורשעים הללו ראו ולא לקחו מוסר (במ״ר טז, ו.): לדעתך (סוטה לד:), אני איני מצוה לך, אם תרצה שלח, לפי שבאו ישראל ואמרו נשלחה אנשים לפנינו (דברים א, כב.), כמה שנאמר ותקרבון אלי כלכם וגו׳ (שם), ומשה נמלך בשכינה, אמר, אני אמרתי להם שהיא טובה, שנאמר אעלה אתכם מעני מצרים וגו׳ (שמות ג, יז.), חייהם שאני נותן להם מקום לטעות בדברי המרגלים, למען לא יירשוה (במ״ר טז, ז ח.): | |
ג | וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה מִמִּדְבַּר פָּארָן עַל־ |
ברשותו, שלא עכב על ידו: כל אנשים שבמקרא לשון חשיבות, ואותה שעה כשרים היו: | |
ד | וְאֵלֶּה שְׁמוֹתָם לְמַטֵּה רְאוּבֵן שַׁמּוּעַ בֶּן־ |
ה | לְמַטֵּה שִׁמְעוֹן שָׁפָט בֶּן־ |
ו | לְמַטֵּה יְהוּדָה כָּלֵב בֶּן־ |
ז | לְמַטֵּה יִשָּׂשׂכָר יִגְאָל בֶּן־ |
ח | לְמַטֵּה אֶפְרָיִם הוֹשֵׁעַ בִּן־ |
ט | לְמַטֵּה בִנְיָמִן פַּלְטִי בֶּן־ |
י | לְמַטֵּה זְבוּלֻן גַּדִּיאֵל בֶּן־ |
יא | לְמַטֵּה יוֹסֵף לְמַטֵּה מְנַשֶּׁה גַּדִּי בֶּן־ |
יב | לְמַטֵּה דָן עַמִּיאֵל בֶּן־ |
יג | לְמַטֵּה אָשֵׁר סְתוּר בֶּן־ |
יד | לְמַטֵּה נַפְתָּלִי נַחְבִּי בֶּן־ |
טו | לְמַטֵּה גָד גְּאוּאֵל בֶּן־ |
טז | אֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר־ |
התפלל עליו, יה יושיעך מעצת מרגלים (במ״ר טז, ט. יח, כא.): | |
יז | וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה לָתוּר אֶת־ |
הוא היה הפסולת של ארץ ישראל, שכן דרך התגרים מראין את הפסולת תחלה ואחר כך מראין את השבח: | |
יח | וּרְאִיתֶם אֶת־ |
יש ארץ מגדלת גבורים, ויש ארץ מגדלת חלשים, יש מגדלת אוכלוסין, ויש ממעטת אוכלוסין (במ״ר טז, יח.): סימן מסר להם, אם בפרזים יושבין חזקים הם, שסומכין על גבורתם, ואם בערים בצורות הם יושבין, חלשים הם (במ״ר שם): | |
יט | וּמָה הָאָרֶץ אֲשֶׁר־ |
תרגומו הבפצחין, כרכין פצוחין ופתוחין מאין חומה: במעינות ותהומות טובים ובריאים: | |
כ | וּמָה הָאָרֶץ הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם־ |
אם יש בהם אדם כשר, שיגין עליהם בזכותו: ימים שהענבים מתבשלין בבכור: |