רמב״ם פרק אחד ליום - כ״א סיון ה׳תשפ״ד
הל׳ שמיטה ויובל פרק ה

רמב״ם פרק אחד ליום

הלכות שמיטה ויובל פרק ה

א) פירות שביעית ניתנו לאכילה, ולשתייה, ולסיכה, ולהדלקת הנר, ולצביעה; מפי השמועה למדו "תהיה" (ויקרא כה,ז), אף להדלקת נר ולצבוע בה צבע.

ב) לאכילה ולשתייה כיצד, לאכול דבר שדרכו לאכול ולשתות דבר שדרכו לשתות, כדין תרומה ומעשר שני. [ג] ולא ישנה פירות מברייתן, כדרך שאינו משנה בתרומה ומעשר שני -- דבר שדרכו להיאכל חי, לא יאכל אותו מבושל; ודבר שדרכו להיאכל מבושל, אין אוכלין אותו חי. לפיכך אין שולקין אוכלי בהמה.

ג) אינו מיטפל לאכול תבשיל שנפסד והפת שעיפשה, כדרך שאינו אוכל בתרומה ומעשר. [ד] ואין מבשלין ירק של שביעית בשמן תרומה, שלא יביאנו לידי פסול; ואם בישל מעט ואכלו מיד, מותר -- שהרי לא הניחו כדי לבוא לידי פסול.

ד) [ה] פירות המיוחדין למאכל אדם, אין מאכילין אותן לבהמה לחיה ולעופות; הלכה הבהמה מאליה לתחת התאנה, ואכלה -- אין מחייבין אותו להחזירה, שנאמר "ולבהמתך, ולחיה אשר בארצך, תהיה כל תבואתה, לאכול" (ויקרא כה,ז).

ה) [ו] סיכה כיצד, לסוך דבר שדרכו לסוך; לא יסוך יין ושמן, אבל סך הוא את השמן. ולא יפטם את השמן. ולא יסוך במרחץ; אבל סך הוא מבחוץ, ונכנס. [ז] ושמן של שביעית -- אין חוסמין בו תנור וכיריים, ואין סכין בו מנעל וסנדל. ואין סכין אותו בידיים טמאות; נפל על בשרו, משפשפו בידיים טמאות. ולא יסוך רגלו בתוך המנעל, אבל סך הוא רגלו ולובש המנעל. וסך גופו ומתעגל על גבי קטבוליא.

ו) [ח] להדלקת הנר כיצד, שמדליק את הנר בשמן שביעית עצמו; מכרו ולקח בו שמן אחר, או שהחליף שמן בשמן -- שניהן אסורין בהדלקה: שאין מדליקין בדמי שביעית. ולא ייתן השמן לתוך המדורה, אלא מדליקו בנר.

ז) [ט] לצביעה כיצד, דברים שדרכן לצבוע בהן -- אף על פי שהן מאכלי אדם, צובעין בהן לאדם; אבל לא צובעין לבהמה מפירות שביעית, אפילו מאוכלי בהמה -- שאין קדושת שביעית חלה על צבעי בהמה. [י] מיני כבסים כגון בורית ואהל -- קדושת שביעית חלה עליהן, ומכבסין בהן, שנאמר "והייתה שבת הארץ לכם" (ויקרא כה,ו), לכל צורכיכם.

ח) אבל אין מכבסין בפירות שביעית, ואין עושין מלוגמה -- שנאמר "והייתה שבת הארץ לכם לאוכלה" (ויקרא כה,ו): ולא למלוגמה, ולא לזילוף, ולא להקיא, ולא למשרה, ולא לכביסה.

ט) [יא] כלל גדול אמרו בפירות שביעית: כל שהוא מיוחד למאכל אדם, כגון חיטים תאנים וענבים וכיוצא בהן -- אין עושין ממנו מלוגמה או רטייה וכיוצא בהן אפילו לאדם, שנאמר "לכם לאוכלה" (ויקרא כה,ו), כל שהוא מיוחד לכם, יהיה לאוכלה ולא לרפואה; וכל שאינו מיוחד למאכל אדם, כגון קוצים ודרדרים הרכים -- עושין מהן מלוגמה לאדם, אבל לא לבהמה.

י) וכל שאינו מיוחד לא לאדם ולא לבהמה, כגון הסיאה והאיזוב והקורנית -- הרי הוא תלוי במחשבתו: חשב עליו לעצים, הרי הוא כעצים; חשב עליו לאכילה, הרי הוא כפירות; חשב עליו למאכל אדם ולמאכל בהמה -- נותנין עליו חומרי מאכל אדם, שאין עושין מהן מלוגמה, וחומרי מאכל בהמה, שאין שולקין אותן.

יא) [יב] מותר למכור אוכלי אדם ואוכלי בהמה, וליקח בהם אוכלי אדם. אבל אין מוכרין אוכלי בהמה, ליקח בהם אוכלי בהמה אחרת, ואין צריך לומר שאין מוכרין אוכלי אדם, ליקח בהם אוכלי בהמה; ואם לקח בהן, או החליף בהן אוכלי אדם באוכלי בהמה -- הרי הם כאוכלי אדם, שאין עושין מהם מלוגמה לאדם.

יב) [יג] פירות שביעית -- אין מוציאין אותן מהארץ לחוצה לארץ, ואפילו לסוריה. ואין מאכילין אותן לגוי, ולא לשכיר; ואם היה שכיר שבת, או שכיר שנה, או שכיר חודש, או שקצץ מזונותיו עליו -- הרי הוא כאנשי ביתו, ומאכילין אותו. ומאכילין את האכסניה פירות שביעית. [יד] אין בית דין פוסקין לאישה פירות שביעית, מפני שזה כמשלם חוב מפירות שביעית; אבל ניזונת היא משל בעלה.

יג) [טו] אין אוספין פירות שביעית כשהן בוסר, שנאמר "תאכלו את תבואתה" (ויקרא כה,יב), אינה נאכלת, עד שתיעשה תבואה; אבל אוכל מהן מעט בשדה כשהן פגין, כדרך שאוכל בשאר שני שבוע. ולא יכניס לאכול בתוך ביתו, עד שיגיעו לעונת המעשרות.

יד) [טז] ומאימתיי יהיה מותר לאכול פירות האילן בשדה בשביעית, הפגין של תאנים -- משיזריחו, אוכל בהן פיתו בשדה; וכן כל כיוצא בהן. והבוסר -- משיוציא מים, אוכלו בשדה; וכן כל כיוצא בו. הזיתים -- משיכניסו סאה של זיתים רביעית שמן, פוצע ואוכל בשדה; הכניסו חצי לוג, כותש וסך בשדה; הכניס שליש, מותר להכניס לביתו -- שהרי הגיעו לעונת המעשרות.

טו) [יז] מותר לקוץ אילנות לעצים בשביעית, קודם שיהיה בהן פרי; אבל משיתחיל לעשות פרי, לא יקוץ אותו -- שהרי מפסיד האוכל, ונאמר "לכם לאוכלה" (ויקרא כה,ו), ולא להפסד. ואם הוציא פירות והגיעו לעונת המעשרות, מותר לקוץ אותו -- שהרי הוציא פירותיו, ובטל דין שביעית ממנו.

טז) [יח] ומאימתיי אין קוצצין האילן בשביעית -- החרובין משישלשלו, והגפנים משיגרעו, והזיתים משינצו, ושאר כל האילנות משיוציאו בוסר. ואין קוצצין את הכפנייות בשביעית, מפני שהוא הפסד פרי; ואם אין דרכן להיעשות תמרים אלא שיצין, מותר לקוץ אותן כפנייות.

יז) [יט] אין שורפין תבן וקש של שביעית, מפני שהוא ראוי למאכל בהמה; אבל מסיקין בגפת ובזוגין של שביעית. [כ] מרחץ שהוסקה בתבן וקש של שביעית, מותר לרחוץ בה בשכר; ואם אדם חשוב הוא, אסור לרחוץ בה -- שמא יסיקו בה דברים אחרים כדי להיות ריחה נודף בשבילו, ונמצאו מפסידין פירות שביעית.

יח) [כא] הקליפין והגרעינין שמותרין בתרומה לזרים, אין קדושת שביעית חלה עליהם; והרי הן כעצים, אלא אם כן ראויין לצביעה. והקור, קדושת שביעית חלה עליו.

יט) [כב] הצורר תבלין של שביעית, ונותן לתוך התבשיל -- אם בטל טעמן, הרי אלו מותרין לכל דבר; ואם נשאר בהן טעם, עדיין הן בקדושת שביעית.

כ) [כג] אין נותנין תבן וקש של שביעית לא לתוך הכר, ולא לתוך הטיט; ואם נתן, הרי זה כמבוער. תנור שהסיקוהו בתבן ובקש של שביעית, יוצן; ומשתרד רביעה שנייה במוצאי שביעית, נהנין ושורפין בתבן ובקש של שביעית.

x
שלח חמישי (עם פרש״י) -- במדבר: ט״ו, ח׳ - ט״זחומש:
ק״ד - ק״התהילים:
והנה גדר ובחי׳ - ״פב״ ולד׳ סטריןתניא:
הל׳ איסורי ביאה פרק יח-כרמב״ם ג״פ:
הל׳ שמיטה ויובל פרק הרמב״ם פ״א:
מל״ת קסא. קסב. מ״ע לח. מל״ת קס. קנח. קנטספר המצוות:
לעילוי נשמת מרת לאה מרים בת הרב יעקב יוסף ע״ה היידינגספלד