יג | וַיֵּצְאוּ מֹשֶׁה וְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְכָל־ |
לפי שראו את נערי ישראל יוצאים לחטוף מן הבזה: | |
יד | וַיִּקְצֹף מֹשֶׁה עַל פְּקוּדֵי הֶחָיִל שָׂרֵי הָאֲלָפִים וְשָׂרֵי הַמֵּאוֹת הַבָּאִים מִצְּבָא הַמִּלְחָמָה: |
ממונים על החיל, ללמדך שכל סרחון הדור תלוי בגדולים, שיש כח בידם למחות: | |
טו | וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם מֹשֶׁה הַחִיִּיתֶם כָּל־ |
טז | הֵן הֵנָּה הָיוּ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל בִּדְבַר בִּלְעָם לִמְסָר־ |
אמר להם, אפילו אתם מכניסים כל המונות (ס״א האומות) שבעולם אין אתם יכולין להם, שמא מרובים אתם מן המצרים שהיו שש מאות רכב בחור, בואו ואשיאכם עצה, אלהיהם של אלו שונא זמה הוא וכו׳, כדאיתא בחלק (סנהדרין קו.) ובספרי (קנז.): מגיד שהיו מכירים אותן, זו היא שנכשל פלוני בה: | |
יז | וְעַתָּה הִרְגוּ כָל־ |
ראויה להבעל אף על פי שלא נבעלה, ולפני הציץ העבירום, והראויה להבעל פניה מוריקות (יבמות ס:): למה חזר ואמר, להפסיק הענין, דברי רבי ישמעאל, שאם אני קורא הרגו כל זכר בטף וכל אשה יודעת איש וכל הטף בנשים וגו׳, איני יודע אם להרוג (וכל אשה יודעת) עם הזכרים, או להחיות עם הטף, לכך נאמר הרוגו (ספרי קנז.): | |
יח | וְכֹל הַטַּף בַּנָּשִׁים אֲשֶׁר לֹא־ |
יט | וְאַתֶּם חֲנוּ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים כֹּל הֹרֵג נֶפֶשׁ וְכֹל | נֹגֵעַ בֶּחָלָל תִּתְחַטְּאוּ בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי אַתֶּם וּשְׁבִיכֶם: |
שלא יכנסו לעזרה: רבי מאיר אומר בהורג בדבר המקבל טומאה הכתוב מדבר, ולמדך הכתוב שהכלי מטמא אדם בחבורי המת, כאילו נוגע במת עצמו. או יכול אפילו זרק בו חץ והרגו, תלמוד לומר וכל הנוגע בחלל, מקיש הורג לנוגע, מה נוגע על ידי חבורו אף הורג על ידי חבורו (ספרי חקת קכז.): במי נדה, כדין שאר טמאי מתים, שאף לדברי האומרים קברי עובדי גילולים אינן מטמאין באהל, שנאמר ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם (יחזקאל לד, לא.), אתם קרוים אדם ואין עובדי גילולים קרוין אדם, מודה הוא שהעובדי גילולים מטמאין במגע ובמשא, שלא נאמר אדם אלא אצל טומאת אהלים, שנאמר אדם כי ימות באהל (במדבר יט, יד.): לא שהנכרים מקבלין טומאה וצריכין הזאה, אלא מה אתם בני ברית. אף שביכם כשיבואו לברית ויטמאו, צריכין הזאה: | |
כ | וְכָל־ |
להביא כלי הקרנים והטלפים והעצמות: | |
כא | וַיֹּאמֶר אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֶל־ |
לפי שבא משה לכלל כעס, בא לכלל טעות, שנתעלמו ממנו הלכות גיעולי נכרים, וכן אתה מוצא בשמיני למלואים, שנאמר ויקצוף (משה) על אלעזר ועל איתמר (ויקרא י, יז.), בא לכלל כעס, בא לכלל טעות. וכן בשמעו נא המורים ויך את הסלע (במדבר כ, יא.), על ידי הכעס טעה: תלה ההוראה ברבו (ספרי קנז.): | |
כב | אַךְ אֶת־ |
אף על פי שלא הזהיר לכם משה אלא על הלכות טומאה, עוד יש להזהיר לכם על הלכות גיעול, ואך לשון מיעוט, כלומר ממועטין אתם מלהשתמש בכלים, אפילו לאחר טהרתן מטומאת המת, עד שיטהרו מבליעת איסור נבילות. ורבותינו אמרו, אך את הזהב, לומר שצריך להעביר חלודה שלו קודם שיגעילנו, וזהו לשון אך, שלא יהא שם חלודה, אך המתכת יהיה כמות שהוא: | |
כג | כָּל־ |
לבשל בו כלום: כדרך תשמישו הגעלתו, מה שתשמישו על ידי חמין יגעילנו בחמין, ומה שתשמישו על ידי צלי, כגון השפוד והאסכלה, ילבננו באור: לפי פשוטו, חטוי זה לטהרו מטומאת מת, אמר להם, צריכין הכלים גיעול לטהרם מן האיסור, וחטוי לטהרן מן הטומאה. ורבותינו דרשו מכאן, שאף להכשירן מן האיסור הטעין טבילה לכלי מתכות, ומי נדה הכתובין כאן דרשו, מים הראויים לטבול בהם נדה, וכמה הם ארבעים סאה: כל דבר שאין תשמישו על ידי האור, כגון כוסות וצלוחיות, שתשמישן בצונן ולא בלעו איסור: מטבילו ודיו, ודוקא כלי מתכות: | |
כד | וְכִבַּסְתֶּם בִּגְדֵיכֶם בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וּטְהַרְתֶּם וְאַחַר תָּבֹאוּ אֶל־ |
למחנה שכינה. שאין טמא מת טעון שילוח ממחנה לויה וממחנה ישראל: | |
כה | וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל־ |
כו | שָׂא אֵת רֹאשׁ מַלְקוֹחַ הַשְּׁבִי בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה אַתָּה וְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְרָאשֵׁי אֲבוֹת הָעֵדָה: |
קח את החשבון: | |
כז | וְחָצִיתָ אֶת־ |
חציו לאלו וחציו לאלו: | |
כח | וַהֲרֵמֹתָ מֶכֶס לַיהֹוָה מֵאֵת אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַיֹּצְאִים לַצָּבָא אֶחָד נֶפֶשׁ מֵחֲמֵשׁ הַמֵּאוֹת מִן־ |
כט | מִמַּחֲצִיתָם תִּקָּחוּ וְנָתַתָּה לְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן תְּרוּמַת יְהוָֹה: |
ל | וּמִמַּחֲצִת בְּנֵי־ |
לא | וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה וְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָֹה אֶת־ |
לב | וַיְהִי הַמַּלְקוֹחַ יֶתֶר הַבָּז אֲשֶׁר בָּזֲזוּ עַם הַצָּבָא צֹאן שֵׁשׁ־ |
לפי שלא נצטוו להרים מכס מן המטלטלין אלא מן המלקוח, כתב את הלשון הזה, ויהי המלקוח שבא לכלל חלוקה ולכלל מכס, שהיה עודף על בז המטלטלין אשר בזזו עם הצבא איש לו ולא בא לכלל חלוקה, מספר הצאן וגו׳: | |
לג | וּבָקָר שְׁנַיִם וְשִׁבְעִים אָלֶף: |
לד | וַחֲמֹרִים אֶחָד וְשִׁשִּׁים אָלֶף: |
לה | וְנֶפֶשׁ אָדָם מִן־ |
לו | וַתְּהִי הַמֶּחֱצָה חֵלֶק הַיֹּצְאִים בַּצָּבָא מִסְפַּר הַצֹּאן שְׁלֹשׁ־ |
לז | וַיְהִי הַמֶּכֶס לַיהוָֹה מִן־ |
לח | וְהַבָּקָר שִׁשָּׁה וּשְׁלֹשִׁים אָלֶף וּמִכְסָם לַיהוָֹה שְׁנַיִם וְשִׁבְעִים: |
לט | וַחֲמֹרִים שְׁלֹשִׁים אֶלֶף וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וּמִכְסָם לַיהוָֹה אֶחָד וְשִׁשִּׁים: |
מ | וְנֶפֶשׁ אָדָם שִׁשָּׁה עָשָׂר אָלֶף וּמִכְסָם לַיהֹוָה שְׁנַיִם וּשְׁלשִׁים נָפֶשׁ: |
מא | וַיִּתֵּן מֹשֶׁה אֶת־ |
מב | וּמִמַּחֲצִית בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר חָצָה מֹשֶׁה מִן־ |
לעדה, והוציאה להם מן האנשים הצובאים: | |
מג | וַתְּהִי מֶחֱצַת הָעֵדָה מִן־ |
כך וכך: | |
מד | וּבָקָר שִׁשָּׁה וּשְׁלֹשִׁים אָלֶף: |
מה | וַחֲמֹרִים שְׁלֹשִׁים אֶלֶף וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת: |
מו | וְנֶפֶשׁ אָדָם שִׁשָּׁה עָשָׂר אָלֶף: |
מז | וַיִּקַּח מֹשֶׁה מִמַּחֲצִת בְּנֵי־ |
: | |
מח | וַיִּקְרְבוּ אֶל־ |
הממונים: | |
מט | וַיֹּאמְרוּ אֶל־ |
ולא נחסר, ותרגומו ולא שגא, אף הוא בלשון ארמי חסרון, כמו אנכי אחטנה (בראשית לא, לט.), תרגומו דהות שגיא ממנינא, וכן כי יפקד מושבך (שמואל א כ, יח.), יחסר מקום מושבך, איש הרגיל לישב שם, וכן ויפקד מקום דוד (שם כז.), נחסר מקומו ואין איש יושב שם: | |
נ | וַנַּקְרֵב אֶת־ |
אלו צמידים של רגל: של יד: נזמי אוזן: דפוס של בית הרחם, לכפר על הרהור הלב של בנות מדין: | |
נא | וַיִּקַּח מֹשֶׁה וְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֶת־ |
נב | וַיְהִי | כָּל־ |
נג | אַנְשֵׁי הַצָּבָא בָּזְזוּ אִישׁ לוֹ: |
נד | וַיִּקַּח מֹשֶׁה וְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֶת־ |