יח | שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן־ |
שופטים, דיינין הפוסקים את הדין: הרודין את העם אחר מצותן, שמכין וכופתין במקל וברצועה עד שיקבל עליו את דין השופט: בכל עיר ועיר (סנהדרין טז:): מוסב על תתן לך, שופטים ושוטרים תתן לך לשבטיך בכל שעריך אשר ה׳ אלהיך נתן לך: מלמד, שמושיבין דיינין לכל שבט ושבט ובכל עיר ועיר: מנה דיינין מומחים וצדיקים לשפוט צדק: | |
יט | לֹא־ |
כמשמעו: אף בשעת הטענות, אזהרה לדיין שלא יהא רך לזה וקשה לזה, אחד עומד ואחד יושב, לפי שכשרואה שהדיין מכבד את חבירו, מסתתמין טענותיו: אפילו לשפוט צדק (ספרי קמד.): משקבל שוחד ממנו, אי אפשר שלא יטה את לבבו אצלו להפך בזכותו (כתובות קה:): דברים המצודקים, משפטי אמת: | |
כ | צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת־ |
הלך אחר בית דין יפה (ספרי קמד. סנהדרין לב:): כדאי הוא מנוי הדיינין הכשרים, להחיות את ישראל ולהושיבן על אדמתן (ספרי שם): | |
כא | לֹא־ |
לחייבו עליה משעת נטיעתה, ואפילו לא עבדה, עובר בלא תעשה על נטיעתה: אזהרה לנוטע אילן ולבונה בית בהר הבית: | |
כב | וְלֹא־ |
מצבת אבן אחת, להקריב עליה אפילו לשמים: מזבח אבנים ומזבח אדמה צוה לעשות, ואת זו שנא, כי חק היתה לכנענים, ואע״פ שהיתה אהובה לו בימי האבות, עכשיו שנאה, מאחר שעשאוה אלו חק לעבודת אלילים: | |
פרק יז | |
א | לֹא־ |
אזהרה למפגל בקדשים ע״י דבור רע (ספרי קמז.). ועוד נדרשו בו שאר דרשות בשחיטת קדשים (זבחים לו.:): | |
ב | כִּי־ |
אשר כרת ה׳ אתכם שלא לעבוד אלילים: | |
ג | וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַיִּשְׁתַּחוּ לָהֶם וְלַשֶּׁמֶשׁ | אוֹ לַיָּרֵחַ אוֹ לְכָל־ |
לעבדם (מגילה ט:): | |
ד | וְהֻגַּד־ |
מכוון העדות: | |
ה | וְהוֹצֵאתָ אֶת־ |
המתרגם אל שעריך, לתרע בית דינך, טועה, שכן שנינו אל שעריך זה שער שעבד בו, או אינו אלא שער שנדון בו, נאמר שעריך למטה ונאמר שעריך למעלה, מה שעריך האמור למעלה שער שעבד בו, אף שעריך האמור למטה שער שעבד בו, ותרגומו לקרויך: | |
ו | עַל־ |
(מכות ה:) אם מתקיימת עדות בשנים למה פרט לך שלשה, להקיש שלשה לשנים, מה שנים עדות אחת אף שלשה עדות אחת, ואין נעשין זוממין עד שיזומו כולם (מכות ה:): | |
ז | יַד הָעֵדִים תִּהְיֶה־ |
ח | כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין־ |
כל הפלאה לשון הבדלה ופרישה, שהדבר נבדל ומכוסה ממך: בין דם טמא לדם טהור (סנהדרין פז. ספרי קנב.): בין דין זכאי לדין חייב: בין נגע טמא לנגע טהור: שיהיו חכמי העיר חולקים בדבר, זה מטמא וזה מטהר, זה מחייב וזה מזכה: מלמד, שבית המקדש גבוה מכל המקומות (סנהדרין פז.): | |
ט | וּבָאתָ אֶל־ |
הכהנים שיצאו משבט לוי: ואפילו אינו כשאר שופטים שהיו לפניו, אתה צריך לשמוע לו (ספרי קנג.), אין לך אלא שופט שבימיך: | |
י | וְעָשִׂיתָ עַל־ |
יא | עַל־ |
אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין (ספרי קנד.), וכל שכן כשאומר לך על ימין ימין, ועל שמאל שמאל: | |
יב | וְהָאִישׁ אֲשֶׁר־ |
יג | וְכָל־ |
מכאן, שממתינין לו עד הרגל, וממיתין אותו ברגל (סנהדרין פט.): |