כב | וְכִי־ |
סמיכות הפרשיות מגיד, שאם חסים עליו אביו ואמו, סוף שיצא לתרבות רעה ויעבור עבירות ויתחייב מיתה בבית דין: רבותינו אמרו, (סנהדרין מה:) כל הנסקלין נתלין, שנאמר כי קללת אלהים תלוי, והמברך ה׳ בסקילה: | |
כג | לֹא־ |
זלזולו של מלך הוא, שאדם עשוי בדמות דיוקנו, וישראל הם בניו, משל לשני אחים תאומים, שהיו דומין זה לזה, אחד נעשה מלך ואחד נתפס ללסטיות ונתלה, כל הרואה אותו אומר המלך תלוי. כל קללה שבמקרא לשון הקל וזלזול, כמו והוא קללני קללה נמרצת (מלכים א ב, ח.): | |
פרק כב | |
א | לֹא־ |
כובש עין כאילו אינו רואהו: לא תראה אותו שתתעלם ממנו, זהו פשוטו. ורבותינו אמרו, (בבא מציעא ל.) פעמים שאתה מתעלם וכו׳: | |
ב | וְאִם־ |
וכי תעלה בלבבך שיתנהו לו קודם שידרשהו, אלא דרשהו שלא יהא רמאי (שם כח.): שתהא בו השבה, שלא יאכל בביתך כדי דמיו ותתבעם ממנו, מכאן אמרו כל דבר שעושה ואוכל יעשה ויאכל, ושאינו עושה ואוכל ימכר: | |
ג | וְכֵן תַּעֲשֶׂה לַחֲמֹרוֹ וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְשִׂמְלָתוֹ וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְכָל־ |
לכבוש עינך כאילו אינך רואה אותו: | |
ד | לֹא־ |
זו טעינה (בבא מציעא לב.), להטעין משאוי שנפל מעליו: עם בעליו, אבל אם הלך וישב לו, ואמר לו הואיל ועליך מצוה, אם רצית לטעון, טעון, פטור (בבא מציעא שם): | |
ה | לֹא־ |
שתהא דומה לאיש כדי שתלך בין האנשים (ספרי רכו. נזיר נט.), שאין זו אלא לשם ניאוף: לילך לישב בין הנשים. דבר אחר, שלא יסיר שער הערוה ושער של בית השחי: לא אסרה תורה אלא לבוש המביא לידי תועבה: | |
ו | כִּי יִקָּרֵא קַן־ |
פרט למזומן: בעודה על בניה (חולין קמ:): | |
ז | שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת־ |
אם מצוה קלה שאין בה חסרון כיס, אמרה תורה למען ייטב לך והארכת ימים,) במתניתין קל וחומר למתן שכרן של מצות חמורות (חולין קמב.): |