רמב״ם פרק אחד ליום - ל׳ כסלו ה׳תשפ״ה
הל׳ פרה אדומה פרק יד

רמב״ם פרק אחד ליום

הלכות פרה אדומה פרק יד

א) כלי חרס שהיה בו אפר חטאת, ונגע בו שרץ מצידו -- טהורין: שאין כלי חרס מיטמא מגבו, אפילו לגבי חטאת. הניח הכלי על גבי השרץ -- אף על פי שלא נטמא הכלי, הרי האפר טמא: שנאמר "והניח מחוץ למחנה, במקום טהור" (במדבר יט,ט), ואין זה מקום טהור.

ב) ולא על גבי השרץ בלבד, אלא אפילו הניחו על גבי אוכל שני, וכיוצא בו מדברים שטומאתן טומאה קלה, והן מדברי סופרים -- הרי נטמא האפר: שנאמר "במקום טהור" (במדבר יט,ט), שלא יהיה על גבי שום טומאה בעולם.

ג) וכן כלי חרס שהיה בו אפר חטאת, ונתון על ארובה שבבית טמא -- אם היה הכלי משולשל לבית -- נטמא האפר, אף על פי שאין בארובה פותח טפח. ואם לא היה משולשל -- אם היה בארובה פותח טפח, טמא. [ב] היה הכלי של אבן -- בין שיש בה פותח טפח בין שאין בה, האפר טהור.

ד) [ג] וכן כלי חרס שיש בו אפר, או מים מקודשין, ומוקף צמיד פתיל, ונתון באוהל המת -- הרי האפר והמים טמאים, שאין אפר החטאת ניצלת בצמיד פתיל: שנאמר "במקום טהור" (במדבר יט,ט), ואין זה מקום טהור. [ד] וכן אוכלין ומשקין של קודש, אינם ניצלין בצמיד פתיל; אבל מים שאינן מקודשין, וכלי ריקן הטהור לחטאת -- ניצל בצמיד פתיל.

ה) במה דברים אמורים, בשהיו הבעלים טהורים; אבל אם נטמאו הבעלים, נפסלו המים בכל מקום שהם. כיצד, היו מימיו מוקפין צמיד פתיל, והוא והם באוהל המת -- שניהם טמאים; הוא מבחוץ, והמים שאינם מקודשין מבפנים -- שניהם טהורין; הוא בפנים, והמים בחוץ -- כשם שהוא טמא, כך מימיו פסולין.

ו) [ה] הטהור לחטאת שהיה עומד על גבי התנור, וכיוצא בו מכלים שאינם טהורים לחטאת, ופשט ידו חוץ לתנור, וכלי שיש בו מי חטאת בידו, וכן קנה המוטל על גבי התנור, ושני כלים שיש בהם מי חטאת תלויין בו, אחד מכאן ואחד מכאן -- הרי אלו טמאין, לפי שאינן במקום הטהור לחטאת, והואיל והן נשענין על התנור, הרי הן כאילו מונחין על גביו.

ז) אבל אם היה עומד על התנור, ובידו כלי ריקן הטהור לחטאת, או מים שאינם מקודשין -- הרי אלו טהורין כמות שהיו; היה עומד חוץ לתנור, ופשט ידו לחלון, ונטל כלי שיש בו מי חטאת, והעבירו על גבי התנור -- הרי זה טהור. וכן הזיה שעברה על גבי טומאה, כגון משכב ומושב וכיוצא בהן -- הרי זו טהורה.

ח) [ו] כלי שיש בו מי חטאת וכלי שיש בו קודש, שנגעו זה בזה -- הרי נטמא כלי של חטאת, וכל שיש בו; אבל כלי הקודש, טהור כשהיה. וכן אם נגע הטהור לחטאת בשניהם בשתי ידיו, כשהם מונחין על הארץ -- הרי נטמא של חטאת: שהרי הטהור לחטאת נטמא בנגיעת הכלי שאינו טהור לחטאת, כמו שביארנו; וחזר וטימא את מי חטאת.

ט) [ז] הגביה שני הכלים בשתי ידיו, שניהם טמאין: זה של חטאת, נטמא מפני שנגע בו אדם שנגע בכלי שאינו טהור לחטאת; ושל קודש נטמא, מפני זה שהגביהו והוא טמא בנשיאת מי נידה, שהם מטמאין במשא, מפני שנטמאו מחמת הכלי של קודש.

י) לפיכך אם היה הכלי של קודש כרוך בנייר, והגביה בנייר ולא נגע בו, והגביה החטאת בידו שנייה -- שניהם טהורין: שהרי לא נגע בכלי, ולא נטמא לחטאת. אבל אם היה נוגע בכלי הקודש בידו -- אפילו היה של חטאת בנייר, שניהם טמאין.

יא) [ח] הסיט את שני הכלים בידו, ולא נגע בהם -- שניהם טהורין: שאין הכלי שאינו טהור לחטאת מטמא את הטהור לחטאת, עד שייגע בו בידו, אלא אם כן היה ראוי למדרס, כמו שביארנו.

יב) [ט] כל ספק הטומאות, שהוא טהור לגבי תרומה כמו שיתבאר -- הרי הוא טהור לחטאת. וכל הספקות שתולין בהן את התרומה -- אם נולדו בחטאת, הרי אלו נשפכין; ואם נעשו טהרות על גבי אותם כלים, ואדם שנולדו להם ספקות אלו שהחטאות נשפכין עליהם -- הרי אותן הטהרות תלויות. והרפפות אינן ככלים, והרי הן טהורות לתרומה ולקודש ולחטאת.

יג) [י] דבילה של תרומה שנפלה לתוך מי חטאת, ונטלה ואכלה -- אם יש בה כביצה, המים טמאין, בין שהייתה הדבילה טמאה, בין שהייתה טהורה: שכל האוכלין, אפילו אוכל קודש, אינו טהור לחטאת. והאוכלה חייב מיתה -- מפני שאכל תרומה, והוא כבר נטמא במי נידה. אם אין בה כביצה, המים בטהרתם: שאין האוכל מטמא אחרים, עד שיהיה בו כביצה -- בין לתרומה בין לקודש בין לחטאת.

x
ויגש שלישי (עם פרש״י) -- בראשית: מ״ה, ח׳ - כ״זחומש:
כ, קמ״ה - ק״נתהילים:
פרק ה ולתוספת... ״18״ צד ופנהתניא:
הל׳ שכנים פרק י-יברמב״ם ג״פ:
הל׳ פרה אדומה פרק ידרמב״ם פ״א:
מ״ע רלוספר המצוות:
לעילוי נשמת מרת רייזל בת ר׳ ישעיהו ע״ה צירקינד