יא | וַיְהִי | בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל־ |
והלא כבר כתב ויגדל הילד, א״ר יהודא בר״א הראשון לקומה והשני לגדולה, שמינהו פרעה על ביתו: נתן עיניו ולבו להיות מיצר עליהם (שמו״ר א, כז.): נוגש היה, ממונה על שוטרי ישראל, והיה מעמידם מקרות הגבר למלאכתם (שמו״ר א, כח.): מלקהו ורודהו. ובעלה של שלומית בת דברי היה, ונתן עיניו בה, ובלילה העמידו והוציאו מביתו, והוא חזר ונכנס לבית ובא על אשתו, כסבורה שהוא בעלה, וחזר האיש לביתו והרגיש בדבר, וכשראה אותו מצרי שהרגיש בדבר, היה מכהו ורודהו כל היום: | |
יב | וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ וַיַּךְ אֶת־ |
ראה מה עשה לו בבית ומה עשה לו בשדה. ולפי פשוטו כמשמעו: שאין איש עתיד לצאת ממנו שיתגייר: | |
יג | וַיֵּצֵא בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי וְהִנֵּה שְׁנֵי־ |
דתן ואבירם הם, שהותירו מן המן: מריבים: אע״פ שלא הכהו, נקרא רשע בהרמת יד: רשע כמותך: | |
יד | וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת־ |
והרי עודך נער: מכאן אנו למדים שהרגו בשם המפורש: כפשוטו. ומדרשו, דאג לו על שראה בישראל רשעים דילטורין, אמר, מעתה שמא אינם ראויין להגאל: כמשמעו. ומדרשו, נודע לי הדבר שהייתי תמה עליו, מה חטאו ישראל מכל שבעים אומות להיות נרדים בעבודת פרך, אבל רואה אני שהם ראויים לכך: | |
טו | וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת־ |
הם הלשינו עליו: מסרו לקוסטינר להרגו ולא שלטה בו החרב, הוא שאמר משה, ויצילני מחרב פרעה: נתעכב שם, כמו וישב יעקב:): למד מיעקב שנזדווג לו זווגו על הבאר: | |
טז | וּלְכֹהֵן מִדְיָן שֶׁבַע בָּנוֹת וַתָּבֹאנָה וַתִּדְלֶנָה וַתְּמַלֶּאנָה אֶת־ |
רב שבהן, ופירש לו מעבודת אלילים ונידוהו מאצלם: את בריכות מרוצות המים העשויות בארץ: | |
יז | וַיָּבֹאוּ הָרֹעִים וַיְגָרֲשׁוּם וַיָּקָם מֹשֶׁה וַיּוֹשִׁעָן וַיַּשְׁקְ אֶת־ |
מפני הנידוי: | |
יח | וַתָּבֹאנָה אֶל־ |
יט | וַתֹּאמַרְןָ אִישׁ מִצְרִי הִצִּילָנוּ מִיַּד הָרֹעִים וְגַם־ |
כ | וַיֹּאמֶר אֶל־ |
הכיר בו שהוא מזרעו של יעקב, שהמים עולים לקראתו: שמא ישא אחת מכם, כמה דאת אמר כי אם הלחם אשר הוא אוכל: | |
כא | וַיּוֹאֶל מֹשֶׁה לָשֶׁבֶת אֶת־ |
כתרגומו, (ס״א כמשמעו) ודומה לו הואל נא ולין, (שופטים יט, ו.) ולו הואלנו, הואלתי לדבר. ומדרשו לשון אלה, נשבע לו שלא יזוז ממדין כי אם ברשותו: | |
כב | וַתֵּלֶד בֵּן וַיִּקְרָא אֶת־ |
כג | וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי־ |
שהיה משה גר במדין, וימת מלך מצרים והוצרכו ישראל לתשועה, ומשה היה רועה וגו׳ ובאת תשועה על ידו, ולכך נסמכו פרשיות הללו. (בר״י): נצטרע, והיה שוחט תינוקות ישראל ורוחץ בדמם (שמו״ר א, לד.): | |
כד | וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת־ |
צעקתם, וכן מעיר מתים ינאקו (איוב כד, יב.): עם אברהם: | |
כה | וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת־ |
נתן עליהם לב ולא העלים עיניו: |