חומש
שמיני - חמישי
פרק י׳, פסוקים ט״ז - כ׳
טזוְאֵת | שְׂעִיר הַחַטָּאת דָּרשׁ [חצי התורה בתיבות דרש מכאן ודרש מכאן] דָּרַשׁ מֹשֶׁה וְהִנֵּה שׂרָף וַיִּקְצֹף עַל־אֶלְעָזָר וְעַל־אִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן הַנּוֹתָרִם לֵאמֹר:

שעיר החטאת. שעיר מוספי ראש חודש. ושלשה שעירי חטאות קרבו בו ביום שעיר עזים, ושעיר נחשון, ושעיר ראש חודש, ומכולן לא נשרף אלא זה, ונחלקו בדבר חכמי ישראל, (בת״כ פרק ב, ח י.) יש אומרים מפני טומאה שנגעה בו נשרף, ויש אומרים מפני אנינות נשרף, לפי שהוא קדשי דורות, אבל בקדשי שעה סמכו על משה שאמר להם במנחה ואכלוה מצות:

דרוש דרש. שתי דרישות הללו, מפני מה נשרף זה, ומפני מה נאכלו אלו, כך הוא בתורת כהנים (פרק ב, ב.) (ועי׳ זבחים קי״א הגי׳ לא נאכלו אלו וכן גרס הרא״ם הכא ומפני מה לא נאכל):

על אלעזר ועל איתמר. בשביל כבודו של אהרן הפך פניו כנגד הבנים וכעס:

לאמר. אמר להם השיבוני על דברי:

יזמַדּוּעַ לֹא־אֲכַלְתֶּם אֶת־הַחַטָּאת בִּמְקוֹם הַקֹּדֶשׁ כִּי קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הִוא וְאֹתָהּ | נָתַן לָכֶם לָשֵׂאת אֶת־עֲוֹן הָעֵדָה לְכַפֵּר עֲלֵיהֶם לִפְנֵי יְהוָֹה:

מדוע לא אכלתם את החטאת במקום הקדש. וכי חוץ לקדש אכלוה, והלא שרפוה, ומהו אומר במקום הקדש, אלא אמר להם שמא חוץ לקלעים יצאה ונפסלה:

כי קדש קדשים הוא. ונפסלת ביוצא, והם אמרו לו לאו, אמר להם הואיל ובמקום הקדש היתה, מדוע לא אכלתם אותה:

ואותה נתן לכם לשאת וגו׳. שהכהנים אוכלים ובעליהם מתכפרים:

לשאת את עון העדה. מכאן למדנו ששעיר ראש חודש היה, שהוא מכפר על עון טומאת מקדש וקדשיו, שחטאת שמיני וחטאת נחשון לא לכפרה באו:

יחהֵן לֹא־הוּבָא אֶת־דָּמָהּ אֶל־הַקֹּדֶשׁ פְּנִימָה אָכוֹל תֹּאכְלוּ אֹתָהּ בַּקֹּדֶשׁ כַּאֲשֶׁר צִוֵּיתִי:

הן לא הובא וגו׳. שאילו הובא היה לכם לשרפה, כמו שנאמר וכל חטאת אשר יובא מדמה וגו׳ (ויקרא ו, כג.):

אכול תאכלו אתה. היה לכם לאכלה אף על פי שאתם אוננים:

כאשר צויתי. לכם במנחה:

יטוַיְדַבֵּר אַהֲרֹן אֶל־מֹשֶׁה הֵן הַיּוֹם הִקְרִיבוּ אֶת־חַטָּאתָם וְאֶת־עֹלָתָם לִפְנֵי יְהֹוָה וַתִּקְרֶאנָה אֹתִי כָּאֵלֶּה וְאָכַלְתִּי חַטָּאת הַיּוֹם הַיִּיטַב בְּעֵינֵי יְהוָֹה:

וידבר אהרן. אין לשון דבור אלא לשון עז, שנאמר וידבר העם וגו׳ (במדבר כא, ה.). אפשר משה קצף על אלעזר ועל איתמר, ואהרן מדבר, הא ידעת שלא היתה אלא מדרך כבוד, אמרו, אינו בדין שיהא אבינו יושב ואנו מדברים לפניו, ואינו בדין שיהא תלמיד משיב את רבו, יכול מפני שלא היה באלעזר להשיב, תלמוד לומר ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא וגו׳ (שם לא, כא.), הרי כשרצה דבר לפני משה ולפני הנשיאים, זו מצאתי בספרי של פנים שני:

הן היום הקריבו. מהו אומר, אלא אמר לו משה שמא זרקתם דמה אוננים, שהאונן שעבד חלל, אמר לו אהרן, וכי הם הקריבו שהם הדיוטות, אני הקרבתי, שאני כהן גדול, ומקריב אונן (זבחים קא.):

ותקראנה אותי כאלה. אפילו לא היו המתים בני, אלא שאר קרובים שאני חייב להיות אונן עליהם כאלו, כגון כל האמורים בפרשת כהנים שהכהן מטמא להם:

ואכלתי חטאת. ואם אכלתי, הייטב וגו׳:

היום. אבל אנינות לילה מותר, שאין אונן אלא יום קבורה (שם ק:):

הייטב בעיני ה׳. אם שמעת בקדשי שעה, אין לך להקל בקדשי דורות:

כוַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּיטַב בְּעֵינָיו:

וייטב בעיניו. הודה ולא בוש לומר לא שמעתי (ת״כ פרק ב, יב.):

x
שמיני חמישי (עם פרש״י) -- ויקרא: י׳, ט״ז - כ׳חומש:
קי״ט: א׳ - צ״ותהילים:
ולא שדביקות המחשבה - ״נא״ חי ומדברתניא:
הל׳ דעות פרק ג-הרמב״ם ג״פ:
הל׳ ערכין וחרמין.. בפרקים אלו. פרק ארמב״ם פ״א:
מ״ע רז. מל״ת שב. מ״ע רה. מל״ת שגספר המצוות:
לעילוי נשמת הרב אליעזר צבי זאב ב״ר מרדכי שכנא ע״ה צירקינד