טז | וְאֵת | שְׂעִיר הַחַטָּאת דָּרשׁ [חצי התורה בתיבות דרש מכאן ודרש מכאן] דָּרַשׁ מֹשֶׁה וְהִנֵּה שׂרָף וַיִּקְצֹף עַל־ |
שעיר מוספי ראש חודש. ושלשה שעירי חטאות קרבו בו ביום שעיר עזים, ושעיר נחשון, ושעיר ראש חודש, ומכולן לא נשרף אלא זה, ונחלקו בדבר חכמי ישראל, (בת״כ פרק ב, ח י.) יש אומרים מפני טומאה שנגעה בו נשרף, ויש אומרים מפני אנינות נשרף, לפי שהוא קדשי דורות, אבל בקדשי שעה סמכו על משה שאמר להם במנחה ואכלוה מצות: שתי דרישות הללו, מפני מה נשרף זה, ומפני מה נאכלו אלו, כך הוא בתורת כהנים (פרק ב, ב.) (ועי׳ זבחים קי״א הגי׳ לא נאכלו אלו וכן גרס הרא״ם הכא ומפני מה לא נאכל): בשביל כבודו של אהרן הפך פניו כנגד הבנים וכעס: אמר להם השיבוני על דברי: | |
יז | מַדּוּעַ לֹא־ |
וכי חוץ לקדש אכלוה, והלא שרפוה, ומהו אומר במקום הקדש, אלא אמר להם שמא חוץ לקלעים יצאה ונפסלה: ונפסלת ביוצא, והם אמרו לו לאו, אמר להם הואיל ובמקום הקדש היתה, מדוע לא אכלתם אותה: שהכהנים אוכלים ובעליהם מתכפרים: מכאן למדנו ששעיר ראש חודש היה, שהוא מכפר על עון טומאת מקדש וקדשיו, שחטאת שמיני וחטאת נחשון לא לכפרה באו: | |
יח | הֵן לֹא־ |
שאילו הובא היה לכם לשרפה, כמו שנאמר וכל חטאת אשר יובא מדמה וגו׳ (ויקרא ו, כג.): היה לכם לאכלה אף על פי שאתם אוננים: לכם במנחה: | |
יט | וַיְדַבֵּר אַהֲרֹן אֶל־ |
אין לשון דבור אלא לשון עז, שנאמר וידבר העם וגו׳ (במדבר כא, ה.). אפשר משה קצף על אלעזר ועל איתמר, ואהרן מדבר, הא ידעת שלא היתה אלא מדרך כבוד, אמרו, אינו בדין שיהא אבינו יושב ואנו מדברים לפניו, ואינו בדין שיהא תלמיד משיב את רבו, יכול מפני שלא היה באלעזר להשיב, תלמוד לומר ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא וגו׳ (שם לא, כא.), הרי כשרצה דבר לפני משה ולפני הנשיאים, זו מצאתי בספרי של פנים שני: מהו אומר, אלא אמר לו משה שמא זרקתם דמה אוננים, שהאונן שעבד חלל, אמר לו אהרן, וכי הם הקריבו שהם הדיוטות, אני הקרבתי, שאני כהן גדול, ומקריב אונן (זבחים קא.): אפילו לא היו המתים בני, אלא שאר קרובים שאני חייב להיות אונן עליהם כאלו, כגון כל האמורים בפרשת כהנים שהכהן מטמא להם: ואם אכלתי, הייטב וגו׳: אבל אנינות לילה מותר, שאין אונן אלא יום קבורה (שם ק:): אם שמעת בקדשי שעה, אין לך להקל בקדשי דורות: | |
כ | וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּיטַב בְּעֵינָיו: |
הודה ולא בוש לומר לא שמעתי (ת״כ פרק ב, יב.): |