כז | וַיֹּאמֶר בָּרוּךְ יְהוָֹה אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם אֲשֶׁר לֹא־ |
דרך המזומן, דרך הישר, באותו דרך שהייתי צריך. וכן כל בי״ת ולמ״ד וה״א המשמשים בראש התיבה ונקודים בפת״ח, מדברים בדבר הפשוט שנזכר כבר במקום אחר, או שהוא מבורר וניכר באיזו הוא מדבר: | |
כח | וַתָּרָץ הַנַּעֲרָ וַתַּגֵּד לְבֵית אִמָּהּ כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה: |
דרך הנשים היתה, להיות להן בית לישב בו למלאכתן, ואין הבת מגדת אלא לאמה: | |
כט | וּלְרִבְקָה אָח וּשְׁמוֹ לָבָן וַיָּרָץ לָבָן אֶל־ |
למה רץ ועל מה רץ, ויהי כראות את הנזם, אמר, עשיר הוא זה, ונתן עיניו בממון: | |
ל | וַיְהִי | כִּרְאֹת אֶת־ |
לשמרן, כמו והוא עומד עליהם (בראשית יח, ח.), לשמשם: | |
לא | וַיֹּאמֶר בּוֹא בְּרוּךְ יְהוָֹה לָמָּה תַעֲמֹד בַּחוּץ וְאָנֹכִי פִּנִּיתִי הַבַּיִת וּמָקוֹם לַגְּמַלִּים: |
מעבודת אלילים: | |
לב | וַיָּבֹא הָאִישׁ הַבַּיְתָה וַיְפַתַּח הַגְּמַלִּים וַיִּתֵּן תֶּבֶן וּמִסְפּוֹא לַגְּמַלִּים וּמַיִם לִרְחֹץ רַגְלָיו וְרַגְלֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ: |
התיר זמם שלהם (ב״ר ס, ח.), שהיה סותם את פיהם שלא ירעו בדרך בשדות אחרים: | |
לג | וַיֻּישָׂם [וַיּוּשָׂם] לְפָנָיו לֶאֱכֹל וַיֹּאמֶר לֹא אֹכַל עַד אִם־ |
הרי אם משמש בלשון אשר ובלשון כי, כמו עד כי יבא שילה (בראשית מט, י.), זהו שאמרו חז״ל כי משמש בד׳ לשונות, והאחד אי, והוא אם: | |
לד | וַיֹּאמַר עֶבֶד אַבְרָהָם אָנֹכִי: |
לה | וַיהֹוָה בֵּרַךְ אֶת־ |
לו | וַתֵּלֶד שָׂרָה אֵשֶׁת אֲדֹנִי בֵן לַאדֹנִי אַחֲרֵי זִקְנָתָהּ וַיִּתֶּן־ |
שטר מתנה הראה להם: | |
לז | וַיַּשְׁבִּעֵנִי אֲדֹנִי לֵאמֹר לֹא־ |
אם לא תלך תחלה אל בית אבי ולא תאבה ללכת אחריך: | |
לח | אִם־ |
לט | וָאֹמַר אֶל־ |
אלי כתיב, בת היתה לו לאליעזר, והיה מחזר למצוא עילה שיאמר לו אברהם לפנות אליו להשיאו בתו, אמר לו אברהם, בני ברוך ואתה ארור, ואין ארור מדבק בברוך: | |
מ | וַיֹּאמֶר אֵלָי יְהֹוָה אֲשֶׁר־ |
מא | אָז תִּנָּקֶה מֵאָלָתִי כִּי תָבוֹא אֶל־ |
מב | וָאָבֹא הַיּוֹם אֶל־ |
היום יצאתי והיום באתי, מכאן שקפצה לו הארץ. אמר רבי אחא, יפה שיחתן של עבדי אבות לפני המקום מתורתן של בנים, שהרי פרשה של אליעזר כפולה בתורה, והרבה גופי תורה לא נתנו אלא ברמיזה: | |
מג | הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב עַל־ |
מד | וְאָמְרָה אֵלַי גַּם־ |
גם לרבות אנשים שעמו: בירר והודיע, וכן כל הוכחה שבמקרא, ברור דבר: | |
מה | אֲנִי טֶרֶם אֲכַלֶּה לְדַבֵּר אֶל־ |
טרם שאני מכלה, וכן כל לשון הווה, פעמים שהוא מדבר בלשון עבר, כמו טרם כליתי, ופעמים שמדבר בלשון עתיד, כמו כי אמר איוב, הרי לשון עבר, ככה יעשה איוב (איוב א, ה.) הרי לשון עתיד, ופירוש שניהם לשון הווה, כי אומר היה איוב אולי חטאו בני וגו׳ והיה עושה כך: | |
מו | וַתְּמַהֵר וַתּוֹרֶד כַּדָּהּ מֵעָלֶיהָ וַתֹּאמֶר שְׁתֵה וְגַם־ |
מז | וָאֶשְׁאַל אֹתָהּ וָאֹמַר בַּת־ |
שנה הסדר, שהרי הוא תחלה נתן ואחר כך שאל, אלא שלא יתפשוהו בדבריו ויאמרו, היאך נתת לה ועדיין אינך יודע מי היא: | |
מח | וָאֶקֹּד וָאֶשְׁתַּחֲוֶה לַיהוָֹה וָאֲבָרֵךְ אֶת־ |
מט | וְעַתָּה אִם־ |
מבנות ישמעאל: מבנות לוט, שהיה יושב לשמאלו של אברהם (ב״ר ס, ט.): | |
נ | וַיַּעַן לָבָן וּבְתוּאֵל וַיֹּאמְרוּ מֵיהוָֹה יָצָא הַדָּבָר לֹא נוּכַל דַּבֵּר אֵלֶיךָ רַע אוֹ־ |
רשע היה, וקפץ להשיב לפני אביו: למאן בדבר הזה, לא על ידי תשובת דבר רע ולא על ידי תשובת דבר הגון, לפי שניכר שמה׳ יצא הדבר לפי דבריך שזימנה לך: | |
נא | הִנֵּה־ |
נב | וַיְהִי כַּאֲשֶׁר שָׁמַע עֶבֶד אַבְרָהָם אֶת־ |
מכאן שמודים על בשורה טובה (ב״ר ס, ו.): |