ה | רְאֵה | לִמַּדְתִּי אֶתְכֶם חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים כַּאֲשֶׁר צִוַּנִי יְהוָֹה אֱלֹהָי לַעֲשׂוֹת כֵּן בְּקֶרֶב הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּאִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ: |
ו | וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל־ |
זו משנה: כמשמעו: בזאת תחשבו חכמים ונבונים לעיני העמים: | |
ז | כִּי מִי־ |
ח | וּמִי גּוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר־ |
הגונים ומקובלים: | |
ט | רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן־ |
אז, כשלא תשכחו אותם ותעשום על אמתתם, תחשבו חכמים ונבונים, ואם תעוותו אותם מתוך שכחה, תחשבו שוטים: | |
י | יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב בֶּאֱמֹר יְהֹוָה אֵלַי הַקְהֶל־ |
מוסב על מקרא שלמעלה ממנו, אשר ראו עיניך, יום אשר עמדת בחורב, אשר ראיתם את הקולות ואת הלפידים: ילפון לעצמם: יאלפון לאחרים: | |
יא | וַתִּקְרְבוּן וַתַּעַמְדוּן תַּחַת הָהָר וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ עַד־ |
יב | וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֲלֵיכֶם מִתּוֹךְ הָאֵשׁ קוֹל דְּבָרִים אַתֶּם שֹׁמְעִים וּתְמוּנָה אֵינְכֶם רֹאִים זוּלָתִי קוֹל: |
יג | וַיַּגֵּד לָכֶם אֶת־ |
יד | וְאֹתִי צִוָּה יְהוָֹה בָּעֵת הַהִוא לְלַמֵּד אֶתְכֶם חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים לַעֲשֹׂתְכֶם אֹתָם בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ: |
תורה שבעל פה: | |
טו | וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל־ |
טז | פֶּן־ |
צורה: | |
יז | תַּבְנִית כָּל־ |
יח | תַּבְנִית כָּל־ |
יט | וּפֶן־ |
להסתכל בדבר, ולתת לב לשוב לטעות אחריהם: להאיר להם. דבר אחר, לאלוהות, לא מנען מלטעות אחריהם, אלא החליקם בדברי הבליהם לטרדם מן העולם, וכן הוא אומר, כי החליק אליו בעיניו למצוא עונו לשנוא (תהלים לו, ג.): | |
כ | וְאֶתְכֶם לָקַח יְהֹוָה וַיּוֹצִא אֶתְכֶם מִכּוּר הַבַּרְזֶל מִמִּצְרָיִם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם נַחֲלָה כַּיּוֹם הַזֶּה: |
הוא כלי שמזקקים בו את הזהב: | |
כא | וַיהוָֹה הִתְאַנַּף־ |
נתמלא רוגז: על אודותיכם על עסקיכם: | |
כב | כִּי אָנֹכִי מֵת בָּאָרֶץ הַזֹּאת אֵינֶנִּי עֹבֵר אֶת־ |
מאחר שמת מהיכן יעבור, אלא אף עצמותי אינם עוברין: | |
כג | הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן־ |
תמונת כל דבר: אשר צוך שלא לעשות: | |
כד | כִּי יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ אֵשׁ אֹכְלָה הוּא אֵל קַנָּא: |
מקנא לנקום אנפרדמנ"ט בלע"ז (אייפער) מתחרה על רוגזו להפרע מעכו"ם: | |
כה | כִּי־ |
רמז להם שיגלו ממנה לסוף שמונה מאות וחמשים ושתים שנה, כמנין ונושנתם, והוא הקדים והגלם לסוף שמונה מאות וחמשים, והקדים שתי שנים לונושנתם, כדי שלא יתקיים בהם כי אבד תאבדון, וזהו שנאמר, וישקוד ה' על הרעה ויביאה עלינו כי צדיק ה' אלהינו (דניאל ט, יד.), צדקה עשה עמנו, שמהר להביאה ב' שנים לפני זמנה (סנהדרין לח.): | |
כו | הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת־ |
הנני מזמינם להיות עדים שהתריתי בכם: | |
כז | וְהֵפִיץ יְהוָֹה אֶתְכֶם בָּעַמִּים וְנִשְׁאַרְתֶּם מְתֵי מִסְפָּר בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר יְנַהֵג יְהוָֹה אֶתְכֶם שָׁמָּה: |
כח | וַעֲבַדְתֶּם־ |
כתרגומו, משאתם עובדים לעובדיהם, כאילו אתם עובדים להם: | |
כט | וּבִקַּשְׁתֶּם מִשָּׁם אֶת־ |
ל | בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים וְשַׁבְתָּ עַד־ |
לא | כִּי אֵל רַחוּם יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַשְׁחִיתֶךָ וְלֹא יִשְׁכַּח אֶת־ |
מלהחזיק בך בידיו, ולשון לא ירפך לשון לא יפעיל הוא, לא יתן לך רפיון, לא יפריש אותך מאצלו, וכן אחזתיו ולא ארפנו (שיר השירים ג, ד.), שלא ננקד ארפנו. כל לשון רפיון מוסב על לשון מפעיל ומתפעל, כמו הרפה לה (מלכים ב ד, כז.), תן לה רפיון, הרף ממני (דברים ט, יד.), התרפה ממני: | |
לב | כִּי שְׁאַל־ |
על ימים ראשונים: וגם שאל לכל הברואים אשר מקצה אל קצה, זהו פשוטו. ומדרשו, מלמד על קומתו של אדם שהיתה מן הארץ עד השמים (חגיגה יב.), והוא השיעור עצמו אשר מקצה אל קצה: ומהו הדבר הגדול, השמע עם וגו': | |
לג | הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ־ |
לד | אוֹ | הֲנִסָּה אֱלֹהִים לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים כְּכֹל אֲשֶׁר־ |
הכי עשה נסים שום אלוה לבא לקחת לו גוי וגו', כל ההי"ן הללו תמיהות הן, לכך נקודות הן בחט"ף פת"ח, הנהיה, הנשמע, הנסה, השמע: על ידי נסיונות הודיעם גבורותיו, כגון התפאר עלי (שמות ח, ה.), אם אוכל לעשות כן הרי זה נסיון: בסימנין, להאמין שהוא שלוחו של מקום, כגון מה זה בידך (שם ד, ב.): הם נפלאות, שהביא עליהם מכות מופלאות: בים, שנאמר כי ה' נלחם להם (שם יד, כה.): | |
לה | אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי יְהוָֹה הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ: |
כתרגומו אתחזיתא, כשנתן הקב"ה את התורה פתח להם שבעה רקיעים, וכשם שקרע את העליונים, כך קרע את התחתונים וראו שהוא יחידי, לכך נאמר אתה הראת לדעת: | |
לו | מִן־ |
לז | וְתַחַת כִּי אָהַב אֶת־ |
וכל זה תחת אשר אהב: כאדם המנהיג בנו לפניו, שנאמר ויסע מלאך האלהים ההולך וגו' וילך מאחריהם (שם יד, יט.), דבר אחר ויוציאך בפניו, בפני אבותיו, כמו שנאמר נגד אבותם עשה פלא (תהלים עח, יב.), ואל תתמה על שהזכירם בלשון יחיד, שהרי כתבם בלשון יחיד, ויבחר בזרעו אחריו: | |
לח | לְהוֹרִישׁ גּוֹיִם גְּדֹלִים וַעֲצֻמִים מִמְּךָ מִפָּנֶיךָ לַהֲבִיאֲךָ לָתֶת־ |
סרסהו ודרשהו, להוריש מפניך, גוים גדולים ועצומים ממך: כאשר אתה רואה היום: | |
לט | וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל־ |
מ | וְשָׁמַרְתָּ אֶת־ |